Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Korrupcióba fulladt Velence
Nemcsak a víz, de a korrupció is elmoshatja Velencét, letartóztatták a polgármestert az épülő zsiliprendszerrel kapcsolatos vesztegetések miatt. A MOSE projekt már eddig is 5,4 milliárd eurót emésztett fel, most 20 millió eurónyi kenőpénz ügyében nyomoznak.
A projekt madártávlatból
Olaszország a túl mocskos kezek hazája
Velence amúgy kicsiben jól mutatja, hogy nagyban mi történik az országban. Olaszországot egyszer már letarolta a korrupció, amely a teljes politikusi kar kicserélődését is jelentette. A 90-es évek legnagyobb botránya volt a Tangentopoli-ügy, amelyben az olasz bíróság (Mani Pulite -Tiszta kezek akció) több ezer korrupt politikus, köztisztviselő és vállalkozó után kezdett el nyomozni és melynek következtében közel háromezer ember került a vádlottak padjára. Az ügy hatására a politikusi gárda lecserélődött, a 94-es parlamenti választások után a parlament tagjainak 60%-a újonc volt.
A kezek tiszták
A velencei eset is jól példázza, hogy a nagy tisztogatás legfeljebb egy időre törte meg a korrupciót, de hosszú távon nemhogy kiirtani, de minimalizálni sem tudta. A velenceihez hasonló pénzsüllyesztő lett volna Silvio Berlusconi nagy álma, a Ponte di Messina, ami úgy nagyjából hat milliárd eurót emésztett volna fel (plusz jól ismert szokás szerint az időközben felmerülő extra költségek), az nem számított, hogy a terv anyagilag és építészetileg is teljesen átgondolatlan volt, de a lényeg az álom volt, hogy majd Olaszországban épül meg a világ legnagyobb függőhídja.
De mi is történik Velencében pontosan?
Szerdán három évnyi nyomozómunka után nemcsak Velence polgármesterét, Giorgio Orsonit tartóztatták le, hanem még több mint 30 embert, a vád pedig korrupció, zsarolás és pénzmosás. További 100 ember után még mindig nyomoznak.
Orsoni itt még büszkén feszít
Az köztudott, hogy a város már időtlen idők óta küzd a vízzel, sorsát mindig is befolyásolta az árvíz. Az 1960-as évekre már kritikussá vált a helyzet, ekkortól kezdtek komolyabban foglalkozni az árvízvédelemmel, végül 11 éve megkezdték a MOSE, magyarul Mózes névre hallgató mobilgátrendszer építését.
A három „kijárat” a tenger felé: Porto di Lido, a Porto di Chioggia és a Porto di Malomocco
Az építkezést a civilek és környezetvédők ellenkezése, a gazdasági válság és korábbi botrányok övezték, sok év csúszásban vannak már így is, a helyiek egy része szerint az egész nem más, mint pénzkidobás, mert úgysem fog működni. A kritikák között szerepel, hogy a rendszer kiépítése és fenntartása sokkal több pénzt visz el, mint a hasonló problémákkal küzdő holland és angol területek alternatív árvízvédelmi rendszerei és esetleg visszafordíthatatlan változásokat okozhat a lagúna ökoszisztémájában és érzékeny hidrogeológiai egyensúlyában.
A MOSE nem más, mint egy 78 mobilgátból, vízzáró kapuból álló védelmi rendszer, amely a várost és a lagúnát védené a Földközi tenger által okozott „magas víztől” (acqua alta). Ez évente több alkalommal, november és április között a város mélyebben fekvő terület veszélyezteti. Ha elkészül a projekt, a szakértők és tervezők szerint 3 m magasságig jelentene védelmet. A teljes gát hossza 1,6 km hosszú lesz, a vízzáró kapukat pedig a tengerfenéken helyezik el. A 78 mobilgát 4 nagy részre van osztva, ezek a lagúna három „bejáratánál találhatóak. Akkor lép életbe a rendszer, ha a vízszint 1,1 méterrel emelkedik meg. Levegő bepumpálásával felemelik a kapukat, amik így ellen tudnak állni a víznek. Ha 2016-ra elkészül a projekt, a szakértők és tervezők szerint 3 méter magasságig jelentene védelmet. Az első tesztek sikeresek voltak, tavaly ősszel zajlottak le, de élesben még nem bizonyított.
Így működik az árvízvédelmi rendszer
A Mózes-projekt első sikeres tesztje
Van, aki úszó szigetekkel mentené meg Velencét
Velence süllyed, ez tény. A pesszimista szólamok egyenesen azzal riogatnak, hogy jó irányba halad afelé, hogy szellemvárossá alakuljon, hiszen a népesség száma is csökken, üzletek zárnak be és egyre nagyobb területet követel magának a víz. Viszont van egy olyan megközelítése is a vízveszélynek, hogy egyszerűen be kell engedni a tengert a városba és ki kell használni az előnyeit. Nem is akárhogy.
A cityvision pályázatra J. J. Zabala Molina és A. Sampath Kumar meglehetősen merésznek tűnő elképzeléssel állt elő: abból a több száz szigetből indultak ki, melyek Velencét jelenleg körbeveszik, de idővel el fognak süllyedni. Mesterséges szigeteket hoznának létre az elsüllyedt természetes társaik helyen, melyek puzzle-szerűen kapcsolódnának egymáshoz, mozgathatóak lennének. Újradefiniálnák a városhatár fogalmát és Velence víz elleni védelmét is elláthatnák. Az óváros megmaradna egykori pompájában, a szigetek pedig lebegnének körülötte és óvnák azt. A terv szerint lakóházakat és kulturális intézményeket is fel lehetne húzni az új képződményeken. Az ötlet arra is kitér, hogy a vízszint emelkedésével nemcsak a szigetek, hanem a most még meglévő hidak is el fognak tűnni, így olyan lebegő járdák és hidak kialakításában is gondolkodnak, melyek a mostaniak funkcióját ellátnák, sőt parkként és térként is funkcionálnának. A különböző szigetek ily módon kialakított közösségi tereit pedig víz alatti alagutakkal kötnék össze, így arra is lehetőség nyílna, hogy a turisták a víz alatti Velence szépségét is megcsodálhassák. Hogy ebből a cirkuszi gondolára emlékeztető, eléggé abszurd ötletből megvalósul-e valami, azt majd az unokáink meglátják.
Velence jövője a víz alatt van?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ogreblog · http://ogre.blog.hu/ 2014.07.22. 12:09:25
Azóta már voltam ott újra, és idén is tervezünk esetleg egy látogatást, hogy már az én gyerekeim is megnézhessék.
És Velence még (bőven) áll…
Ti mondtátok