Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Önellátó szigetek - ez az új modell?
Mindegy, hova megy az ember nyaralni, még a legeldugottabb helyeken is magától értetődőnek tartja, hogy van áram, tiszta víz és luxus. De a hétköznapokban az izolált fekvésű szigetek élete egyáltalán nem könnyű, helyzetük, az időjárás és a drága szállítási költségek miatt másképp kell viszonyulniuk pl. az energiaszükségletek kielégítéséhez. Ezen változtatott két sziget, a dán Samsø és a Kanári-szigetek egyike, El Hierro. Önellátókká válnak és csak megújuló energiát használnak.
A szélturbinák már hozzátartoznak Samsø látképéhez
Samsø a Kattegat szorosban található, 15 km-re a Jütland-félszigettől. Az aprócska sziget (114 km2, kb. 4000 lakos) zöld története még 1997-ben indult, amikor a Dán Környezetvédelmi és Energiaügyi Minisztérium pályázatot hirdetett 5 sziget számára. A cél az volt, hogy bemutassák, hogyan tudnák átalakítani teljes energiaellátási rendszerüket és 10 év alatt áttérni megújuló energiaforrásokra. Samsø esetében sokat nyomott a latba a sziget központi elhelyezkedése, a turizmus szerepe és nem utolsósorban az, hogy a helyiek, vagy ahogy hívják magukat, a Samsingok aktívan részt vettek, vesznek a projektben.
Volt min változtatni a szigeten, mert teljes volt az olaj-és szénfüggőség. Át kellett alakítani a teljes rendszert és a lakossági szokásokat is: csökkenteni kellett a hőfogyasztást és villamosenergia felhasználást, növelni a fűtési hatékonyságot, új technológiákat elterjeszteni (biomassza, hőszivattyúk, napenergia, szélenergia) és a közlekedésben is áttérni az elektromos energia használatára. Ez persze hatalmas költségekkel járt, a 10 éves átállási periódus büdzséje végül 590 millió dán korona, vagyis mintegy 24 milliárd Ft lett.
A szigeten Energia Akadémiát is nyitottak, ahol átadják a know-how-t és a legújabb technológiákat is kutatják
Az elmúlt másfél évtizedben elért fejlődés egyedülálló. Van 11 szárazföldi és 10 offshore szélturbinájuk, és bár felállításukat viták előzték meg (2 város végül nemet mondott), ennyivel a teljes sziget elektromos energia igényét ki tudják elégíteni. Szélcsendes időben a félszigetről ugyan kell némi kölcsön-áram, de szeles időben több a termelés, azt tovább is tudják adni. 2 turbina közösségi tulajdonban van, a többi pedig gazdálkodóké. A fűtés 70%-át biomassza és napenergia biztosítja. A közlekedés átalakításában van azért még némi lemaradás, de a helyiek már most azon dolgoznak, hogy egy újabb stratégiát fogadjanak el: 2030-ra meg akarnak szabadulni az összes fosszilis energiahordozótól.
Jó az irány, de vajon ki tudja a közeljövőben követni?
El Hierro a legkisebb tagja a Kanári-szigeteknek, túl sokat nem hallhattunk róla, nem ez a turisták legkedveltebb célpontja. 2011-ben mégis főcímet kapott az online híradásokban. Mindezt azzal érte el, hogy bejelentették, a világ első olyan szigetévé szeretnének válni, amely 100%-ban megújuló erőforrásokra támaszkodik. Így El Hierro lesz az első önfenntartó sziget a világon és teljesen leválik a hagyományos elektromos hálózatról. Minderről egy 11,5 megawattnyi szélerőmű, egy 11,3 megawattnyi vízi erőmű és több táblányi napelem panel fog gondoskodni. Többé nem lesz szükség arra sem, hogy olajat szállítsanak a szigetre, melytől a szén-dioxid kibocsátás minimális csökkentését várják. A beruházást a svájci-svéd energiaóriás, az ABB végzi.
Bár a képek nem ezt sugallják, de itt tényleg nem minden a turizmusról szól
Közben eltelt 3 év és ott tartanak, hogy júliusban a szélerőművek is működésbe lépnek, miközben a villamosenergia termeléséhez szükséges vízturbina már felépült. Ha a szélerőmű is munkához lát, akkor El Hierro teljesen offgrid (hálózaton kívüli) üzemmódra áll át. A vízturbina segítségével már most is keletkezik annyi energia, amely a település lakosságát ellátja, de ha lesz szélenergia is, akkor a település még spórolni is tud: az extra energiát majd arra használják, hogy a kikötőből vizet pumpáljanak a közeli víztározóba. A vizet pedig - ha nincs elegendő szélenergia - a vízerőmű turbinái kapják meg, hogy így termeljenek elegendő áramot.
A víztározó 700 méterrel a tengerszint fölött van
A két sziget a környezetvédők legvadabb álmát valósítja meg: a nem megújuló erőforrások kiiktatását. A dán szigetre úgy tekintenek (nemcsak Dániában), mint az elmúlt harminc év legjelentősebb zöld energia projektjére, emellé zárkózhat most fel El Hierro. Samsø és El Hierro együtt lehetnek követendő példái a környezettudatos gondolkodásnak és közösségfejlesztésnek, kíváncsian várjuk, kik csatlakoznak hozzájuk a közeljövőben.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
2014.06.13. 16:34:39
GERI87 2014.06.13. 18:33:25
Miközben valójában SEMMI szükség az önellátásra, függetlenségre.
Egy ország szigete nyugodtan függhet az ország energiaellátásától.
Azért egy szélerőmű park karbantartása sem 2 forint, nem beszélve a napelemekről.
Gazdag országok hobbija ez, meg állami projektek színtere.
Energiát termelni nagyban gazdaságok és kifizetődő.
marwin72 2014.06.13. 20:48:09
2014.06.14. 00:52:28
marwin72 2014.06.14. 07:44:33
Nem bírom a bulvárt.! Viszont olvasom a tudományos szaklapokat és figyelem a legújabb innovációkat. A technológia adott. Csak Használni kellene. Ez alatt azt értem, hogy Az elavult erőforrásokba öntött pénz töredékét a megújuló fejlesztésekbe kellene tolni és már nem is kéne miről vitatkoznunk. A napelemnél maradva. Németország a 10 évvel ezelőtti technológiát használja. Ami mai szemmel nézve valóban drága és nem elég hatékony. De ez alapján kijelenteni ,hogy ennek nincs jövője kb. olyan mint ha az első "Ford T modell" autó elkészítésénél a világ legyintett volna és azt mondják az autózásnak nincs jövője. A jelenleg tesztelés alatt álló napelemek már 100%-ban meghaladják a 10 évvel ezelőttiek hatásfokát Ami még mindíg nem túl sok. (olyan 20-25%-ban hasznosítják a napfényt) De a kisérleti Grafén napelemek 65% on produkálnak.
Brenda84 2014.06.14. 11:34:37
Igazad van,az állam csak ne támogasson ilyen baromságokat,a focistadion mennyivel okosabb költekezés.Haha.
2014.06.14. 15:56:42
Ez egy nagyon hosszú út lesz és valószínűleg teljesen soha nem is fog megvalósulni, csak utópia marad.
Az igazi megoldás egyelőre az lenne, ha az új típusú atomreaktorok vennék át az energiaellátást. A jelenleg fejlesztés alatt állók, pl amit Bill Gates kutatócége és a Toshiba közösen fejleszt, 100 évig üzemel majd fűtőelem-csere nélkül, míg a maiak kb 30 évet bírnak, és pár évente cserélni kell a fűtőelemeket. Aztán ott vannak a tóriumos reaktorok, ezeknek csak előnyük van a mai elavult reaktorokkal szemben — nem tudnak pl felrobanni se.
Ezek sokkal közelebbi és megvalósíthatóbb célok, mint a hibbant zöldfasiszta-ultraliberó zavaros elméletek, amiket bohócok próbálnak eladni. Persze lehet, hogy az illuminátusok hamarosan megállapodnak az alienekkel vagy a gyíkemberekkel, és kapunk egy zsebben elférő, nullponti energiát hasznosító erőművet, ami ellátja az egész világot.
marwin72 2014.06.14. 17:50:20
Jót nevettem...:) A gyíkembereken...
Nem vagyok elvakult zöld. És tudom milyen gyermekbetegségekkel küzd a megújuló (alternatív ) energiákra épülő ipar. Sok mindenben egyetértek veled. És még hozzátenném , hogy sok probléma már attól is megoldódna ha némiképp változna az emberek szemlélete. A pazarló ,egyszer használatos,globalista világképre gondolok. Az új generációs atomerőművekről én is sokat olvastam.PL amiket említettél. Vagy a sóoldatos,cirkulációs és egyéb technológia.Reméljük ezek az új technikák már hatékonyabbak lesznek mint pl. a Paksi erőmű. Ami egy egységnyi hasadóanyagból 30% elektromos energiát állít elő. 70% veszteséggel. És némi nukleáris hulladékkal. Az igazi megoldás persze a fúziós reaktorok lennének.Tudjuk. Folynak kísérletek. Csekély eredménnyel. Ha jól emlékszem akkor még 2000 körül jelentették be ,hogy sikerült kémiai úton magfúziót elérniük. Nos, a kísérletet senki sem tudta megismételni.
GERI87 2014.06.14. 20:20:56
Miért, Olafnak mennyibe kerülne karbantartatni egy szélerőművet?
Vagy a sziget birkalegelőnek adóiból egy víztározót, szélparkot, napelemparkot?
Úgy könnyű hogy a gazdag állam finanszíroz mindent, kezdve a beruházástól!
"Ez persze hatalmas költségekkel járt, a 10 éves átállási periódus büdzséje végül 590 millió dán korona, vagyis mintegy 24 milliárd Ft lett. "
Senki nem mondta hogy ezt a 4000 lakos állta, pályáztak!
Na meg nem is ők fogják fenntartani, ami nem 2 fillér és most nem a biomasszára meg a szélre gondolok.
Ennyi erővel már mindenhol szélkerék meg biomassza, meg turbina, víztározó, napelem lenne...az állam egyszer beruház Piyubá meg fenntartja Jocóval meg Tápiórekettyési tanáccsal "oszt jóvan". hát nem így megy.
GERI87 2014.06.14. 20:28:37
"Az elavult erőforrásokba öntött pénz töredékét a megújuló fejlesztésekbe kellene tolni és már nem is kéne miről vitatkoznunk."
Igen, ez egy gyakori hiba amit most itt leírtál te is!:
Sokan azt hiszik hogy a dolgok pl az kutatás-fejlesztés úgy működik hogy:
"rengeteg pénz + rengeteg idő = eredmény"
Hát nem!
2+2 akkor sem lesz 5 ha rengeteg pénzt és időt beleölsz.
Azért nem ölik bele a pént, mert van kifizetődőbb mód is!
A megújuló energia jelenleg óriási állami finanszírozással, pályázatokkal működik csak, mert van egy zöld lobbi ami nyomatja, ennyi.
A jövő az atomenergiáé úgy is.
Brenda84 2014.06.15. 11:12:18
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.22. 19:15:57
Szép és érdekes a két sziget, csak kruva könnyű úgy villogni, hogy nincs ipar...
2014.06.22. 21:24:20
2014.06.22. 21:27:32
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.23. 17:30:23
És mindentz úgy érték el, hogy a környező ország hálózatain paraziták, mint állat, azok fontolgatják a leválást a németekről, mert a tökök teli van ezekkel az idiótákkal, hogy az ő hálózatukkal is szórakoznak, mert basztak kiépíteni az észak-déli új gerincet...
A hab a tortán, hogy a "zöld áramra" kötelező átvétel és garantált ár van és minden erőművet rángatnak értük. Na, így sikerült elérni ezt a "félelmetesen jó" eredményt.
Kinyithatná máe a szemét a sok ökobalfasz és leeshetne, hogy ez így nem fog menni és nem tartható. Ezek a viccerőművek soha nem lesznek alaperőművek, mert a szél és napsugárázs energiatartalma és rendelkezésre állása alapvetően determinálja, hogy erre alkalmatlanok.
Az meg miért van egyébként, hogy a természetes széljárát és a táj abeldójának igen durva megváltozatása az szerintük miért nem környezetszennyezés...? Kérdezzenek meg kaliforniai borászt, hogy milyen csinos mellékhatásai vannak annak, ha belebuzerálnak a széljárásba...
Áh... Sanjos ma divat ökobuzinak lenni, de gondolkodni már kevésbé.
Félreértés ne essék, a szél- és napenergiának is megvan a helye, de nem így. Telepítsék piaci alapon őket és teremeljék az áramot piaci alapon. Ha ez nem megy, akkor oda nem szabad ilyet telepíteni.
Aki a jövőt meg atomenergia nélkül képzeli el - legyen az bármilyen újgenerációs urániumos vagy tóriumos technológia - azt alsó hangon csak kicsit nézem lököttnek. Stabil, olcsó áramra szükség van, ami alig termel hulladékot. Igen, a sugárzó anyag az hulladék csak tessék már észrevenni, hogy a sűrűség és mennyisége röhejesen kevés a milliárd tonna CO2 meg minden máshoz képest.
Paks éves sugárzó hulladéka 120 tonna, ami nincs 10 m3 sem. Elég jól kezelhető probléma minden máshoz képest... A tóriumos reaktorok még ennél is kevesebbet termelnek és az újgenerációs U alapú reaktorok meg a mai hulladékát is képesek használni. Ezek olcsók, stabilan és tervezhetően üzemelnek, nem mint a szél/nap...
2014.06.23. 21:46:53
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.23. 22:34:48
No, akkor ebből kiindulva mégis mennyibe kellene kerülne a felállításnak úgy, hogy 50-60%-os arányt elérjék úgy, hogy már ennél jóval kisebb részarányál az sem segít, ha az egész rendszer lefekszik és ennyi tározós erőmű sem építehető, hogy hetekig tartó szélcsend és a téli hónapok alatt is legyen áram...?
Kb. egy tájékozottabb gimis tudásával bizonyítható, hogy ez fizikai képtelenség. Nem lehet ezekre alapozni, fizikai képtelenség.
Az a része a kommentednek, hogy mostani mutatók és más balbala is baromság. Ha 6-8-szer olcsóbb lenne, akkor sem állnának meg a lábukon. A hatásfokon sokat nem tudsz javítani a szél az elméletinek igencsak a közelében van. A szél és napsugárzás teljesítménysűrűsége meg adott... Vagy még az sem, mert volt már olyan, hogy X m/s szélsebességre terveztek egy szélfarmot, csak az a kurva éghajlat változik és a szélsebesség lecsökkent olyan 11 m/s-ról 9 m/s-re. Ez nem tűnik súlyosnak, csak a levehető teljesítmény a légcsavarok sugárelméletlével leveztve azt adja, hogy kb. a szélsebesség 3-dik hatványával arányos. -35% teljesítmény .Upsz...
Egy atomerőmű nem csinál olyat, hogy tervezed X MW-ra, aztán hirtelen csak 0,65 * X MW-ot ad...
Még, ha 100% hatásfok is lenne, akkor sem szabályozható egyik sem és nem tudsz akkora komenzáló elemeket beépíteni, amik nem fosszilsak és képesek energiát tárolni. Tehát a hálózat stabiltás szempontjából eleve nem lehetnek nemhogy a technikai mai állása szerint, de semmilyen állása szerint.
Szóval nagyon elegem van már, amikor ilyen mikroprojektekkel dobálózva promotálja azt, hogy milyen faszák ezek. Tessék a német áram árára nézni. Na ilyen "faszák" ezek. Gyakorlatilag katasztrofálisak. A szennyező iparágak tartják el. Akkor meg miféle környezetvédelem ez...?
Félelmetes, hogy ez nem tűnik fel a sok baromnak. Mintha dugással küzedene valaki a szüzessége visszaszerzéséért...
2014.06.24. 08:14:22
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.24. 10:55:58
Kínában egyébként 2005 magasságában tervezetk egy kísérleti "szénfinomítót". A kísérleti az kínai léptékben, kis hazánkat képes lett volna ellátni az az egy üzem benzin/gázolajjal. Nem tudom, hogy megépült vagy sem.
Szóval ne aggódj, nem az olaj túlzott drágulása fog véget vetni a szénhidrogén üzemű járműveknek...
Egyébként meg azért is vicces az eszmefuttatásod az olajárról, mert ezeket a szélkereketet is a fél világból összeszedett anyagokból rakják össze, no meg a hi-tech polimerek miből is vannak? Ej... Szóval, ha drága lesz a kőolaj, akkor a szélkerék is drágább lesz...
2014.06.24. 11:19:23
Vitázzunk, érdemes!
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.24. 13:49:09
A szén ára fog feljebb menni, ha abból készülne motor hajtóanyag, mert piszkolsul megdobná az keresetet rá...
2014.06.24. 16:40:14
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.24. 17:41:10
De most komolyan, miért van az, hogy erről egyesek szerint népszavazni kell, hogy egyáltalán épülhessen vagy bezárjanak atomerőműveket...? Az agysebész talán úgy dolgozik, hogy előtte megkérdez egy rakás hülyét arról, hogy "maguk szerint hogyan vágjak...?"
Sajnos az ember olyan hülye, hogy képes százszor nagyobb kockázatot vállalni - pl. autóvezetés vs repülés vagy atomerőmű - amikor megvan az a fals illúziója, hogy képes kontrollálni az eseményeket és a saját sorsáért felelős. Csakhogy ez fals illúzió lásd a sok halálos közelekedési balesetet, amibe vétlenek halnak bele más állatsága miatt... Az autóvezetésben semmi sem vég az állatság ellen, az atomerőmű tervezésben és üzemeltetésben viszont szakemberek és mérnökök többszörös átfedése. Az autóvezetés betiltása ellen mégsem tiltakozik senki, minkor egy szaros tízmilliós országban - ez lennénk mi - többen halnak meg közlekedési balesetekben néhány év alatt, mint összesen eddig az atomenergia békés célú alkalmazása során az egész világon.
Röhej...
Az átagembernek sajnos fingja nincs a témáról. Az átlagemberk kb. 90-95+ százaléka természettduományos analfabéta...
2014.06.24. 19:15:01
Mondjuk azt sem tartom szimpatikusnak, hogy egy (vélhetően) szakember hozzád hasonlóan arrogánsan lehülyézi honfitárait. A magam részéről ezzel lezártam a párbeszédet.
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.24. 21:42:23
A második része a kommentednek meg marhaság, mert az atomerőműnél is tudják, hogy nincs tökéletes rendszer. Azért épülnek úgy a normális erőművek - Csernobil nem volt az - hogy a legsúlyosabb baleset ellenére is bent tartság a többletdózist.
Egy halálesettel járó közelkedési balesetnek talán nincs hosszútávú hatása...?
Nem hülyéztem le senkit, szipmlán objektíve értékeltem az átlagember természettudományos ismeretének szintjét...
sony 2014.06.25. 10:35:23
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2014.06.25. 14:03:13
Az elektromos kütyüidet használod és azoknak van egy energiaigénye, amit nem nagyon lehet csökkenteni...
marwin72 2014.07.08. 20:46:17
index.hu/tech/2014/07/08/a_napenergia_gyozott/
Ti mondtátok