Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Úszó kápolna, avagy mobil és környezettudatos hit
A Szeretem Budapestet Mozgalom – a Budapesti Építész Kamarával közösen – "Szeresd Budapestet" címmel 2005-ben építészeknek, építészhallgatóknak írt ki Dunára fűzött építészeti pályázatot. Az ötletpályázat egyik apropója a Duna, a másik a jelhiány volt. E kettőnek meglehetősen érdekes és elgondolkodtató keveréke lett a vándorkápolna-hajó (röviden: úszó kápolna), amely stílusosan Kápolnás Gergely alkotása. A tervező 2005-ben diplomázott a BME építészmérnöki karán és építészhallgatók között díjnyertes pályaműve tulajdonképpen egy kis szignál, amely úsztatható lenne a Dunán. Mivel az építmény mobil, a Duna mentén több helyen is megnézhetnénk.
Ahogy Kápolnás Gergely képzeli
Az biztos, hogy az emberek többségéből ambivalens érzéseket vált(ana) ki. Van, akinek atomkorszak vagy világvége utáni idők jutnak róla eszébe, hiszen hajóroncsból hegesztenék össze (hulladékhasznosításból jeles!) – de pont ez a puritánság, szinte robosztus egyszerűség adja vissza legjobban a hit lényegét. A kápolna alapesetben a Hajógyári szigeten horgonyozna, ökomenikus istentiszteletek helyszíne és zarándokhely lenne, de mobilitása révén önmaga is zarándokolhatna, lecsorogva a Dunán. Ahogy Gergely mondta: "Nem tolakodó, de dacos". Van, aki a fenntarthatóságban és működtetésében kételkedik, holott nem egy méregdrága építményről van szó. A hajó szerkezetét acélprofilokkal erősített acéllemezek alkotnák, melyek felülete kezeletlen, nyers hatású, harangja természetesen kézi húzású ("Harangjának hangját a víz messzire viszi a csendes éjszakában"). A belső berendezés tömör tölgyfából készülne és a liturgikus eszközök biztonságban lennének az üreges oromfalban kialakított fülkében.
A kápolna befogadóképességét Gergely kb. 10-15 ülőhelyben határozta meg, de ez természetesen a „donor” hajótest méretétől függ, hiszen egy már nem használt, de még felújítható állapotú hajótestre kerülne a felépítmény. A vízen való stabilitásának biztosítása (az üres hajótest aljába megfelelő mennyiségű nehezék, ballaszt elhelyezése szükséges, pl. kő, betontömbök vagy homokzsákok), illetve a kikötés és a kápolna megközelítése ugyanúgy történne, mint hagyományos hajók esetén.
A kápolna makettje
És hogy folyóidegen-e? Szerintünk legalább annyira, mint a „hagyományos” hajók. Az alapgondolat letisztult és abszolút szerethető, támogatható: nemcsak "szakrális" értelemben lehetne egy jel, de vizuális, városarculati szempontból is. Kutattunk egy kicsit, és úszó kápolnára vagy hasonló vízi építményre a nagyvilágban egyáltalán nem sok példát találtunk. Oroszországban pl. a Volgán "indítottak el" néhány úszó kápolnát, hogy azokhoz a falvakhoz jussanak el, amelyekben még nincs templom. Egzotikus példa az Ulun Danu úszó templom Balin, mely 1663 óta a Bratan tó istennőjének szentélye. Érdemes megemlíteni a "nem mozgó" kápolnák közül Tadao Ando gyöngyszemeit is, a Hokkaido-i vízi kápolnát vagy az Awaji szigeti Vízi templomot, vagy a lengyelországi Ojcówi Nemzeti Park területén, a Pradnik folyó fölött épült kápolnát.
Vagy éppen a több szempontból is szimbolikus lipcsei "Vineta" úszó kápolnát.
A Vineta Közép-Németországban, Lipcsétől mindössze 10 km-re, a Störmthaler-tónál található. A terület egészen 1996-ig külszíni bányaként funkcionált. Az akkortájt megfogalmazott "Művészetet a bányászat helyett" kezdeményezést Ute Hartwig-Schulz képzőművész ötlete fejlesztette tökélyre.
©Matthias Potel - A terv
A bányászat következtében Cröbern és Magdeborn településeket szinte teljesen ledózerolták. A Vineta projekt gyakorlatilag annak a ténynek állít emléket, hogy falvak estek áldozatául a gátlástalan bányászati tevékenységnek. A tervezők egy olyan úszó templom megvalósítására törekedtek, amely absztrakt utánzata a régi magdeborni templomnak és olyan benyomást kelt, mintha a vízből akarna kitörni: a település a helyi legenda szerint ugyanis Európa legnagyobb városa volt, mely minden pompájával és gazdagságával elsüllyedt a Balti-tengerben a XII. században.
Az épület 15 méter magas, 14 méter hosszú és 7 méter széles. Építészeti jegyeiben a hagyományos templomi formákat követi úgymint kapu, templomhajó és torony, ellenben anyagában és megoldásaiban rendkívüli. Az úszó emelvény vasbetonból készült, amelyet négy acéllánc segítségével rögzítettek a betonalaphoz. A fűtést és világítást egy az egyben napenergia táplálja. Az úszó alapzat akár 100 embert is elbír, a templom azonban csak 30 befogadására képes, a beruházás közel 900.000 euró végösszeggel zárt, a munkálatokat 2010-ben fejezték be.
Kész állapotában
És hogy milyen fázisban van a dunai úszó kápolna? Továbbra is terv. A megvalósuláshoz kellene valaki, aki megépítteti és – ami még ennél is fontosabb – hosszú távon üzemelteti, menedzseli a "hajót": tehát rendszeresen programokat szervez hívőknek és nem hívőknek, kialakít egy széles közönséget és egyúttal közösséget is.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Laknál hajón? 2011.04.06. 09:21:03
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Fatum2 2011.04.06. 09:34:59
Nekem ez az ötlet azért érdekes, mert van ennek egy talán nem tudatos jelentése. Maga az ötlet nekem elsőre Noét juttatta eszembe. Mert hátha már itt tartunk. És a második gondolatom, hogy egy hajó azért el is süllyedhet, mert hátha mégsem Noé bárkája, hanem már egy olyan ember képe a szent helyről, aki azt már nem tudja beazonosítani, míg aztán már tudni sem fog róla, hogy ez egy biztos pont. Viszont maga az ötlet talán megmutatja, hogy hol is keresse. Szóval lehet, mégis tetszene nekem ez.
Ez egy magánvélemény, és nem építészeti.
tundrazuzmo (törölt) 2011.04.06. 09:36:18
Környezettudatos hit helyett (amely hitet feltételez, és utána a hívőktől várja el a környezettudatosságot), inkább hívő környezetvédők kellenének...
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.06. 12:10:20
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.06. 12:12:19
melcs6767 2012.04.09. 22:47:15
Hitről pedig annyit fűznék az előttem szólókhoz.Sajnos ebben a zűrzavaros világban mindenki csak a pénzt keresi,holott mindenki a magamódján hisz Istenben,hogy létezik vagy szerinte létezhet.Ha pedig betérünk egy ilyen úszó kápolnába,vagy bár milyen vallású templomba,egy Miatyánkot és egy Üdvözlégyet mindenki eltud imátkozni.Sose felejtsük el azt a tényt sok féle vallás van,de majd nem mindegyik Istenhez imádkozik.Csak mi emberek vagyunk más félék Isten meg egy van.Üdv.Melcsi
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2012.04.10. 08:33:15
melcs6767 2012.04.10. 21:48:38
Sok sikert!
Kitartást a meg valósításhoz!
Ti mondtátok