Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Gyaloghidak versenye 2011
A Footbridge Awards főszponzora, a Bridge design & engineering áprilisban közzétette a "2011 legjobb gyaloghídja" címre pályázó hidak listáját, a győztest a 2011. júniusában megrendezésre kerülő Gyaloghíd Konferencián hirdetik ki Wroclawban.
A két kategóriába ("Esztétika" és "Technika") és további három alkategóriába besorolt hidak kapcsán leginkább az bántja a szemünket, hogy egyetlen közép-kelet-európai híd sincs az egyébként terjedelmes listában. A szolnoki Tiszavirág híd elférne a jelöltek között, (Közép-Európa leghosszabb gyaloghídja), de sajnos éppen nem felelt meg a pályázati feltételeknek, hiszen 2010. december 31-ig átadott hidak pályázhattak.
Nézzük először az Esztétika kategória jelöltjeit.
"Esztétika - rövid"
Bracklinn híd, Callendar, Skócia
A 20 tonnás és 20 m fesztávú hidat hivatalosan 2010 novemberében adták át Skóciában, Callandar mellett, a Bracklinn vízesés fölött található. A fából és rézből készült híd a 2004-ben elmosott acélhíd helyét vette át, a költségek 110.000 fontra rúgtak.
Buitengracht híd, Fokváros, Dél-Afrika
Majdnem két évnyi tervezés után 2010. márciusában adták át a Cape Town belvárosában található gyaloghidat. A híd előtti időkben a lakosok szinte az életüket kockáztatták akkor, amikor megkísérelték átszelni a híd alatti gyorsforgalmi utat. A város a 2010-es Labdarúgó Világbajnokságot övező fejlesztésekben nagy hangsúlyt fektetett a gyalogoshidak és bicikliutak építésére.
Üveghíd, Lisszabon, Portugália
A 21 méteres Üveghíd a Biomedikai Kutatóközpont ("Champalimaud Centre for the Unknown") két épületét köti össze Lisszabonban. A hajlított üveg borítás számos laminált üvegpanelből áll, a stuttgarti Schlaich Bergermann und Partner munkája. A híd 2010-ben készült el.
Castleford híd, Anglia
A 4,8 millió font költségvetésű Castleford gyaloghíd a Castleford projekt egyik legambiciózusabb projektje, amely az egykori szénbányász város megújítását szolgálja. A 4 m széles és 130 m fesztávú S-alakú híd a sebes folyású Aire folyón kanyarog, a kivitelezés éppen ezért nem volt egyszerű. 2008. július 4-én adták át, teljesen szeparált utat biztosít a gyalogosok számára és újra összeköti a a várost és folyót.
Hillhouse híd, New Haven, USA
A Hillhouse Avenue hidat 2008. december végén, egy év szünet után adták át újra, a hozzá kapcsolódó gyaloghidakat pedig 2010-ben. A Hillhouse Avenue projekt keretében építették a két gyalogoshidat a Yale Egyetem területén, kb 6-6 m-re az új hídtól, hogy a gyalogosok és biciklisek is könnyedén közlekedjenek. Az egyedi dizájnú acélhíd-páros mindenben egyforma, kivéve szélességüket (az egyik 3 m, a másik 2,5 m széles). Megjelenésük egészen különös, mintha kilyuggatott és hullámosított rácsok tartanák össze őket, légies formát biztosítva ezzel.
"Esztétika - közepes"
Paloma híd, Madrid
A Paloma gyaloghidat 2010 októberében adták át egy nagyobb közlekedés-fejlesztési projekt keretein belül.
Knokke Heist híd, Belgium
A Knokkét Ostendével összekötő híd két funkciót tölt be. Egyfelől összekapcsolja a gátat a zöld területekkel, jó turisztikai célpontot teremtve gyalogosoknak és biciklistáknak. Másfelől a híd szimbolikus jelentőséggel bír: a tengerparti város, Knokke Heist "bejárata". A fénycsóvára emlékeztető 102 méter hosszúságú struktúrát négy támasz rögzíti.
Riverside híd, Cambridge
A gyaloghidat 2008-ban adták át a gyalogosoknak és kerékpárosoknak, a Cam folyó felett ível át Chesterton és Riverside között. 3 millió font költségvetésű híd a legújabb a városban, 1971 óta nem épült híd.
Te Rewa Rewa híd, Új-Zéland
A látványos, 70 méter hosszúságú folyó a Waiwhakaiho folyó felett helyezkedik el, valójában a New Plymouth Sétány kiterjesztése. A gyalogosok és biciklisták által egyaránt használt acél ívhidat Peter Mulqueen tervezte, aki Calatravának is dolgozott. A hidat 2010 júniusában adták át.
Sant Fruitós híd, Barcelona
A 2009-ben átadott híd az N-141C jelű út miatt elzárt Rosaleda lakónegyedet kapcsolja vissza Sant Fruitós vérkeringésébe, és egyúttal a balesetveszélyes 4 sávos úton való biztonságos átkelést is biztosítja. A híd két fő ismertetője az innovatív anyaghasználat (acél és üvegszálerősítésű polimer), valamint a 40 m-es fesztávhoz tartozó kifelé dőlő ívek. A Pedelta által tervezett híd költségei mintegy másfél millió dollárra rúgtak.
Confluence, Lyon
A 70 tonnás és 80 m-es acélhíd a Place Nautique egyik gyöngyszeme, a Lyon Confluence belváros-fejlesztési projekt részeként 2009 júniusában adták át.
Butarque híd, Leganes
A híd, amely a verseny egyik aspiránsa, de szinte semmit nem találtunk róla. Annyit tudunk, hogy a híd Madrid Villaverde kerületének nem túl sűrűn lakott Butarque negyedében található.
"Esztétika - hosszú"
Center Street híd, Des Moines, Iowa
A hárfára emlékeztető, 2010 júniusában átadott, 120 méteres fesztávú híd Des Moines keleti és nyugati részét köti össze, két sávval a biciklisták és gyalogosok részére. A híd a Principal Riverwalk Projekt része, mely a híd mellett vízparti ösvények kialakítására fókuszál.
College híd, Kortrijk, Belgium
Az S-alakú, 2009-ben elkészült Collage híd - 207 méteres hosszúsággal a Leie folyó felett - a biciklisták és gyalogosok hídja, 4,1 millió eurós költségvetéssel.
Esch-sur Alzette híd, Luxemburg
A gyaloghíd közvetlen kapcsolatot teremt a belváros és Parc du Galgenberg között. A híd megépítése előtt nehezen lehetett megközelíteni a Parc du Galgenberg-et, annak ellenére, hogy a városközponthoz közel esik. Így nemcsak a park, de a vasútállomás környéke és maga a város is felértékelődött. A külső szürke acél héjat belülről a környékre jellemző vörösföld miatt vörösre festették, ez a vörös "ösvény" jelzi az utat a városközpontból a zöld negyed felé és vica versa.
La Defense híd, Párizs
A 2008-ban átadott gyaloghíd a La Défense teret köti össze egy irodatömbbel. A rácsos szerkezetű híd az épület körül kígyózik, 88 méteres hosszúságban. Az üvegtömb struktúrájú híd Párizs új üzleti negyedében található.
Grimberg híd, Gelsenkirchen
A látványosan asszimmetrikus Gelsenkirchen-i hídat a Schlaich Bergermann und Partner építésziroda tervezte, átadása 2009-ben történt meg. A híd hossza 153 m, szélessége 3 méter, tökéletesen illeszkedik környezetébe és a kapcsolódó ösvényhálózathoz.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pilis 2011.05.14. 17:54:17
A meglévő gyalogos hidjainkról-autópályáknál, stb- miért nem csináltok, sajátos formát adó, nem nagy költséggel járó terveket?
Jólsikerültekhez, még ponzorokat is lehetne szerezni.
Biztos út a jövőbe!
Ti mondtátok