Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Óriási felfújható óvszerrel utaznak New Yorkban?
Mennyire lenne káosz, ha Budapesten nem járna egy ideig a metró, és Budáról Pestre, meg persze vica versa egy hatalmas óvszeren, a Dunán lebegve lehetne csak átjutni? Hát, ilyen terv is született New Yorkban, ahol meg kell oldani napi 300 ezer ingázó mozgását Manhattan és Brooklyn között, ha nem lesz metró. Hajrá!
Bár NASA technológiát használnának, akkor is hajmeresztő ötletnek tűnik
Az egész még januárban kezdődött, amikor a New York-i Tömegközlekedési Hatóság (MTA) bejelentette, hogy a Brooklynt és Manhattant összekötő metróvonalat felújítási munkák miatt (Sandy hurrikán pusztítása) több hónapra, akár évekre is bezárják. Az embereket viszont át kell juttatni az East Riveren. Éppen ezért a dizájn és építészeti inkubátorként működő helyi Van Alen Intézet pályázatot hirdetett, hogy megtalálják a legjobb metró-helyettesítő megoldást.
Egy átlagos nap a metrón
Minthogy túlterhelt a metróhálózat, jóval a metró leállítás bejelentése előtt születtek javaslatok annak tehermentesítésre. Az egyik ilyen egy gondola volt, az East River Skyway, amit az ötletgazda egy síelés alkalmával álmodott meg, illetve számos példa (észak és dél-amerikai is) bizonyítja, hogy működőképes. A hiperköltséges metróépítéssel szemben jóval olcsóbb lenne (400 millió dollár vs. 3 millió dollár km-enként), de a projekt még igencsak kezdetleges állapotban van, jelenleg támogatókat keresnek.
Óránként akár 5 ezer embert is tudna szállítani
De szálljunk le kicsit a földre, vagyis vissza a vízre és a pályázathoz. Az AECOM „The L Transporter” névre hallgató szerkezete nem más, mint egy 730 méter hosszú hullámzó, felfújható csatorna, aminek egy része a víz felszínén lebegne, másik része pedig a folyó aljához lenne rögzítve, hogy így biztosítson szabad közlekedést a hajóknak. Olyan lenne, mint egy hatalmas futurisztikus installáció, és Gonzalez Cruz, a tervező csapat egyik dizájnere nem véletlenül hasonlította egy óriási kotonhoz.
Izgalmas a gyalogosok és biciklisek számára, de tényleg ez a fény az alagút végén?
És hogy legyen még egy csavar a sztoriban, az üvegszálas szerkezet (olyan anyag, amit a NASA-nak fejlesztettek ki) belsejét kissé pszichedelikusan képzelik el: a falra különböző képeket vetítenének, ezzel dobnák fel a munkába vagy éppen a haza menetelt. Kérdés, hogy a New York-iak mennyire lennének erre felkészülve.
Elvarázsolva
Ha a pályázat végső győztesét nézzük, akkor valószínűleg nem annyira. Ennél egy sokkal konzervatívabb, de igencsak kézenfekvő, és a város terveitől nem messze álló javaslat nyert. Youngjin Yi és Dillon Pranger tulajdonképpen egy vízi busz hálózatot tervezett, ami nemcsak Brooklynt és Manhattant kötné össze, hanem más területeket is, hasonló módon, mint a velencei vaporettók. Meglátjuk, megvalósul-e és ha igen, milyen formában.
A vízen járás művészete
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ti mondtátok