Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Fenntartható utazás: bullshit vagy tényleg létezik?
A múlt évben valami megváltozott a környezetvédelem terén. Egyre többen és egyre hangosabban mondják, hogy ha nem eszmélünk és nem teszünk végre valamit a bolygónkért, akkor visszafordíthatatlan lesz a pusztítás, és ez nem a jövőben fog elkezdődni, hanem már most is tart. Amikor azt mondjuk, védjük a környezetet, védjük a természetet, végső soron azt a kérdést tesszük fel, hogy mi lesz az emberiséggel. Hiszen a természet köszöni szépen, túlélt már sok mindent, bennünket is túl fog élni.
A cég a sarkvidéki expedíciók specialistája - Fotó: Canadian Geography
A környezetért kampányolók közül sokan arra hívják fel a figyelmet, hogy itt az ideje megregulázni a közlekedést és turizmust. A légi közlekedés az egyik legnagyobb környezetszennyező aktivitás, de a lobbisták ugyanúgy kikeltek a tengerjárókat üzemeltető cégek ellen is, mert ezek is nagy mértékben kiveszik részüket a légszennyezésből.
Az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség információi szerint, ha a legnagyobb, luxusutakat szervező céget tekintjük, akkor csak ennek a cégnek a hajói tízszer annyi szennyeződést bocsátanak ki, mint az Európában közlekedő 260 millió autó összesen.
Ami pedig a turizmust illeti, 2018-ban is dübörgött, 6%-kal emelkedett a tavalyi számokhoz képest, az ENSZ Turisztikai Világszervezete szerint 1,4 milliárd utazás volt tavaly, amely a világ GDP-jének 2%-át teszi ki.
Mit tehet az ember, hogy a környezettudatosság ne csak egy divatos címke legyen? Hogy végre az üzleti(es) felfogásba beszivárogjon a társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás is? És ne csak azt halljuk, hogy jön az armageddon, elpusztul a világ és senki nem tudja mit kellene tenni. Pedig egyszerű dolgokkal is nagyot lehet lépni. Például odafigyelhetünk arra, hogy mivel utazunk és hogyan nyaralunk. És ezt nem a bullshit-generátor dobta ki, vannak kiváló példák is, mint a One Ocean hajótársaság, amely újra szintre emeli az ökológia lábnyom fogalmát.
A One Ocean Expeditions egy kicsi hajótársaság, jelenleg egyetlen hajójuk van csupán, a 146 személyes RCGS Resolute. A hajó nehézolaj helyett tengerészeti dízel üzemanyaggal közlekedik, amely sokkal tisztább alternatívát jelent, mint az egyébként olcsóbb gázolaj. A tengerjárót nem járatják teljes sebességen, így csökkentik az emissziót és ez kevésbé kavar be a tengeri állatok navigációjába és kommunikációjába.
A kabinok fürdőszobáiban található szappant, sampont és hajkondicionálót biológiailag lebomló és újratölthető adagolókban tartják, amelyet egy etikus gyártó készít Kanadában. Minden utas a hajóra lépéskor kap egy újrahasznosítható vizes palackot, amelyet a fedélzeten bármikor újra tud tölteni a felállított vízfeltöltő gépekből.
Hangszórókon keresztül megkérik a turistákat arra, hogy vizes palackjaikat vigyék el a szárazföldi kirándulásokra is, a One Ocean pedig egy nagy vízadagolót helyez el a parton, amelyből bármikor gondoskodhatnak a vízutánpótlásról. A fedélzeten található edzőteremben is van víztartály, de nincs műanyag pohár, szóval aki a kabinjában felejtette az üvegét, az szépen sétáljon vissza érte, ha inni szeretne
A One Ocean Expeditions megkapta a #BePlasticWise pecsétet, valamint tagja a ENSZ „Tiszta tengerek” elnevezésű környezetvédelmi program munkacsoportjának, amelynek célja az egyszer használatos műanyag fogyasztásának drasztikus csökkentése. Ennek részeként az RCGS Resolute fedélzetén gyakran megfordulnak olyan tudósok, akik különféle kutatásokat végeznek a meteorológiai adatok gyűjtésétől kezdve a bálnaállomány feltérképezésén át a tengervízbe jutó szennyezés méréséig.
Az utazások során adománygyűjtéseket is tartanak, az elmúlt 8 évben mintegy 500 ezer dollárt gyűjtöttek így össze az utasok.
Elkötelezett csapat - Fotó: twitter
A mottójuk közhelyesnek tűnik, csak éppen nem az, mert egyelőre nem sok követőjük van a tényleges tettek tekintetében: "Csak egy óceán van és mindenkinek vigyázni kell rá, óvni és védeni."
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
clemens 2019.07.29. 11:13:56
Évi 6%-os folyamatos emelkedés 20év alatt 300%-ot, 50év alatt 1700%-ot jelent, ehhez képest, minden furfang bevetésével is csak töredékével lehet csökkenteni az utazások környezet terhelését.
Tényleg az utazások számát kellene csökkenteni, de amíg az embereknek van pénze erre önkéntesen nem hajlandóak.
Megoldás: gazdasági válság, háború, világjárvány, stb
midnightcoder2 2019.07.29. 13:11:38
Amúgy szerintem nem az európai turisták adják ezt a 6%-os növekedést, hanem a távol-keletiek.
Szalay Miklós 2019.07.29. 13:34:16
egyvilag.hu/temakep/078.shtml
2019.07.29. 14:33:40
Az ötlet dicséretes, de csak parasztvakítás.
Valós csökkentést csak úgy lehetne elérni, ha 500-1000 évet visszalépnénk fogyasztásilag, társadalmilag a történelemben. A faluját senki se hagyja el, más országba csak szekérrel néhány kiváltságos, tengeren csak néhány kereskedő, a világ másik végéből származó terméket csak a nagyon gazdagok vehetnek. Ipar minimális, mezőgazdaság csak az éhhalál ellen elegendőt termel. Folyamatos háborúk, mert valahogy ki kell halnia az emberiség kétharmadának.
midnightcoder2 2019.07.29. 16:00:26
flydomi 2019.07.29. 18:32:59
midnight coder 2019.07.29. 19:17:17
Ennek "picit" több a realitása, mint hogy 30 éven belül az emberiség radikálisan lecsökkentené a CO2 kibocsájtását. A németek talán igen, esetleg több gazdag nyugat-európai ország is, de azt kétlem hogy Etiópia belátható időn belül teli lesz napelemmel, hacsak addig valaki ki nem dolgoz egy _nagyon_ olcsó napelemgyártási technológiát. Ráadásul még ekkor is kérdés, hogy mi lesz az olyan szennyezőkkel mint a tengeri áruszállítás, a repülés, stb. Ráadásul mindezt egy amúgy is elég ingatag globális gazdasági és politikai környezetben.
Ti mondtátok