Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Malmö Waterfront: az ökofrendli is lehet trendi
Következő posztjainkban Malmöbe látogatunk. Lesz mit nézni.
© Nordregio - Az ökováros Malmöben, a Turning Torso tornyával
Heringváros on the run
Malmö Svédország harmadik legnépesebb városa, az ország délnyugati részén. 2000 óta szoros összeköttetésben áll Koppenhágával, hiszen híd köti össze a két várost (Öresund-összeköttetés, Øresundsförbindelsen). Malmö stratégiai helyzetét erősíti, hogy az Øresund tengerszoros a világ egyik legforgalmasabb vízi folyosója (összekötvén a Balti- és az Északi-tengert.)
A híres "heringváros" a 15. században még javarészt kereskedelemből és halászatból élt, a 18. századtól azonban az erőteljes iparosítás és kikötője révén új szerepet talált magának. A szárnyalás az 1980-as években a recessziónak köszönhetően megtorpant, sőt súlyos gazdasági és munkaerő-piaci gondokat okozott a városnak, az ipari negyed lepusztult, a kikötő tele volt szellemhajókkal.
Talán pont ez adott új löketet városfejlesztési szempontból, hiszen a visszaesés következtében merőben új szemléletre, merőben új imázsra volt szüksége a városnak. És ezt meg is találták.
A fenntarthatóság élharcosa
Svédország kormánya már 2006-ban olyan kijelentést tett (arrafelé ezt vehetjük ígéretnek is), hogy 2020-ra teljesen függetlenedni kíván a kőolajtól és az olajimporttól, energiaszükségleteit pedig megújuló energiával fogja fedezni (az atomenergiára is nemet mondtak a svédek). Van még ennél is közelebbi és még kézzelfoghatóbb svéd projekt: Malmöben – Európában elsőként – felépült egy teljes ökovárosrész.
A projekt a 90-es évek végén indult és 2001-ben már lakók vehették birtokba a Västra Hamnen, azaz a Nyugati Kikötő egyes részeit. Nemcsak ökobarát, nemcsak gyakorlatias, de trendi, szerethető és nagyon élhető lett az új negyed. Az épületek fűtése földhővel történik, az áramot szélturbinák biztosítják, igazi paradicsom a biciklisták számára, hiszen gyalog és két keréken is minden könnyedén és gyorsan megközelíthető, a buszok bioüzemanyaggal közlekednek, a parkolást pedig föld alatt oldották meg.
A Nyugati Kikötő az elmúlt évtizedekben egy hagyományos ipari parkból a tudás és a fenntartható élet központjává vált. A negyed átalakítása mintapéldája annak, hogyan lehet egy amúgy csodálatos fekvésű (közel a víz, a strand és a városközpont), de szennyezett környezeti tényezőkkel „megáldott” lepusztult ipari területből ökológiai megközelítéssel teljesen újat, egyedülállót kihozni.
A vízparti sétány mindenkié
A negyed, amely 10.000 lakót és 20.000 munkavállalót tud „felszippantani”, mintegy 140 hektáron terül el, és tele van élettel, üzletemberekkel, helyi lakosokkal, az utcákat diákok özönlik el, hiszen az egyetem (Universitetsholmen) is jelentős változásokon ment keresztül, rekordsebességgel húztak fel új tömböket.
A cehhet a svéd kormány állta nagyrészt, de uniós támogatást is kapott a projekt.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Hagrid 2011.04.09. 13:46:01
vred kid 2011.04.09. 14:14:11
Malmö mint példa? Ahol a lakosság nagy része már nem fehér? Nem javaslom...
A cikk meg nem említ semmi konkrétat... Tipikus marketing bullshit.
misc · http://misc.blog.hu 2011.04.09. 14:15:00
vred kid 2011.04.09. 14:21:47
Nagyon sokan élnek Malmöben (dánok) úgy hogy Koppenhágában dolgoznak. Persze szimplán csak azért mert olcsóbb minden. Lakás, autó, stb.
Attól persze még unalmas.
pukancs 2011.04.09. 14:32:17
pont ezt akartam mondani...de úgy tűnik megelőztél...
Igazándiból a legviccesebb az hogy Budapesten az épületeknek magasság korlátozása van. Amíg ezt el nem törlik addig semmi nem fog változni.. addig nem is lesz felszabadítható zöld terület mert horizontálisan terjeszkedik a város
misc · http://misc.blog.hu 2011.04.09. 15:06:24
aesculus · http://taj-kert.blog.hu/ 2011.04.09. 16:34:29
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=417880
Ti mondtátok