Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Hello Clyde, welcome to Glasgow!
A skótok belelendültek a vízparti fejlesztésekbe, Dundee és Edinburgh mellett Glasgowban is folyik a munka, szépül a vízpart és várják az újabb nemzetközi beruházásokat. Kérdés, hogyan talál magára és vízre a szürke, ipari főváros.
A Clyde Skócia harmadik és az Egyesült Királyság kilencedik leghosszabb folyója, története összekapcsolódik Glasgowéval, mely a folyó mentén terül el, és egykor hajóépítő és kereskedelmi központ volt. A városban –, amely első „nem-fővárosként” elnyerte 1990-ben az Európa Kulturális Fővárosa címet és 2014-ben otthonául szolgál a Nemzetközösségi Játékoknak – a turisztikai, gazdasági fejlesztések új lendületet kaptak 2003-ban, amikor elindult a „Clyde Waterfront Regeneration” projekt. A tervek szerint 20 km hosszan, Glasgow belvárosától Dumbartonig vízparti negyedet hoznak létre, ehhez 5-6 milliárd font állami- és magánforrást használnak fel, a befejezés várható időpontja pedig 2025.
Nemzetközileg is vonzó környezet
A fejlesztők (Skót Kormány, Scottish Enterprise, Glasgow-i, Renfrewshire-i és Nyugat Dunbartonshire-i Önkormányzat) célja, hogy a rendezési terv révén nemzetközileg is vonzó környezetet alakítsanak ki, és ehhez a legjobb „eszköz” a Clyde folyó szerepének újraértékelése, amely nemcsak Glasgow, hanem egész Skócia egyik „alappillére”.
A projekt 6 kulcsterületre koncentrál, ahol összekapcsolódik a munkahelyteremtés, a multimodális közlekedés, a kulturális sokszínűség és a városfejlesztés:
Glasgow belváros: a fejlesztések kiterjednek a Broomielaw és Tradeston negyedekre, illetve a Nemzetközi Pénzügyi Negyedre (International Financial Services District, IFSD ). Az IFSD 2001-es indulása óta mintegy 15.000 munkahely nyílt meg és olyan nagy cégek székelnek itt, mint a Morgan Stanley, a JP Morgan, az esure, a BNP Paribas Barclays, a Clydesdale Bank, az Aon Corporation, a Direct Line, a First Data, az Ace Insurance és a Tesco Bank.
Pacific Quay és a Skót Kiállítási és Konferencia Központ: új digitális központ van nemcsak kialakulóban, de gyors fejlődésben. Itt található 2007 óta a BBC skót központja, 2001 óta a Glasgow Tudományos Központ (Glasgow Science Centre), mely 3 épületből áll, az IMAX moziból, a Tudományos Központból és a Glasgow Toronyból (ez nem mellékesen a világ legmagasabb tornya, amely teljes szerkezetében elforgatható 360 fokban). A Skót Kiállítási és Konferencia Központ (Scottish Exhibition and Conference Centre, SECC) bővítése is a tervek között szerepel, mégpedig egy 12.500 férőhelyes új arénával, illetve fontos szerepet kap a területek jobb közlekedési összeköttetés is.
Greater Govan negyed és a Glasgow Kikötő: a 25.500 lakosú Greater Govan negyedet modern, dinamikus városközponttá alakítják, amely így az üzleti és kulturális élet gyújtópontjává válhat. Az 1,2 milliárd font költségvetésű kikötői projekt a folyópart északi részére összpontosít, mintegy 130 hektárnyi dokknegyed világszínvonalú átalakításával, a lakások átadásának első fázisa már nagyjából lezárult, a második folyamatban van. Ezen felül 90.000 m2 kereskedelmi felülettel és szabadidős funkciókkal is számolnak.
Renfrew Riverside és Scotstoun: Az 1999-ben megnyílt 350 millió fontra rúgó Braehead Bevásárlóközpont és Szabadidőpark Skócia legnagyobb magántőkéből finanszírozott vízparti fejlesztése, mely évente 20 millió vásárlót vonz és közkedveltté tette a Glasgowtól 10 km-re fekvő Renfrew-t. A környéken található és 2005-ben megnyitott Clyde View Park volt az első új park, amit Nyugat-Skóciában az elmúlt időszakban építettek.
Clydebank és Erskine: A 2008 augusztusában átadott Clydebank Főiskola a híres, de leromlott állapotú John Brown hajógyár helyén létesült. Egyszerre modern és otthonos, kiváló kezdet arra, hogy a negyedet kereskedelmi és oktatási központtá érleljék. Azért a hajós múltból is maradt (szó szerint) egy darab, mégpedig az Óriásdaru (Titan Crane), amely forgalomból való kivonása óta turisztikai célponttá vált, éjszaka több színben is kivilágítják. Az Erskine hídon túl, a folyó déli partján fekvő Erskine pedig fontos lakó és egyben városközpont lesz, ennek egyik alapeleme, hogy a meglévő épületek és terek, utcák még szorosabb hálózatát alakítják ki.
Old Kilpatricktól Dumbartonig: Dumbarton nemcsak vidéki hangulatot sugároz, de kiváló közlekedési kapcsolata is van Glasgowal. Dumbartonban a kikötő környéki és a város széli ipari területeket, illetve a városközpontot alakítják át, lakó-és kereskdelemi funkciókkal. Hasonló módon az Old Kilpatrick egy részét is lakónegyeddé változtatják.
Vízen innen és túl
A terv egy mondatban összefoglalható célja, hogy a Clyde partja és környéke ideális lakhelyé, munkahellyé és szórakozóhellyé váljon úgy, hogy a „fizikai” átalakuláson túl a helyi lakosság és közösségek életét támogassa, transzparens és fenntartható módon.
Mindez számokkal kifejezve:
- 23,000 új lakás (2011-ig már 9.000 átadásra került)
- 900.000 m² irodai, kereskedelmi, ipari ls szabadidős felület (313.000 m² elkészült)
- 50.000 direkt és 7.000 építkezéssel kapcsolatos munkahely (több mint 20.000 már megnyílt)
A glasgowiaknak a múlt év végén remek alkalmuk volt arra, hogy sikereikről, erdeményeikről az egész világ előtt is beszámoljanak, hiszen 2011. november 2-3. között itt rendezték meg a WaterfrontExpo 2011 konferenciát és szakkilállítást. Utoljára 2006-ban volt Skóciában a konferencia, azóta számos fejlesztés ment végbe az országban. Glasgow mellett még két nagy vízparti fejlesztés van folyamatban, Dundee terveiről már korábban beszámoltunk.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Barman's Choice · http://scotchwhiskyblog.wordpress.com 2012.01.21. 13:23:50
mifolyikittgyöngyösön?? 2012.01.21. 14:38:55
TimeLady 2012.02.29. 17:36:08
Kár, hogy a szövegben nem ír a hidroplán közlekedési szerepéről, hiszen jelenleg Glasgowban működik egyedül Európában belvárosi központú hidroplán társaság, a Loch Lomond Seaplanes.
A folyón modern kikötőt építettek, ahol a város központban landol és indul a 6-7 éve alapított hidroplán társaság két vízi repülőgépe.
Az egyik egy 8 utasszékkel bíró Cessna 208 Caravan, a másik meg egy 4-5 személyes Cessna 206.
Több részletet egy magyar hidroplánokkal foglalkozó szájtról ajánlok:
vizirepules.hu/2009/07/16/skot-vizeken/
A már müködő hidroplán társaságnak azért lehet majd a jövőben óriási jelentősége, mert a fejlesztési területeket és a tágabb értelemben vett környékét a hidroplán közlekedési eszközzel is meg lehet majd közeliteni.
Ehhez nem kell új kikötőket építeni, hanem kihasználhatóak a hajózási létesítmények.
De végső soron elég egy bója és onnan motorcsónak hozza-viszi az utasokat.
Velencében, ahol még az utcák és vízből vannak, ami vicc, csak tavaly jelent meg a város egén egy hidroplán.
Akkor egy dubaji gyökerű hidroplán társaság úgy oldotta meg a Szent Márk tér előtt az üzemelést,hogy egy pontont horgonyzott le a tengerre, az utasokat pedig motorcsónakkal viszi ki a partra.
Ti mondtátok