Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Az Atlanti-óceán dobókockái
A lehetetlen kísértése: erre vállalkozott Max Mulhern amerikai szobrász, amikor a Kanári-szigetekről útjára indított két narancssárga dobókockát (Aqua Dice) 2012.12.12-én 12 órakor.
A művész fejéből pár hónappal ezelőtt pattant ki az ötlet, célja az óceánok végtelenségének, a művészet szabadságának érzékeltetése volt. Hogy a kockák hol fognak kikötni, senki nem tudja megmondani, mindenesetre Mulhern – öndefiníciója szerint a vizek szerelmese – "a világ legnagyobb úszó kockajátékaként" aposztrofálta sajátos vállalkozását, honlapján pedig fogadni is lehet arra, hol landolnak a kockák.
A kockákat GPS-szel a belsejükben bocsátották útjukra, útvonalát mindenki nyomon követheti a Google Earth segítségével vagy a kockák Facebook oldalán. Vagy követhetné. A GPS elméletileg naponta egyszer kapcsol be és adj jelet a kockák helyzetéről, viszont január kilencedike óta (ekkor mértek utoljára pontos adatokat) a pozíciójuk csupán becsült, az ítéletidőnek köszönhetően. A január eleji mérésekből kiindulva az egyik kocka (The Master) 1880 km-re, a másik (The Commander) kb. 1555 km-re nyugatra lehet Gran Canaria partjaitól.
A kockákat egy hajógyártó cég készítette rétegelt lemezből, fenyőből és műanyagból. A terv szerint ugyanazon az útvonalon fognak sodródni, amelyen a bevándorlók eljutottak az Újvilágba (esélyesen leginkább úgy, ahogy az elemek akarják). A kockák útját a szél és a hullámok egyengetik, ember nem tartózkodik a "fedélzeten", nincs kormány, sem vitorla, Muhlern szerint mintegy három hónapra lesz így szükség ahhoz, hogy átkeljenek az óceánon (ha egyáltalán). A művész a tudományok és a művészet egyesülését látja benne, melynek sorsát a természeti erők határozzák meg.
A tervezőre nagy hatást gyakorolt Da Vinci Vitruvius-tanulmánya, Le Corbusier építészeti látásmódja, de az irodalmi ihletés sem maradt el: Milton Elveszett paradicsoma, Mallarmé A Kockadobás soha nem törli el a Véletlent című verse, vagy Jean Arp absztrakt alkotásai ugyanúgy megihlették Muhlernt a kockák tervezésekor. A projektet a Francia Kulturális Minisztérium is támogatta.
A kísérlet egyébként alapvetően illegális, hiszen a nemzetközi szabályok értelmében semmilyen tárgyat nem lehet felügyelet nélkül hagyni nyílt vízen, nehogy kárt tegyen más hajókban. Az alkotó szerint ennek valószínűsége nulla, egyfelől mert nehéz nem észrevenni a rikító narancssárga színekben pompázó kockákat és Muhlern úgy tervezte őket, hogy "ütközés" esetén megsemmisüljenek.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.01.16. 16:44:50
Fehi 2013.01.17. 05:06:56
maxval, a gondolkodni próbáló birca · http://maxval.co.nr 2013.01.17. 13:32:03
steery 2013.01.17. 18:50:03
isail · http://isail.blog.hu 2013.01.18. 10:58:43
Van ott elég sodródó sz@r, volt elég baj azokból:
isail.blog.hu/2012/11/27/vendee_globe_tizennyolcadik_nap
mnemonist 2013.01.24. 23:06:33
Jelenleg is több ezer ilyen lebeg felszinen vagy a mélyben! Csak az argo program keretében vagy 3000 bója van az óceánokban(és akkor még más, nagyobb programokról nem is beszéltünk)
Azt meg hogy egy hajó a hatalmas óceán közepén pont ennek ütközzön neki és pláne hogy emiatt lényegesen megsérüljön, kizártnak tartom!! Egy érdemi sérüléshez olyan feltételek kénének(nagy vihar, keményen hozzávágja a hajóhoz stb) amik statisztikailag a nullával egyenlőek(nagyobb az esélye hogy egy bálna váratlanul felmerüléssel gondot okoz mint a 2 kocka és 1 kis hajó találkozik és ütközik a 100 millió km2-es óceánon...
Ti mondtátok