Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Cheonggyecheon, a leaszfaltozott folyó
Érdekes lenne, ha a Dunánál megjelennének a munkagépek és autópályát építenének rá. Szöulban végrehajtották, gyorsforgalmi utat építettek a Cheonggyecheonra, de rájöttek, sokkal izgalmasabb a víz, így visszacsináltak mindent. Eléggé elképzelhetetlen, de megtörtént.
Rekreáció a koreai főváros közepén
Ma már nem kérdés, hogy a víz és vízpart sokkal több, mint közlekedési felület, sokkal inkább a város része, közösségi tér, ahol élni, szórakozni, dolgozni lehet. De ez egy hosszú folyamat eredménye, 20-30 éve még nem így volt. Sok város még mindig nem tudott mit kezdeni a folyókkal, rakpartokkal, nem tudták azokat sem jól hasznosítani, sem integrálni. Szöul pl. lebetonozta és gyorsforgalmi utat épített rá, aztán a városvezetés kitalálta, sokkal érdekesebb a város közepén áramló víz, így felszedték az aszfaltot és nyert a víz.
A Cheonggyecheon éjszakai kivilágításban
Szöul nemcsak gazdasági és pénzügyi nagyhatalom, nemcsak jó autókat, telefonokat, tévéket gyárt, de rendezett már olimpiát és turisztikai szempontból is közkedvelt célpont. A koreai főváros közepén folyik a Cheonggyecheon, amely 2005-ben éledt újjá, addig egy elhanyagolt, sőt elbetonozott vízfolyam volt.
Elég hihetetlen előtte-utána fotó
A Cheonggyecheon 6 kilométer hosszan kanyarog a belvárosban, nevének jelentése tiszta vizű folyam, ez a tisztaság azonban a 60-as évekre teljesen eltűnt. A koreai háborút követően tömegek költöztek Szöulba, és a patak mentén koszos, tákolt házakban éltek, a szemetet és szennyvizet pedig a patakba öntötték. 1958-ban végül lebetonozták, a rohamos gazdasági fejlődés következtében pedig 1976-ra 5,6 kilométer hosszú, 16 méter széles autópályát húztak fölé.
Egykori koldusházak a part mentén Épül a gyorsforgalmi út, alatta a víz
Az ezredfordulóra azonban a szerkezet állapota megromlott, ami pedig megmaradt a folyómederből, az tele volt szennyeződéssel (ólom, króm, szén-monoxid, metán és egyéb földalatti gázok). 2001-ben a Hyundai egyik korábbi vezérét választották polgármesterré, Ri Mjong Bak nem átalkodott megígérni, hogy elbontják a gyorsforgalmi utat és helyreállítják a Cheonggyecheon folyamot.
Számtalan híd, szökőkút és vízesésSzámtalan program helyszíne a "kiszabadított" folyam
Ígéretét be is tartotta. A munkálatokat 2005-ben fejezték be, kb. 390 millió dollárba került a folyó "kiszabadítása". Volt mire költeni a pénzt, mert nemcsak a betonszerkezetet kellett elbontani, de a szinte teljesen kiszáradt vízfolyamot is helyre kellett állítani, a Han folyóból és mellékfolyóiból pumpálták vissza a vizet. Sokan amúgy azt tartják Dél-Koreában, hogy Bak 2008-2013 közötti köztársasági elnöki mandátumához nagyban hozzájárult ez a projekt is.
Sok-sok zöldfelület a betonrengeteg után Nemcsak a helyiek, a turisták kedvence is
A lelkesedés persze nem volt kizárólagos, azonban a kezdeti ellenkezések dacára a projekt hatalmas siker lett, mára a szöuliak egyik kedvenc helye. Tele van hidakkal, vízesésekkel, szökőkutakkal, számtalan gyalogostúrátszerveznek, a fontosabb turisztikai célpontok is könnyedén megközelíthetőek. Az egésznek olyan hatása van, mintha egy lövészárokban lennénk, hiszen a föld felszíne alatt majdnem öt méterrel hömpölyög a víz, a parton pedig számos programot, fesztivált szerveznek.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
is 2013.08.19. 14:57:00
α Ursae Minoris · http://noreg.blog.hu/ 2013.08.19. 15:20:28
Nagyon szépen köszönöm a posztot!
Nemrég jártak Szöulban, és tanúsíthatom, hogy ez a (mesterséges) patakocska az egyik leghangulatosabb látvány a városban.
♔batyu♔ 2013.08.19. 19:10:25
Ha megnézi az ember a rehabilitációs programokat, pld. Corvin köz, Lágymányos jól látszik, hogy engedik a modernet is. Az nyilvánvaló, hogy nem mindenhová és ez is helyes. Szerencsére Bp-hez óvatosabban nyúltak hozzá mint sok más nagyvároshoz, így teljes egészében megmaradt pld az értékes belváros.
A Szöuli példa jól mutatja, hogyan lehetne hasznosítani a rakpartokat, teljesen gyalogossá téve azokat.
shushu2 2013.08.19. 20:54:10
Kivancsi 2013.08.19. 21:02:23
folyo, szobrok, modern epuletek bla bla...
anddd 2013.08.19. 21:31:51
repecs 2013.08.19. 21:32:28
♔batyu♔ 2013.08.19. 21:51:47
Én úgy értettem, mint ott. Autók a belvárosi szakaszról totál kitiltva, presszók, stb.
HgGina 2013.08.19. 22:15:36
Mennyivel hangulatosabb lenne a Reitter-csatorna a Nagykörút helyén. Kisebb zaj, kisebb forgalom, tisztább levegő, alatta bőven elszaladgálna az akárhányas Metro, a vízparton kis kiülős cukrászdák, éttermek lehetnének, a világon minden normálisabb vezetésű világvárosban megszokott kis üzletek sora. A komolyabb átmenő forgalmú utcák kőhidakon mehetnének át. Különlegesség lenne a Margit-híd és a Petőfi-híd feljárata, ahogy alattuk becsatlakozik a Dunába a csatorna.
És nem a bezárt, lelakott, gazdátlan üzletek, nem a kosz lenne az úr, ahogy most.
HgGina 2013.08.19. 22:18:30
kozter.blog.hu/2009/04/06/reitter_ferenc_alma
rcfan 2013.08.19. 22:27:39
A Duna egy komoly érték.
Ehhez azonban az észak-déli "városi autópályát" kellene máshol vezetni.
Nick Leeson 2013.08.19. 23:24:04
Agyrém...
Szittyakürt 2013.08.19. 23:38:42
Ez elég elegáns megfogalmazása a sehogynak.
Kolb Ace 2 2013.08.20. 07:48:43
Amilyen szuper "alapterületmaximalizált" dobozokat tudnak nálunk építeni, ez asszem nem is baj. Nálunk úgysincs meg az építészeti kultúra, a tulaj csak a minél olcsóbban minél nagyobbat elvet követi. Legalább ezt se engedik neki.
Circus 2013.08.20. 09:16:56
A másik két dolog ide:
1, ugyebár a nyamvadt M0 befejezése...
2, ettől függetlenül, ezzel párhuzamosan a rakpartok egyirányúsítása (Bécs). Ezért már megdobáltak máshol is, de továbbra is jó ötletnek tartom.
Az extra Duna-csatornáról már volt szó egy másik blogban is nemrég az árvíz kapcsán, ha jól emlékszem. Szép lenne a belvárosban, de ott is részben a Rákos patakot hozták ötletnek.
OFF vége, bocs.
Nick Leeson 2013.08.20. 09:53:20
Az egész várost át kellene strukturálni a rakpart gyalogossá tételéhez.
Mondjuk egy egyszer el kéne kezdeni az biztos.
Kara kán · http://karakan.blog.hu 2013.08.20. 09:59:14
igazi hős 2013.08.20. 09:59:28
Persze ha Tarlós elég tökös lenne a dugódíj bevezetéséhez (és a kapcsolódó fejlesztések megcsinálásához), akkor más lenne a helyzet, de láthatóan neki is csak az újraválasztás a célja, ezért is kell elhúzni a 4-es metrót jövő évig.
Nick Leeson 2013.08.20. 10:05:35
A kopaszi gát erre legjobb ellentétes példa. Megoldották az autós megközelítést és hatalmas fejlődésnek indult a terület. A bejáratnál félre terelik az autókat, szép nagy parkoló áll rendelkezésre, csak 500ft/nap a parkolás. Senkit nem zavarnak az autók. Virágzik is szépen a terület.
qwertzu 2013.08.20. 10:59:26
Velence.
Nick Leeson 2013.08.20. 11:16:25
Trójai 2013.08.20. 11:38:06
"A koreai háborút követően tömegek költöztek Szöulba, és a PATAK mentén koszos, tákolt házakban éltek"
"hogy elbontják a gyorsforgalmi utat és helyreállítják a Cheonggyecheon FOLYAMOT"
Kicsit nagy a képzavar, jó lenne tisztában lenni az alapokkal: ér-csermely-patak-folyó-folyam
A képeken is látszik hogy egy patakról van szó, hol van ehhez képest a Duna? Ha már azzal példálózunk hogy azt "betonoznák le".
Kalamona 2013.08.20. 12:00:13
KergeK@csa 2013.08.20. 12:05:17
Vagy a debreceni, fehérvári, nyíregyházi lezárt bel-belvárosok.
Van példa kisebbre és nagyobbra is, hogy baromira nem öl meg semmit, ha nem vezetünk rajta keresztül egy fél autópályát.
Nick Leeson 2013.08.20. 12:21:12
Egyébként nem "autópálya"-ról beszéltem, ha hogy szükség van az autós megközelítési lehetőségre és pakolóra! Ugye dereng a különbség! Ha nem, akkor szólj nyugodtan, elmagyarázom!
monddazigazatmar 2013.08.20. 12:28:13
De szeretem az ilyen elborult álmodozókat.
1. Ha egész budapest kimegy piknikelni akkor is üres lenne a fele, mert akkora területről beszélunk.
2. A sok cukrászda meg minden egyéb kocsma ott állna üresen, mert nincs fogyasztó
3. Az év hány napját töltöd piknikelgetéssel? Legjobb esetben 15-20? Mert télen a minusz huszban, meg tavasszal az esőben, meg nyáron a forróságban nyilván nem piknikelgetnél.
SZóval az elképzelésed szerint el kéne költeni egycsilliárd eurót, kibaszni soktízezer autóssal azért, hogy egy évben 10 napot néhány ember piknikelgessen. Bravó.
Vegaaa 2013.08.20. 22:03:00
Circus 2013.08.21. 00:55:31
Egyébként akkor leírom mégegyszer, mert másnak sem volt egyértelmű, eszerint nem voltam érthető - a jelenlegi autóút fölé mehetne 'fedél'ként a fű. Sehol nem tosznék ki az autósokkal, magam is eleget közlekedek és at agyam elszáll az ész nélküli autótlanítástól, ha ez megnyugtat.
Jobb helyeken már az épületek lapos tetejét, akár oldalát befüvesíteni, ezzel csökkentve a városi hőterhelést. Nyilván nem kettő fillér, de inkább erre, mint ha jól tévedek, épp most szórnak ki egy marék pénzt az ablakon párezer ember szórakoztatására, néhány ember gyönyörűségére (stadionok).
(a focit is szeretem amúgy)
Ti mondtátok