Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Forradalmasítja a közlekedést a zöld energia?
Amit fel lehet találni, azt már mind feltalálták – mondta Charles H. Duell, az amerikai találmányi hivatal vezetője 1899-ben. Az eltelt több mint egy évszázad jócskán rácáfolt Duell szavaira, azóta többek között megtanultunk a világűrbe repülni, az óceánok mélyére merülni vagy napokig iPhone-ért sorban állni és Bill Gates prognózisa sem bizonyult igaznak, miszerint 640 kilóbájt mindenkinek elég. Sokkal inkább lett igaza Huxley disztópiájának, miszerint az embert a technika újabb és újabb vívmányai kerítik hatalmukba és őrjítik meg, vagy éppen Asimovnak, aki már 50 éve önműködő autókat vizionált. A jóslat beteljesedett, immáron vízen is: készül a világ első elektromos kompja, hazatért világkörüli útjáról a világ legnagyobb napelemmel működő hajója, a németek elkészítették a kétéltű lakókocsit. De lesz-e valaha vízmeghajtású autó?
Autók minden terepviszonyra
Volkswagen Aqua
Az autógyártók szinte minden hónapban kitalálnak valami újat, de mi történik, ha fiatalokat kérnek meg, hogy tervezzenek valamit? A 21 éves kínai lány, Yuhan Zhang 2011-ben egy Volkswagen szponzorálta versenyen igazán futurisztikus, de minden terepen (szárazföld, víz, jég) használható autót talált ki. A Volkswagen Aqua névre hallgató légpárnás jármű végsebessége elérheti a 100 km/h-t, hidrogén üzemanyagcellás motorral működik, így nincs szén-dioxid kibocsátás. Az ajtók hátul találhatók, a két légcsavar pedig olyan érzetet kelt, mintha mégis lenne kereke az autónak. A fiatal tervező nagyon szeretné, ha akár tömegautó válhatna belőle Kínában, de működését tekintve sok mindent kell még tisztázni. Mégis jó kis előfutára a nem is olyan távoli jövőnek.
Manta
Nem túl családbarát, de annál vagányabb David Cardoso Loureiro belga/portugál ipari formatervező háromkerekű, egyszemélyes elektromos járműve, a Manta. A koncepció a 2011-es Michelin Challenge Design egyik nyertese, később az Észak-Amerikai Nemzetközi Autókiállításon is bemutatták. Talán legjobban azok használhatnák, akik vízparton élnek, mert egyaránt alkalmas szárazföldi és vízi utakra is, nem kell állandóan a trélerrel és a hajóval/autóval bajlódni. A két hátsó keréken nem véletlen a csavarmintázat, hiszen azok akár 90 fokban elforgathatóak, így propellerként működnek. Loureiro szerint az ötlet egyszerű, könnyen továbbgondolható, akár kisebb költségvetésből is kihozható, de amíg az egész csak a tervasztalon létezik, nem tudjuk meg, technikailag valóban működőképes-e.
Vízmeghajtású variációk
Ha már autógyártás és környezettudatosság, akkor megkerülhetetlen a vízzel működő autók legendája. Talán ehhez a témához társul a legtöbb összeesküvés-elmélet és a legádázabb szkepticizmus. A téma nem új keletű, állítólag Charles H. Garrett már 1935-ben készített egy ilyen autót, és elektrolízis alapján termelt energiát. A következő nagyobb etap 1990-ben volt, amikor is Stanley Meyer levédette szabadalmát, és a saját maga által átalakított autóval közlekedett. Találmányát – melynek lényege, hogy a vizet elektromos rezonancia segítségével bontja szét – nem vették komolyan, sőt csalással is vádolták. Némi sajtóvisszhang után gyanús körülmények között halt meg 1998-ban. 2008-ban aztán egy japán cég, a Genepax kijelentette, elkészült a csak vízzel működő autó. Kulcsa a membrántechnológia, ezzel tudják a vízből kinyerni a hidrogént. A projekt azóta megszűnt, forráshiányra hivatkozva, kritikusaik szerint inkább mert nem teljesen vízzel működött a konstrukció. Lehetne még hosszasan sorolni a feltalálókat vagy éppen szemfényvesztőket, de végül a természet törvényei úgyis megoldanak mindent: nem tudunk több energiát termelni, mint amennyit befektetünk. Ugyanis a víz szétbontása utáni felszabadult hidrogént elégetve a hidrogén újra vizet alkot az oxigénnel és minden kezdődik előröl. Így biztosan nem lesz vízmotor, de a teóriákat tovább lehet gyártani.
Napelemes és elektromos hajók
Norled
A Siemens az energiaszektortól kezdve az orvosi műszereken át egészen az intelligens hálózatok kiépítéséig mindenhol ott van. Így az sem különösebben meglepő, hogy a norvég Fjellstrand hajógyártó céggel közösen fejlesztették ki a világ első elektromos meghajtású kompját, mely 120 autót és 360 utast képes egyidejűleg elszállítani. Majd ha elindul, mert csak 2015-ben fogják üzembe helyezni Lavik és Oppedal között, a Sognefjordon át. A komp akkumulátorait két szállítás között fogják feltölteni, amely mindössze 10 percet vesz majd igénybe. Összehasonlításképp: ugyanezt az utat jelenleg egy komp körülbelül évi 1 millió liter gázolajjal abszolválja, a szén-dioxid emissziója nagyjából 2680 tonna. És hogy miben különbözik még hagyományos társaitól? Eleve az alakja olyan, hogy kisebb ellenállással közlekedhessen a vízen. A hajótest acél helyett alumíniumból készült, súlya mindössze a fele a jelenleg gázolajjal futó kompoknak. A teljesítménye azonban kisebb lesz, 1500 kontra 800 kW formájában. A jelenlegi technológiát figyelembe véve Norvégiában tömegesen elterjedhet az elektromos komp, főként a kisebb távolságokon, amelyek nem tartanak tovább 30 percnél.
Tûranor PlanetSolar
A világ legnagyobb napenergia-meghajtású hajója a norvég komppal ellentétben nem kis távolságokat fog megtenni, hanem máris körbehajózta a földet. A Tûranor PlanetSolar 2010 szeptemberében indult el Monacóból és 2012 májusában fejezte be világkörüli kalandját szintén Monacóban. A svájci tervezésű hajót 512 négyzetméternyi napelem hajtotta, és olyan helyeken járt, mint Miami, Cancún vagy éppen Szingapúr. Jelenleg is úton van, most éppen egy tudományos expedíció keretében. A napenergiával működő hajó 26 millió dollárba került és maximum 60 utas szállítására alkalmas. A Tûranor ötlete Raphaël Domjan agyából pattant ki még 2004-ben, de az új-zélandi Craig Loomes tervezte és végül Kielben gyártották le 14 hónap alatt. A hajó bebizonyította, hogy fosszilis tüzelőanyagok használata nélkül is körbehajózható a föld. És hogy a név honnan ered? A Tolkien-mitológia alapján tünde nyelven „A nap erejét” jelenti, nem véletlenül.
Kétéltű lakókocsik
Sealander
Ha akarom lakókocsi, ha akarom, hajó – ezt tudja a világ legelső kétéltű úszó lakókocsija, a Sealander, melynek útja nem ér véget a vízparton, sokkal inkább ott kezdődik. Kakukktojás a többihez képest, hiszen nem teljesen zöld: kell hozzá egy vonóhorgos autó, ami elviszi a vízig, ahol aztán egy egyszerű (motorcsónakoknál ismert) motor csatlakoztatásával meg is kezdheti vizes pályafutását. A konstrukció Németországban készült (hol máshol, mint Kielben) a legmodernebb agyagokból, a belső kialakítása pedig a vevők egyedi igényeihez igazodik, alap- illetve extrákkal bővített változatban kapható. WC, hangtechnika, mini konyha, emeletes ágy, tárolók, asztal – jöhet minden, mi szem-szájnak ingere. A napfénytető állítható az időjárási viszonyoktól függően (a gyártója a kabrióhoz hasonlította a karaván hangulatát), a rozsdamentes szerelvényeknek köszönhetően pedig ellenáll a víznek. A lakókocsi-hajóhoz nincs szükség külön engedélyre, alapára nagyjából 15.000 euró.
Harmony
Zárásképpen pedig egy újabb terv, egy újabb úszó lakókocsiról. A Harmony annyiban szárnyalja túl a Sealandert, hogy ez autó és hajó egyben, semmilyen vontatóeszköz nem szükséges hozzá. Az ún. lakóautók szerelmeseinek kínál alternatívát, hiszen ki ne szeretne úgy nyaralni, hogy abszolút mindegy, szárazföldre vagy vízre vágyik, bárhová elmehet. A Harmony Weili Feng kínai tervező ötlete nyomán teljesen környezetbarát, amelyről a hidrogén akkumulátor, az elektromos motorok és a vitorlaként működő napelemek gondoskodnak. A járműben a komfortérzetet növelve van WC, konyha és pihenősarok, de hogy 4 ember nem fér el benne kényelmesen, az biztos. Ettől függetlenül jól átgondolt koncepció, megvalósítása azonban a jövő kérdése.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
¿Qué tapas hay? 2013.09.04. 23:02:15
Évi egymillió liter gázolaj 21283 átkelésre oszlik el, egy átkelés átlagos tüzelőanyag-fogyasztása 47 liter gázolaj, azaz 41,36 kg, 1728 MJ, 480 kWh. Háromszoros energetikai hatásfokot feltételezve 160 kWh, tízperces töltéssel 1,6 MW töltési teljesítmény - nem semmi.
Amúgy a posztban használt összehasonlítás (10 perc töltés vs. 1M liter gázolaj) miatt a posztot kénytelen vagyok nevetségesnek tekinteni.
YAN CHI 2013.09.05. 00:06:37
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2013.09.05. 07:09:48
¿Qué tapas hay? 2013.09.05. 16:55:44
Bár mondjuk az én olvasatomban az összehasonlítás úgy nézne ki, hogy 10 perc töltés vs. 47 liter gázolaj, vagy egymillió liter gázolsj vs. 3,4 GWh villamos energia.
anima_trix 2013.09.05. 17:33:35
szilvi1960 2013.09.06. 13:01:28
Avatar 2013.10.01. 14:39:14
Mi az extra a Vw Aqua-ban? Hogy azt hazudta be a tervező, hogy ez nem olajjal, hanem hidrogénnel menne a nem létező "autó"? Egyébként is mitől lenne autó egy légpárnás jármű?
Ti mondtátok