Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Máltát meglátni és maradni?
Tavaly ősszel volt szerencsénk pár napot Máltán tölteni, amely több szempontból is szürreális élmény volt, a szó abszolút jó értelmében. Eddig csak a kint élő és egyre több tagot számláló magyar kolóniától kaptunk információkat arról, miért is frankó hely Málta, a kint tapasztaltak alapján azonban bebizonyosodott, hogy valóban kolbászból lehet a kerítés annak, akinek bejön ez a fajta mediterrán-keleti-angol mentalitás és a multikulturális közeg.
Valletta: bal oldalon az óváros, a jobbon pedig az épülő új rész. Nem egyszerű építési engedélyhez jutni.
Közel és mégis távol
A kis szigetvilág a Földközi-tenger középső részén terül el, valahol Szicília és Tunézia között, és mindössze három szigete lakott. Ma már Budapestről fapados repülővel is megközelíthető, a fővárosból, Vallettából pedig taxival vagy busszal bárhová el lehet jutni. A busz napijegy ára másfél euró, ez adott napon bármelyik buszra, bármennyi km-re érvényes. Rossz hír a bringásoknak, hogy nem nagyon bicikliznek arrafelé.
Kilátás Sliemából a tengerre
Egy színes világ
Málta messzi korokba nyúló, eseménydús történelmet mondhat magáénak: az európai, afrikai és arab világ ütközeteinek színtere volt, a társadalom arculatát évszázadokon át az idegen behatás formálta az araboktól egészen a britekig. Ennek köszönhető a rendkívül színes és összetett arculat.
Kórház színes ablakokkal
Rómeó beájulna
Kif int…?
Két hivatalos nyelv van, a máltai és az angol. A máltai nyelv sokban emlékeztet az arabra (az egyetlen sémi nyelv, amit latin betűkkel írnak), annak észak-afrikai és szicíliai dialektusából alakult ki, de sokat átvett a spanyolból és angolból is. Éppen ezért ilyen-olyan szinten szinte mindenki beszél angolul.
Málta a máltaiaké mindenkié?
Málta a gazdasági bevándorlók hazája: egy igazi tranzit ország, sok angol telepedett le részben vagy teljesen az országban (sokan itt töltik nyugdíjas éveiket), sok a külföldről érkezett munkavállaló, akiknek jó része átlagosan egy évet dolgozik az országban, aztán megy tovább, más országba. A kedvező adófeltételek miatt Máltán letelepedett multinacionális vállalatok nagy részében a máltai munkavállalók vannak kisebbségben, jól megférnek egymás mellett a helybeliek, a skandinávok, a spanyolok, a magyarok vagy éppen az ukránok.
A máltaiak a föníciaiak, britek, olaszok és arabok leszármazottai, az itt élő külföldiek nagy része brit, van egy pár ezer fős afrikai kolónia és rengeteg turista és vendégmunkás.
Tombol a Mini mánia
Kéknél is kékebb
Ha Málta, akkor a történelmi emlékek és városnézés mellett nem maradhat ki a fürdés és a vízi sport sem. A tenger nemcsak biztonságos (nincsenek nagy hullámok), de az EU-ban az egyik legtisztább is (95-99% kiváló minőségű). Emellett pedig lélegzetelállítóan szép is: a Kék Lagúna pl. annyira irreálisan kék, hogy photoshopolni sem lehetne szebbet. A Comino szigeténél található kis öböl valaha kalóz-rejtekhely volt, ma turisták lepik el, hiszen tökéletes hely fürdésre, búvárkodásra, nincsenek autók, csak hajóval megközelíthető.
Valószínűtlenül kék és medúzás
À la carte
Mint ahogy a történelmét, konyháját is a helyiek és hódítók küzdelme, hosszú kapcsolata formálta. Az ételek alapvetően rusztikusak és évszakfüggőek, a tradicionális nyúl, marha és tengeri ételek mellett van itt klasszikus angol reggeli, szicíliai és észak-afrikai behatás. Az almás pitét kötelező megkóstolni.
Tengeri étkekben és tésztában erősek
Építészet
Málta közel sem arról híres, hogy tele lenne színes házakkal (szinte minden épület egyszínű és a homlokzatokhoz használt a kőport az eső és a szél az autókra fújja), a kis zegzugos utcákon barangolva azonban nem tudtuk eldönteni, hogy Keleten vagy éppen egy mediterrán városban járunk. Egy máltai közmondás szerint a tengeren is lehet utat építeni, ha van elég pénz. Ugyan a tengert még nem kezdték el beépíteni, ellenben épülnek a városok és durván fejlődik az ország, rengeteg az útépítés, sávbővítés, kikötőfejlesztés, Vallettában pedig Renzo Piano olasz építész fújja a passzátszelet és építi gőzerővel a City Gate-et, vagyis a főváros bejáratát.
Renzo Piano építi az új Parlamentet
Lazaság
Van valami megfoghatatlan lazaság a máltaiakban, olyan életszemlélet, ami itthon sem ártana. Nem feltétlenül Pató Pál úr módon élnek, de azért mindenre ráérünk, úgyis elkészül majd minden, főleg, hogy amúgy is süt a nap, kék az ég és a tenger és mindenki ismer mindenkit. Azzal számolni kell, hogy a megbeszélt találkozókról késnek, vagy egyszerűen el se mennek rá. Aki szerint a magyar bürokrácia nehézkes, az a máltait minden bizonnyal kaotikusként írná le, ezt sem idegeskedik túl. A zöldséges mozgóárusként nyomul, teregetni szinte bárhová lehet és a tetőn nemcsak víztartályok vannak, hanem bulizni is lehet. Amúgy is elég nehéz lehet depressziósnak lenni egy olyan országban, ahol télen is csak plusz tíz fokig csökken a hőmérséklet és sugárzik az égből a D vitamin. A legtöbb autó a szűk utcák és helyhiány miatt kicsi és mocskos, hála a már említett kőpornak és homokkal teli esőnek, mely Afrikából érkezik.
A elégedettségüket egyébként jól példázza az a taxis, aki megkérdezte, miért nem költöztünk még Máltára, ahol az élet egyszerű, mindenki jól érzi magát és van munkája, és ugyanezt a visszajelzést kaptuk egy Horvátországból bevándorolt pincérnőtől is, vagy attól a kutyáját sétáltató öregúrtól, aki a hogylétünk felől kezdett érdeklődni az utcán. A fizetések ugyan nem érik el a német vagy éppen a dán szintet, viszont az adóteher a legalacsonyabbak között van az Európai Unióban. Az átlagfizetés nettó 1100 euró körül van, egy kétszobás lakás bérleti díja a belvárosban kb. 600 euró, a rezsi kb. 80 euró (nincs fűtési rendszerük, télen max. egy vastagabb pulóver vagy a légkondi kell otthon).
Attól sem félnek túlságosan, hogy ellopják az autókat az utcán, sok olyan autó van, amelyiknek lazán le van húzva az ablaka, sőt olyat is láttunk, amelyikben benne volt a kulcs. A buszon simán megcsinálták azt, hogy a csomagjukat lerakták a busz elejében, hogy aztán a busz hátuljában keressenek ülőhelyet. A bűnözési ráta rendkívül alacsony az országban, az erőszakos bűncselekmények száma elenyésző, és a zsebtolvajlás sem különösebben jellemző.
A tető közösségi tér
Piac nincs, mozgózöldséges van
Minden háznak van neve
És némelyiknek házi oltára is
Annyi szent szinte nincs is, mint amennyit megünnepelnek- itt éppen Szent Patrik van soron
A már említett nehézkes ügyintézésen és az állandó poron kívül a Málta ellen ágálók leginkább az év nagy részében magas páratartalmat, a parkolási nehézségeket, a kopárságot (nem úszik zöldben Málta) és az ország elzártságát hozzák fel ellenérvként, illetve hogy nincs akkora kulturális élet, mint amihez az ember például Budapesten hozzászokott. Mindemellett és ezzel együtt is, a kint élő cimborák és ismerősök hosszabb távra terveznek, mert a tenger, a szinte állandó nyár és a mentalitás bőven kárpótol mindenért. Turistaként is remek választás a tenger és a történelme miatt, és egyébként is különlegesé teszi a kevertsége, mediterránnak túl angol, angolnak meg túl keleti.
Zöld kevés, kék annál több
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
jotekony koc 2015.02.09. 11:42:11
2015.02.09. 11:54:56
Chayenne 2015.02.09. 11:56:01
gabuschka 2015.02.09. 20:25:50
Judit Havasi 2015.02.09. 23:21:00
Mini őrület szerintem nincs, de tény, hogy családonként 3-4 autójuk van. Mert megtehetik. A fiatalok házasságkötésig a szüleikkel laknak, így a megkeresett bérből albérletre nem kell költeni, így a huszonévesek vadiúj 1-es BMW-vel, Mini Cooperrel, de leginkább Toyotával járnak. Mindenhova. Mert itt nem "divat" gyalogolni. Egyrészt, a nyári hőség miatt, másrészt a téli eső miatt vagy mert nincs hol gyalogolni. Máltán nem kerítettek túl nagy feneket járdák építésének.
Télen valóban kevés a pulcsi. Jelenleg 6 fok van kint és ha nem menne az olajradiátor plusz a légkondi a lakásban, akkor itt sem lenne több 12 foknál.
Málta nem zöld? Június és november között valóban nem. aztán beköszönt a máltai tél és minden zöldbe borul. Egész évben termesztik a zöldségeket gyümölcsöket. Eper már van. Így február 9-én. Nem csak mozgó zöldséges autó van, hanem piac is. Heti kétszer biztosan Ta'Qali-ban, ahol a mozgóárus és a bolti árak töredékéért lehet bevásárolni. (Amíg a boltban mondjuk 3 Euro a narancs kilója, addig a piacon 0,90 Euro. Paradicsom boltban 2 Euro, piacon 0,50 Euro.)
Egyébként meg elég jól összefoglaltad! :)
Ddegucs 2015.02.10. 07:49:45
Huhh, hat de orulnek, ha telen egy pulcsi eleg lenne. Jelenleg ket zokni, ket thermopulcsi es ket pokroc+paplan komboban nyomulok otthon, de allitolag ez most hidegebb tel, mint a szokasos :) Es azert depizni itt is lehet, amikor a lakasban 13 fok van, kint meg folyamatosan szakad az eso. A csatornazas sem erosseguk, ha fel oranal tobb ideig esik, az osszes utca folyova valtozik, es ez egyaltalan nem koltoi tulzas, ket savon omlik es labszarkozepig er - persze mos magaval mindent, amit meg a csatornakban talat. Viszont a sok esonek koszonhetoen tenyleg zold lesz a sziget, ami szep, csak barmikor a nyakadba szakadhat az egi aldas.
A mentalitas es a burokracia tenyleg nehezkes... khm... finoman fogalmazva.
De mindezek mellett nekem a legnagyobb bajom az, hogy nagyon kicsi, ebbol fakadoan a lehetosegek is nagyon korlatozottak, ahogy a blogger is irta, a kulturalis elet sem annyira pezsgo.
Szoval nekem peldaul ezen a telen teljesen elment a kedvem ettol a szigettol, de ez nem biztos, hogy Malta hibaja, egyszeruen nem talaltunk egymasra. Valoszinuleg nyar vgeig meg maradunk, aztan tovabballunk. Mert nyaron azert tenyleg nagyon szep itt az elet.
Ja es a meduzak: tenyleg vannak, nem is kevesen, de mi vegeigstrandoltunk egy szezont, gyakrolatialg minden hetvegen a tengerben voltunk, es egyszer nem csipett meg meduza (kopp-kopp-kopp)
Ddegucs 2015.02.10. 07:53:51
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2015.02.10. 08:12:28
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2015.02.10. 08:15:56
BobbyEwing 2015.02.10. 09:56:20
Amitől leesett az állam, az Comino. Ilyen smaragdzöld tengerpartot egész Európában nem lehet másikat találni. A parton simán otthagytuk a DSLR gépet, a telefont és elmentünk órákra úszkálni. A közbiztonság valóban nagyon jó. Sok leírásból kimarad Popeye-falu, pedig simán egy napos program fürdőzéssel együtt. Igazi kikapcsolódós hely, bár több ilyen lenne a szigeten. Összességében nem bántam meg, de nem mennék többet Máltára egy hétre sem.
Judit Havasi 2015.02.10. 12:33:59
Nagyon nem Európa, de van sok-sok előnye, ami miatt jó itt élni. Legalábbis nekünk. :)
Ti mondtátok