Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Szegedi vízpart - A tiszai csönd
Nem mozdulnak a tiszai hajók. Sajnos ma már (még?) nincs minek mozdulnia.
Mint korábbi posztunkban már említettük, Szolnok a Tisza Fővárosának címét szeretné elnyerni, a 170.000 lakosú Szeged pedig a Tiszát Szeged leendő főutcájaként aposztrofálja. Szeged idegenforgalmi szempontból kiemelt helyet foglal el az Alföldön, lehetőségei azonban korántsem kiaknázottak. Ráadásul a fejlesztések ösztönző hatással bírnának a körzet egyéb településeire: Csongrádra, Szentesre vagy akár Hódmezővásárhelyre.
Tisz(t)a Velence
Szeged, vagy más néven Szüged neve szigetet jelent, és talán a helybelieken kívül kevesen tudják, hogy Szeged évszázadokon keresztül szigetegyüttes volt, Velencéhez hasonlóan. A szigetek még a XV. században is külön autonómiát éveztek. Az alsóvárosi rész egy szigeten feküdt, Felsőváros hét szigetből állt, a belvárosi rész pedig szintén külön egységet képezett. Az egyes területek lakói csónakokkal közlekedtek, néhol pallóhidak is segítették átjutásukat. Az utolsó sziget, az egykori Ferenc József rakodóhíd területe az 1860-as években veszítette el sziget jellegét.
Állandósági kényszer?
Az már kevesebbeknek jelent új információt, hogy a szegediek életét évszázadok óta a Tiszával tartó örök küzdelem jellemzi. 1879-ben a Tisza először mutatta meg legrosszabb arcát és gyakorlatilag teljesen elpusztította a várost. A korábbi, hetvenezer lakosból alig több mint tízezer szegedi maradt a városban, a házak szinte teljesen a víz martalékává váltak. Az újjáépítés nemzetközi összefogásban valósult meg, hiszen az uralkodó, Ferenc József támogatása mellett például Berlin, Brüsszel illetve Párizs is a város megsegítésére sietett. Majdnem száz évvel később, 1970-ben a Tisza új lendülettel támadt, meghaladva 1879-es erejét, a város azonban ezúttal megúszta a katasztrófát.
A Tisza árvízszintje 1830 óta folyamatosan emelkedik, 2006-ban aztán minden addigi rekordot megdöntött, 1009 cm-rel tetőzött.
Mi hiányzik?
Bármennyire is meglepő, de nincs a térségben személyhajó közlekedés. Azon is sokat bosszankodunk, hogy a Duna is mutat jócskán restanciát, de a Tisza ehhez képest sokkal elmaradottabb (ugyanez elmondható egyénként a teherhajózásra is). Különösen döbbenetes ez annak tükrében, hogy Szeged egykor élelmiszer- és faipari központ volt, a vízen egymást követték a luntrák (tető nélküli hajók), a török időkben a kikötő állandó "vendégei" voltak az Isztambulból érkező hajók, gabonaszállító tutajok.
A rakpart miután elvesztette áruforgalmi szerepét, a közúti közlekedés lebonyolításának egyik fő helyszínévé vált a városban. Így az egyik legfőbb dilemma a rakpart jövőbeni szerepével kapcsolatban, hogy a rakpart az autósoké legyen vagy a gyalogosoké, a városlakóké. Egyelőre az autósok állnak nyerésre.
© vizpartifejlesztesek.blog.hu - Autók vagy emberek?
Szeged hídjainak építésénél (az M43-as autópályán a Móra Ferenc híd, a városközpontot Újszegeddel összekötő Belvárosi híd, a 43-as főúton a Bertalan híd) kiemelt szempont volt, hogy magasságuk lehetővé tegye a folyami hajózást, napjainkban azonban már nincs miért az égbe magasodniuk. A nyári vízi életet a kajakosok, kenusok és vitorlások jelentik, csodaszámba megy, ha egy-egy uszály áthalad a városon. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a jelenlegi, vízmagasság szempontjából abszolút kiszámíthatatlan Tisza nem tudná garantálni a kiegyensúlyozott hajóközlekedést, egy Csongrádnál megépülő vízlépcső azonban mindeddig csak terv maradt. Mindemellett a városnak nagy szüksége lenne egy újabb hídra is, hiszen a jelenlegiek meglehetős leterheltek.
© vizpartifejlesztesek.blog.hu - Belvárosi híd - kapocs a Belváros és Újszeged között
Mi lesz?
Vízlépcső és izgalmas hajórengeteg Szegednél egyelőre biztosan nem. Vízparti sétányokkal körülölelt Tisza szintén nem. A Tisza belvárosi szakasza jelenleg egy nem túl megkapó "betonteknő", melyet kétsávos út választ el a történelmi városrésztől. A terület része az árvédelmi partfalnak, mely jelenlegi formájában képtelen betölteni funkcióját, hiszen a partfal folyamatosan átengedi a vizet. 2011 őszén megkezdik a partfal felújítását, melynek tervezett költsége közel kétmilliárd Ft és amelyet az Európai Unió is támogat. A jelenlegi partfal megmarad, vízügyi töltésemelést hajtanak végre. A (szükséges rossz) töltésfal eredménye, hogy a töltés mögött üldögélve maximum a túlparton magasodó strand csúszdáját látjuk, de a folyót nem.
© vizpartifejlesztesek.blog.hu - Szép szürke beton
És ha ilyen lenne?
© Csüllög Imre jövőképe - Ma még csak álom
A városlakók, turisták mindenesetre abból próbálják kihozni a legtöbbet, ami van. Ülnek a lépcsőkön, miközben hátuk mögött a kétsávos úton elsuhannak az autók. Vannak, akik ahhoz is veszik a bátorságot, hogy megcsobbanjanak a nem éppen bizalomgerjesztő színű és állagú, "sokat tapasztalt" (emlékszünk még ugye a ciánszennyezésre?) Tiszában.
Mi azért mindenesetre Juhász Gyulához hasonlóan, "szerelmes szívvel simulunk a Tiszához" (Szonett Szegedhez) és egyáltalán a városhoz, és érdeklődéssel várjuk, lesz-e elég erős terv, pénz, posztó és akarat az elkövetkezendő években bármiféle fejlesztéshez.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Zsolt501 2011.04.03. 11:41:00
Szép a terv, de ehhez a tervhez nem sok köze van a vízügynek és a katasztrófa védelemnek.
donkanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2011.04.03. 11:45:07
gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.04.03. 11:51:38
Zsolt501 2011.04.03. 11:53:09
A tisztparti rendezvények nagy részét ezek után el lehet felejteni mert nem lesz hozzá megfelelő talaj, és ha mégis tartanának ott valamit az utána jövő rendrakás és karbantartás megint megkérdőjelezi az ötlet létjogosultságát.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 11:54:35
@don-kanyar: szívesen fogadunk minden új információt, képet, bármit, ami víz és vízpart. köszi!
tiburi 2011.04.03. 11:55:00
Ehelyett emelik a partfalat, amit újra és újra lehet emelgetni 50 évenként (ennek nem klimatikus okai vannak, hanem egyszerű geológiai okai)...
Zsolt501 2011.04.03. 11:59:23
A parkoló hiányról ne is beszéljünk, mert a turista buszok nagy része ott szokott parkolni, ezek után hol fog majd parkolni???
Zsolt501 2011.04.03. 12:03:19
jozicsenko 2011.04.03. 12:04:13
ugyanis 2-3 évente rendre le kell zárni a rakpartot, 5-10 évente meg van egy rekordgyanús árvíz -ahogyan írtad, 2006ban volt a legnagyobb, de volt itt 2001-ben is
most betonteknő védi a várost - de ez legalább fixen ott van és véd: le lehet bontani, de pár ügyes és szép turisztikai fogásért talán ne veszélyeztessük a várost...
[c] 2011.04.03. 12:15:37
Ennek a működésére azért kíváncsi lennék. Tartós-e, hibatűrő-e?
Valóban csúnya a csupabeton partfal, viszont ha nem lett volna ott, egész biztosan elöntötte volna a belvárost a Tisza néhány évvel ezelőtt.
DArchAngel 2011.04.03. 12:23:51
Amire szükség lenne - szerintem - az egy vasúti Tisza híd, de erről még tervek sem nagyon vannak.
drkovax 2011.04.03. 12:31:23
Nem lep meg, hogy nincs mögötte megvalósíthatósági tanulmány, mert legfeljebb a megvalósíthatatlansága mellett vannak érdemi érvek.
[c] 2011.04.03. 12:35:38
drkovax 2011.04.03. 12:38:43
A merész tervet az különbözteti meg a fantazmagóriától, hogy az előbbinek nincsenek eleve elérhetetlen feltételei.
Zsolt501 2011.04.03. 12:39:20
Ezért is emelnek külföldön is betongátakat és nem azt nézik hogy juj most mi lesz mert az nem turista csalogató, és Budapesten sem azért épült kő gát mert az turista csalogató, hanem azért mert az tartósabb, erősebb és ellenállóbb. A másik ha nem tetszik nem kell ránézni és nem kell idejönni szegedre okoskodni, hogy mi lenne jó szegednek, mert bizony szegedet már mosta el árvíz nem is egyszer. A szegedi vár is részben azért lett elbontva hogy szegedet abból építsék újjá.
Zsolt501 2011.04.03. 12:42:57
Zsolt501 2011.04.03. 12:45:19
[c] 2011.04.03. 12:48:22
Ettől függetlenül lehetne valamennyit szépíteni a rakparton, legalább a nagyon lepusztult részeket újjáépíteni.
endre2714 2011.04.03. 12:50:22
Helybeliként szeretném felhívni két dologra.
Az nem Szüged, hanem szögediesen Szöged.
Illetve a legelfogadottabb etimológiai magyarázat az, hogy a szeg szóból ered a város neve, mivel Szeged a Maros és Tisza szegletében fekszik.
Ez pedig régóta terv, a mobil partfalak jók, viszont ez a zöld sétányos rész (akármennyire is jól néz ki) minden áradás után undorítóan fog kinézni és nem hiszem, hogy lesz annyi pénz, hogy minden áradás után így nézzen ki.
endre2714 2011.04.03. 12:50:57
DArchAngel 2011.04.03. 12:55:49
és a belváros forgalmáról írtam, illetve, hogy nyissák a sétálós részt a Tisza felé.
Ebbe belefér a gát, mint nagyon szükséges rossz.
@antiszociális exlúzer: Majd az M43, ha minden jól megy, már nyárra.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 12:57:37
lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2011.04.03. 13:02:24
A nyári buszparkolás eléggé problémás lesz, mert ugyebár ismét ingyenesen használhatják az autósok a rakpartot, ergo a buszok füstölhetnek pár kört a belvárosban, amíg találnak szabad helyet.
nemecsekerno_007 2011.04.03. 13:07:43
Nagyon sok jó ötletet lehetne megvalósítani a Tiszával, Tisza-parttal de ehhez szükség lenne az ún. Vásárhelyi-terv megvalósítására. (vésztározók építése)
A belvárosi autóforgalom leépítését én is támogatom. A forgalmat nézve még mindig nem elég drága az üzemanyag. Közösségi közlekedés, kerékpár, robogó.
Új hídról meg senki se álmodjon, mert a 30 ezer közalkalmazottra és köztisztviselőre épülő szegedi "gazdaság" a töredékét se termeli ki a költségének. A versenyszférában működő szegedi cégek se tudják megfinanszírozni még egy kisebb részét se :( Az állam csóró, az EU erre nem ad pénzt.
sztatty 2011.04.03. 13:09:09
Bálint Sándor a Szüged név „megvoltában kételkedik”.
Dendrobatidae 2011.04.03. 13:12:19
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 13:15:45
vau · http://www.holdkomp.hu 2011.04.03. 13:23:15
Az árvízvédelmet vagy integrálod a terveidbe és azok összes hatását (hordalék, döglött állatok, kagylók, csigák, iszap, szerves cuccok a parton), vagy inkább bele se kezdj.
Úgyahogy van kihagytál a gondolatiságodból egy folyamszabályozást, ami a "hősidők" és a jelenkor között megtörtént.
Ez így egy vicc, egy értelmes ötlet nem jött ki belőle, talán csak hogy a rakpartokat le kéne zárni az autóforgalom elől.
Javaslom olvasgass ilyesmikről, mielőtt publikálsz :)
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 13:29:33
agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2011.04.03. 13:41:01
Radu (törölt) 2011.04.03. 13:47:29
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szegeden_epul_az_orszag_elso_mobil_partfala/2210391/
Tiburi: amit linkeltél, az 2006-os cikk. Itt van egy frissebb, ami szerint remélhetőleg új (és turistabarátabb) megoldás fog születni:
www.delmagyar.hu/szeged_hirek/erdekli_a_tiszara_tervezett_mobil_partfal_ime_minden_amit_tudni_lehet/2188449/
Magyarul nem bontanak el semmit, csak lesz egy magasabb - és eltávolítható - mobil partfal.
tiburi 2011.04.03. 13:57:38
A város védvonalai pedig nem tennék szükségessé "kijevtől bukarestig" az együttműködést a kivitelezéshez, sőt emiatt épp hogy lokálisan helyben megvalósítható terv lenne.
Ha elkészülne a várt víztáró, akkor a kockázatok pedig tovább csökkennének...
Nekem nem a mobil partfallal van bajom, hanem azzal, hogy ez a valódi probléma elodázása, a Tisza előbb-utóbb midig magasabban fog tetőzni mint a fal, azaz meddő a harc...
Eltakarja a város a "szépségét" egy sánccal...
ursus 2011.04.03. 14:11:43
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:17:18
Kekeckokec 2011.04.03. 14:18:04
a tiszán azért nincs személyhajó-forgalom, mert megváltozott az infrastruktúra; amikor még a hajó volt a fő közlekedési eszköz, nem voltak utak, nem voltak autók, a hajó lehetséges alternatívája a gyaloglás, vagy a lóvontatta szekér-esetleg kocsi - volt.
Ma a hajó esélytelen a gépjárművekkel szemben.
Teherhajózás ott van, ahol nagy mennyiségű, ömlesztve szállítható áru fuvarozási igény jelentkezik, vagy olyan terjedelmű, esetleg olyan súlyú árut kell elszállítani, ami közúton bonyolult, vagy lehetetlen.
Ilyen igény a Tisza mellett - sajnos - nincs.
Látszik, ha mégis van - lásd a Móra Ferenc híd építkezését - megélénkül a hajózás.
Alkalmam volt végighajózni a Tiszát, a torkolattól (pontosabban: Budapestről)Tokajig,és nem is olyan régen - sőt, kicsit azon túl is.
Való igaz, jó víznél, de tudod, hányszor hangzott el, hogy kisvíznél itt bajban lennénk? Márpedig a Tiszán Szeged felett jó sok helyen egyszerűen nincs víz.
Kell a csongrádi duzzasztó, aminek a munkagödre elkészültz, jelenleg halastó. De hogy mikor lesz ilyen, ebben az országban, ahol a vízügy hovatovább szitokszó? Vajon meddig dugjuk még homokba a fejünket, itt a lavór alján?
ursus 2011.04.03. 14:20:52
1) az öntözés megoldaható lenne a szárazabb alföldi területeken,
2)n a tározók építése és karbantartása folyamatos munkaerőt igényel
3) Szegeden elviselhető lenne az árvízveszély.
Azonban, ha egy tervezésnél csak szükséges rosszként veszitek figyelembe a legfontosabb természeti valóságat, akkor azt hiszem nem kellene álmodozni, tervezni meg főleg nem
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:29:23
hobbit 2011.04.03. 14:39:02
Nem tudom milyen gyakran jársz dél-alföldön, de az sosem volt Szüged. Maximum Szöged.
ursus 2011.04.03. 14:44:02
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:49:05
"...Reizner János a szegedi népetimológiát is felhasználva, a Város
nevét a sziget szóból származtatja : „Hogy a Szöged, Szüged név nem mást, mint
szigetet jelent, elég arra utalnunk, hogy Szeged nemcsak az alapítás korában, de századokon keresztül valósággal sziget volt, a Tisza árterének szigetein feküdt...E szigetcsoportokon éltek a honfoglalás előtt itt letelepült népek s e szigeteket szállták meg a honfoglaló ősök is..."
"k" (törölt) 2011.04.03. 14:51:22
Nyílván ha ilyen, vagy hasonlóan igényes stílusban ÉS mai erősségében épülne újjá a partfal+rakpart, elmosná a víz a várost.
@hobbit: te jártál honfoglalás utáni években errefelé? kurva régen volt
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:56:18
Mi nem egy önmagában követendő példát mutattunk akkor, amikor Csüllög látképét közzétettük, ez csupán egy lehetséges vízió.
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.03. 15:14:18
Azt tény, hogy a mostani megoldás erősen funkcionális (=nagy, szürke, és ronda, de azért jól jön árvíz idején). Más kérdés, hogy a 2006-s árvíz idején a mellvéd itt-ott szépen szivárgott a rá nehezedő nyomás miatt - tehát nem árthat emelni a töltést.
Az viszont tény, hogy a jelenlegi autós megoldás elvágja az embereket a folyótól, így többnyire akkor töltik meg emberek a rakpartot, ha le van zárva árvíz miatt, vagy valami fesztivál van. Egyébként meg napozóként funkcionál a terület (vizsgaidőszakban jóízűeket lehetett tanulni ott :) ). Autós szempontból meg tök mindegy, ígyis úgyis dugó van, a város most télen is kibírt egy kb 2 hónapos lezárást.
Zsolt501 2011.04.03. 15:16:56
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:19:15
A rakpartról, illetve a Tisza és Szeged kapcsolatáról:
Balgaság lenne azt gondolni, hogy a város szereti a folyót. De még nagyobb hülyeség lenne, ha ebből az következne, hogy nem szereti. Szeged együtt él a folyóval, de megvédi magát. Ugyanakkor használja is, amikor és ahogyan lehet. Hiszen Szeged és a Tisza kapcsolat nem kizárólag az a néhány száz méter, amiről itt szó van. Érdemes elsétálni folyásirányban a Boszorkány sziget felé vagy folyásiránnyal szemben a régi Pick szalámigyár felé, ahol az út már fent fut, nem a rakparton. Mindkét irányban megvan a zöld, élő kapcsolat a régi szegedi oldalon. Sőt, a város északi részén, Tápé előtt ott a Sárga üdülőtelep - ahol nemcsak üdülői élet van, hanem még halászcsárda is (mindjárt kettő).
De a városnak meg kell magát védeni attól, amit a Tisza néha jelent: ha egyszerre olvad el sok hó, ha felső Tiszán, a Kőrösökön és a Maroson is ár van, akkor Szeged nagy bajban lehet.
Végül ez az írás semmit nem foglalkozik a körtöltéssel. Pedig ha tenné, akkor láthatná a várost egységben - és ennek az egységnek a része a város körüli, nem Tisza menti töltés is.
Összességében azt kell mondjam, az a felvetés, hogy élénkebb legyen a tiszai forgalom, tejesen jogos és támogatandó, de a várost ennél sokkal közelebb hozni megkérdőjelezhető építési megoldásokkal véleményem szerint egyáltalán nem lenne szerencsés.
"...szülötte városom, Szeged. De nem csalóka, nyári fény varázsa, hanem VALÓSÁG bús puszták felett".
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:20:26
Zsolt501 2011.04.03. 15:23:19
Zsolt501 2011.04.03. 15:26:45
Egyébként érdemes megnézni néhány külföldi példát pl. London vagy Párizst bizony ott sem a szépségéért tartanak beton gátat.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:28:19
lassan úgy tűnik, mintha Szeged elleni összeesküvés gyanánt íródott volna ez a poszt, holott éppen az a lényege, hogy végre beszéljenek a témáról, legyen valami CIVIL jelenlét. külföldön az összes vízparti fejlesztés azért lehet sikeres, mert megkérdezik az embereket, hol szeretnének élni, majd összevetik az infrastrukturális-környezeti lehetőségekkel. itthon sajnos ez csak butítás, tartunk lakossági fórumokat, mert kell, de nem feltétlenül azért, mert kíváncsiak ránk.
Gonda István 2011.04.03. 15:30:17
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:30:57
tin 2011.04.03. 15:31:06
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:32:30
Szeged fejlődése az elmúlt 15 évben minimum megkérdőjelezhető irányba haladt. Pont az egyik lehetséges kitörési pont lehetne a Tisza, de a város olyan, amilyen. Nem véletlenül lett a neve Porlód, nem véletlenül nem tudja megtartani az értelmes embereket, cégeket.
Poros kis város ez, ahol az a jó, ha semmi nem változik. Tudom.
Másrészt viszont, a probléma felvetésén túl nem látok olyan megoldást a postban, ami vállalható lenne. Nem beszélve arról, hogy éppen most indult egy olyan projekt, aminek lehet eredménye a harmadik, déli híd felépítése belátható időn belül...
Biztos csak az én bajom, hogy ilyen kritikusan látom ezt a kérdést, bár érzem és értem a jobbító szándékot részedről.
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:34:47
Másrészt: ha Szegednek lesz működő, fejlődő gazdasága, ha a pénzek nem a csinosításra, hanem munkahelyekre mennének, akkor majd lesznek mindenféle hajók, mert lesz miből. Addig csak álmodozhatunk...
"k" (törölt) 2011.04.03. 15:34:51
Mennyi aggastyán! De hogy jártál a X. század táján itt, az a legdurvább. A tanáraid is tuti, hisz idősebbek nálad.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:36:02
kukatr 2011.04.03. 15:36:08
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:36:53
"k" (törölt) 2011.04.03. 15:37:24
sok tekintetben olcsóbb "mindenféle" egységeket vízen üzemeltetni, már most van lakóház és diszkó is
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:38:21
Másrészt egy komoly vitát megérne, hogy az jó-e. De akkor le kellene írni, mit tartalmaz az a terv, amit meg szeretnének valósítani.
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:40:20
"k" (törölt) 2011.04.03. 15:44:11
ursus 2011.04.03. 15:45:09
Zsolt501 2011.04.03. 15:46:30
Ha belegondolsz nem az emberek közé max. ha úgy nem értjük hogy a víz és az emberek közé, mert pont ettől félünk, mi szegediek, hogy ez a dolog mármint a gát eltűnik a nagy politizálásban és ha jön az ár akkor bizony nem a politikusok és a tervezők fogják szegedet megvédeni a víztől, de még a bámészkodó turisták sem.
A 70-es árvíz idején bizony ezt a gátat sem a politikusok sem a dizájnerek, hanem az itt lakók építették.
Gonda István 2011.04.03. 15:47:58
Évente most is le van zárva 1-2 hónapra a rakpart az árvízek miatt. Akkor sem áll meg az élet, az autók megtalálják az utat maguknak. A kiskörút hol van tönkretéve(én nem látom rajta)? Ezen kívül van nagykörút és 3. körút és 4. körút is. Lehet választani.
@Konrad: "ha Szegednek lesz működő, fejlődő gazdasága, ha a pénzek nem a csinosításra, hanem munkahelyekre mennének, akkor majd lesznek mindenféle hajók, mert lesz miből. Addig csak álmodozhatunk... "
A téli kikötőben egy évtizede ott rohad a hatalmas állóhajó, amit a belvárosi Tisza-partra álmodtak. Ha a város rendbehozatná, már most is meghatározó tiszai funkciója lehetne.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:53:12
csak reméljük, ez nem nekünk, hanem Szeged iránti őszinte törődésednek és aggodalmadnak szól.
ursus 2011.04.03. 15:54:34
"A terület része az árvédelmi partfalnak, mely jelenlegi formájában képtelen betölteni funkcióját, hiszen a partfal folyamatosan átengedi a vizet."
Ezt úgy érted, hogy Szegedet az elmúlt évtizedekben elmosta a Tisza? Akkor valóban képtelen betölteni a funkcióját. Amúgy azért az alapfeladatát karbantartás mellett eddig betöltötte... Ez a legnagyobb bajom a poszttal, hogy pontatlan és igazán nem a valós helyzet alapján "álmodik"
ursus 2011.04.03. 15:57:29
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:59:35
Zsolt501 2011.04.03. 16:00:32
Nem kívánom neked hogy egy ilyen mentős kalandban legyen részed, mert ilyenkor nem sokat ér a megkülönböztető jelzés.
Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 16:01:38
Amikor le van zárva a rakpart, akkor azért rendesebben vannak dugók, nem? Vagy az csak optikai csalódás?
Hajó: a lehetőségek megvannak. Hogy a város nyúljon a zsebébe? Miért is? Egy ilyen hajónak milyen közfunkciója lenne, amire adófizetői pénz kell? Egy ilyen fejlesztés nem valami vállalkozói csoport feladata kellene, hogy legyen???
zala 2011.04.03. 16:09:37
én is leírtam, de nem küldtem el, mert nem, mégsem akartam politizálni.
ez a válasz az alábbi, a posztban szereplő felvetésre is:
"... döbbenetes ez annak tükrében, hogy Szeged egykor élelmiszer- és faipari központ volt, a vízen egymást követték a luntrák ..."
köszi Konrad.
Mensikov 2011.04.03. 16:58:27
qccoss 2011.04.03. 16:59:03
qccoss 2011.04.03. 17:19:07
qccoss 2011.04.03. 17:20:23
Gonda István 2011.04.03. 17:22:57
Természetesen az infarktusnál minden perc számít, de azért a kiskörúton van elkülönített tömegközlekedési sáv.
@Konrad: "Hajó: a lehetőségek megvannak. Hogy a város nyúljon a zsebébe? Miért is? Egy ilyen hajónak milyen közfunkciója lenne, amire adófizetői pénz kell? Egy ilyen fejlesztés nem valami vállalkozói csoport feladata kellene, hogy legyen???"
Az Aquapolisnak pl. milyen közfunkciója is volt, amiért a város a zsebébe nyúlt? A szabadtéri miért is van városi tulajdonban, menjen az is vállalkozásba? És az IH? És az igazi közfunkciós víz-gáz-villany meg miért is van francia tulajdonban?
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 17:29:52
qccoss 2011.04.03. 17:39:10
nem csak a cikknek szólt, amit leírtam, általánosságban is beszéltem...
Zsolt501 2011.04.03. 17:46:16
Zsolt501 2011.04.03. 17:50:35
Zsolt501 2011.04.03. 18:01:22
Nekem volt ezekhez a számokhoz hozzájutni, és elég elgondolkodtató.
Mert bizony még mindig elég sok Tisza vagy maros parti település és város engedi tisztítatlanul a szennyvízét a Tiszába, de ott a mezőgazdaság, ott meg a sok nővényvédőszer és trágyalé mosódik be a folyóba, vagy a Romániából és Ukrajnából érkező irdatlan mennyiségű szemét és elhullott állatok tetemei egy kiadós esőzés vagy áradás után . Szóval nyugodtan igyál és fürödj a Tisza vizében, és akkor te is egy szép statisztikai szám leszel valamelyik klinikán.
szegedbicaj 2011.04.03. 18:09:32
CSI
szegedbicaj 2011.04.03. 18:10:24
picasaweb.google.com/saganbp/ElhetoRakpart#
Azt nem értem, hogy akik a Tisza áradásai miatt rettegnek, az autók áradatától miért nem? Pedig utóbbi sokkal károsabb a városunkra nézve, és sokka reálisabb fenyegetést is jelent.
Nyáron le kellene zárni a rakpartot, le kéne telepíteni a sörkertet, biciklisek, és gyalogosok uralhatnák, csöndben lehetne horgászni, mindezt a szegedi belvárosban.
A rakpartra több sci-fi verzió is készült gondolatkísérletként, itt látható több is:
picasaweb.google.com/imre.csullog/AtrajzoltValosagVegyesSciFiSzegedenEsMasutt#5309395001716734386
CSI
ifj. Nagy Gábor 2011.04.03. 18:22:27
Ott eddig csak villamospálya volt, most fogják kialakítani a védett sávot és onnantól a mentő igen kényelmesen végigmehet majd az egész kiskörúton (lesz buszsáv a Dugonics tér és a Hősök kapuja között is).
sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.03. 21:23:39
Hát, ha az a pár sok centi vastag acélbeton ereszt, azt nem hinném, hogy bárhogyan is meg lehetne javítani. Van benne pár szép repedés a beton zsugorodása/az elmúlt harminc év hőtágulásai miatt - szóval, ha a Tisza felmegy sok méterre és ott vidámkodik 20 centire a mellvéd tetejétől, akkor az ottan bizony spiccol.
Minden esetre egyetemistaként roppant élveztem az az egy éjszakát, amit kint lehetett tölteni homokzsák töltéssel, teherautózással, ilyesmivel :D Akkor direkt ezért tekertem le Szegedre :D
Zsolt501 2011.04.03. 22:02:09
hobbit 2011.04.03. 22:32:35
@"@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com":egyetértek Konráddal.
qccoss 2011.04.03. 23:27:31
Kohn Troll (Altdel) 2011.04.04. 01:16:57
Emlékeim szerint vasúti hídként pályáz rá a város, mert arra nagyobb eséllyel ad pénzt az EU, mint egy újabb közúti hídra. Az már más kérdés, hogy "mellékesen" autók is fognak rajta járni, meg biciklisek és gyalogosok is.
Ez kb. egy évvel ezelőtti info, nem követem, hogy azóta mi van ezzel. Ha tud vki vmit, akkor kíváncsian várom a fejleményeket.
Zsolt501 2011.04.04. 08:52:14
És lehet kísérletezni és míg egyszer te is oda nem kerülsz te nagyokos, és akkor mondhatod anyukádnak hogy most nem jött be...
Zsolt501 2011.04.04. 08:56:34
Voltak ígéretek a klinika tömbre is ami most elég szépen megtorpant.
Szóval ígéretek a kormány részéről mindig vannak, csak a megvalósításig nem jut el a dolog.
ifj. Nagy Gábor 2011.04.04. 09:56:35
Be tudnál írni belőlük valami összefoglalót, hogy mi is tudjunk rajtuk gondolkodni?
Ti mondtátok