2011. április 02. szombat vízpart | 98 komment

Szegedi vízpart - A tiszai csönd

Nem mozdulnak a tiszai hajók. Sajnos ma már (még?) nincs minek mozdulnia.

Mint korábbi posztunkban már említettük, Szolnok a Tisza Fővárosának címét szeretné elnyerni, a 170.000 lakosú Szeged pedig a Tiszát Szeged leendő főutcájaként aposztrofálja. Szeged idegenforgalmi szempontból kiemelt helyet foglal el az Alföldön, lehetőségei azonban korántsem kiaknázottak. Ráadásul a fejlesztések ösztönző hatással bírnának a körzet egyéb településeire: Csongrádra, Szentesre vagy akár Hódmezővásárhelyre.

Tisz(t)a Velence

Szeged, vagy más néven Szüged neve szigetet jelent, és talán a helybelieken kívül kevesen tudják, hogy Szeged évszázadokon keresztül szigetegyüttes volt, Velencéhez hasonlóan. A szigetek még a XV. században is külön autonómiát éveztek. Az alsóvárosi rész egy szigeten feküdt, Felsőváros hét szigetből állt, a belvárosi rész pedig szintén külön egységet képezett. Az egyes területek lakói csónakokkal közlekedtek, néhol pallóhidak is segítették átjutásukat. Az utolsó sziget, az egykori Ferenc József rakodóhíd területe az 1860-as években veszítette el sziget jellegét.

Ma már csak emlék - hajók Szegednél

Állandósági kényszer?

Az már kevesebbeknek jelent új információt, hogy a szegediek életét évszázadok óta a Tiszával tartó örök küzdelem jellemzi. 1879-ben a Tisza először mutatta meg legrosszabb arcát és gyakorlatilag teljesen elpusztította a várost. A korábbi, hetvenezer lakosból alig több mint tízezer szegedi maradt a városban, a házak szinte teljesen a víz martalékává váltak. Az újjáépítés nemzetközi összefogásban valósult meg, hiszen az uralkodó, Ferenc József támogatása mellett például Berlin, Brüsszel illetve Párizs is a város megsegítésére sietett. Majdnem száz évvel később, 1970-ben a Tisza új lendülettel támadt, meghaladva 1879-es erejét, a város azonban ezúttal megúszta a katasztrófát.

A  Tisza árvízszintje 1830 óta folyamatosan emelkedik, 2006-ban aztán minden addigi rekordot megdöntött, 1009 cm-rel tetőzött.

Mi hiányzik?

Bármennyire is meglepő, de nincs a térségben személyhajó közlekedés. Azon is sokat bosszankodunk, hogy a Duna is mutat jócskán restanciát, de a Tisza ehhez képest sokkal elmaradottabb (ugyanez elmondható egyénként a teherhajózásra is). Különösen döbbenetes ez annak tükrében, hogy Szeged egykor élelmiszer- és faipari központ volt, a vízen egymást követték a luntrák (tető nélküli hajók), a török időkben a kikötő állandó "vendégei" voltak az Isztambulból érkező hajók, gabonaszállító tutajok.

A rakpart miután elvesztette áruforgalmi szerepét, a közúti közlekedés lebonyolításának egyik fő helyszínévé vált a városban. Így az egyik legfőbb dilemma a rakpart jövőbeni szerepével kapcsolatban, hogy a rakpart az autósoké legyen vagy a gyalogosoké, a városlakóké. Egyelőre az autósok állnak nyerésre.

Autók vagy emberek?

© vizpartifejlesztesek.blog.hu - Autók vagy emberek?

Szeged hídjainak építésénél (az M43-as autópályán a Móra Ferenc híd, a városközpontot Újszegeddel összekötő Belvárosi híd, a 43-as főúton a Bertalan híd) kiemelt szempont volt, hogy magasságuk lehetővé tegye a folyami hajózást, napjainkban azonban már nincs miért az égbe magasodniuk. A nyári vízi életet a kajakosok, kenusok és vitorlások jelentik, csodaszámba megy, ha egy-egy uszály áthalad a városon. Az igazsághoz persze az is hozzátartozik, hogy a jelenlegi, vízmagasság szempontjából abszolút kiszámíthatatlan Tisza nem tudná garantálni a kiegyensúlyozott hajóközlekedést, egy Csongrádnál megépülő vízlépcső azonban mindeddig csak terv maradt. Mindemellett a városnak nagy szüksége lenne egy újabb hídra is, hiszen a jelenlegiek meglehetős leterheltek.

A szegedi Belvárosi híd

© vizpartifejlesztesek.blog.hu - Belvárosi híd - kapocs a Belváros és Újszeged között

Mi lesz?

Vízlépcső és izgalmas hajórengeteg Szegednél egyelőre biztosan nem. Vízparti sétányokkal körülölelt Tisza szintén nem. A Tisza belvárosi szakasza jelenleg egy nem túl megkapó "betonteknő", melyet kétsávos út választ el a történelmi városrésztől. A terület része az árvédelmi partfalnak, mely jelenlegi formájában képtelen betölteni funkcióját, hiszen a partfal folyamatosan átengedi a vizet. 2011 őszén megkezdik a partfal felújítását, melynek tervezett költsége közel kétmilliárd Ft és amelyet az Európai Unió is támogat. A jelenlegi partfal megmarad, vízügyi töltésemelést hajtanak végre. A (szükséges rossz) töltésfal eredménye, hogy a töltés mögött üldögélve maximum a túlparton magasodó strand csúszdáját látjuk, de a folyót nem.

Támfal a Tiszán

© vizpartifejlesztesek.blog.hu - Szép szürke beton

És ha ilyen lenne?

Ilyen is lehetne a Tisza-part Szegednél

© Csüllög Imre jövőképe - Ma még csak álom

A városlakók, turisták mindenesetre abból próbálják kihozni a legtöbbet, ami van. Ülnek a lépcsőkön, miközben hátuk mögött a kétsávos úton elsuhannak az autók. Vannak, akik ahhoz is veszik a bátorságot, hogy megcsobbanjanak a nem éppen bizalomgerjesztő színű és állagú, "sokat tapasztalt" (emlékszünk még ugye a ciánszennyezésre?) Tiszában.

Mi azért mindenesetre Juhász Gyulához hasonlóan, "szerelmes szívvel simulunk a Tiszához" (Szonett Szegedhez) és egyáltalán a városhoz, és érdeklődéssel várjuk, lesz-e elég erős terv, pénz, posztó és akarat az elkövetkezendő években bármiféle fejlesztéshez.



Címkék:Tisza Szeged


A bejegyzés trackback címe:

https://vizpartifejlesztesek.blog.hu/api/trackback/id/2794607

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zsolt501 2011.04.03. 11:41:00

Az utolsó képhez csak annyit, hogy ha ez valósul meg akkor elég nagy kapkodás lesz akkor ha megint jön egy nagy árhullám a Tiszán és a pár évvel ezelőtti víz szintet hozza, amikor is elég körülményes volt szeged belvárosát megvédeni attól hogy víz alá ne kerüljön.
Szép a terv, de ehhez a tervhez nem sok köze van a vízügynek és a katasztrófa védelemnek.

donkanyar · http://www.falanszter.blog.hu 2011.04.03. 11:45:07

Szép, míves kidolgozású kandellábereket kellene a betonfalra kihelyezni. A Tisza felé néző oldalt pedig repkénnyel kell beültetni. Vagy visszaállítani a régi szegedi vár keleti várfalát, amely nagyjából lefedi a rakpartot. Van egy fantáziarajzom is Szeged leendő harmadik hídjáról, amelynek újszegedi tövében már ott "csücsül" egy SOTE-ra hajazó magasház. Ha kell, eltudom küldeni

gloire · http://alkaloida.blogspot.com/ 2011.04.03. 11:51:38

Az ucsó kép egész egyszerűen nevetséges. Néhány hét strandidő miatt hónpokon át néznétek a sarat, meg a dzsindzsát?

Zsolt501 2011.04.03. 11:53:09

Mondjuk azt se felejtsük el, hogy ezt a parkot karban is kellene tartani, fűnyírás, szemétszedés, locsolás hogy forró nyári napokon ne égjen ki a fű és áradások után a fű pótlása illetve a hordalék mentesítés és a terület fertőtlenítéséről se feledkezzünk meg , ami ugye megint nem egyszerű mert az a felső talajréteg cseréjét is jelentheti, ami nem egy olcsó mulatság szóval én nem sok értelmét látom mert az anyagi oldal nem igazán biztosított, no meg a hozzáértés sem.
A tisztparti rendezvények nagy részét ezek után el lehet felejteni mert nem lesz hozzá megfelelő talaj, és ha mégis tartanának ott valamit az utána jövő rendrakás és karbantartás megint megkérdőjelezi az ötlet létjogosultságát.

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 11:54:35

@Zsolt501: az utolsó kép egy elképzelés, nincs mögötte megvalósíthatósági tanulmány, és nyilván itt nem egyszerű "álmodozni", hiszen előnyként és "akadályként" ott a Tisza a váltakozó vízszintjével.

@don-kanyar: szívesen fogadunk minden új információt, képet, bármit, ami víz és vízpart. köszi!

tiburi 2011.04.03. 11:55:00

No igen,tervek amúgy vannak, de a merész előremutató megoldásokat alföldön képtelenek felfogni/felismerni: www.delmagyar.hu/szeged_hirek/a_partfalat_is_lebontanak/120476/
Ehelyett emelik a partfalat, amit újra és újra lehet emelgetni 50 évenként (ennek nem klimatikus okai vannak, hanem egyszerű geológiai okai)...

Zsolt501 2011.04.03. 11:59:23

Van egy harmadik probléma is a dologgal, mégpedig ha a forgalmat kizárják onnan akkor a belváros forgalma nő meg drasztikusan, és a szegediek már tudják, hogy áradások idején mennyire fájó is a rakparti közlekedés hiánya.
A parkoló hiányról ne is beszéljünk, mert a turista buszok nagy része ott szokott parkolni, ezek után hol fog majd parkolni???

Zsolt501 2011.04.03. 12:03:19

No meg néha a Tiszát kotorni is kéne, mert gyerek korom óta bizony ez nem történt meg és akkor talán a meder is mélyebb lenne miáltal kevesebb lenne a kiöntés is, no meg nem kellene a Tiszától elvenni az árterületeket beépítéssel.

jozicsenko 2011.04.03. 12:04:13

az ötlet szép, de látszik hogy nem él itt, aki tervezi -bocsáss meg, de a jószándék itt kevés:

ugyanis 2-3 évente rendre le kell zárni a rakpartot, 5-10 évente meg van egy rekordgyanús árvíz -ahogyan írtad, 2006ban volt a legnagyobb, de volt itt 2001-ben is

most betonteknő védi a várost - de ez legalább fixen ott van és véd: le lehet bontani, de pár ügyes és szép turisztikai fogásért talán ne veszélyeztessük a várost...

[c] 2011.04.03. 12:15:37

"Mára azonban kitaláltak olyan védőszerkezetet, amely úgy pattanna ki, mint esernyő a tokjából, ha szükség van rá."

Ennek a működésére azért kíváncsi lennék. Tartós-e, hibatűrő-e?
Valóban csúnya a csupabeton partfal, viszont ha nem lett volna ott, egész biztosan elöntötte volna a belvárost a Tisza néhány évvel ezelőtt.

DArchAngel 2011.04.03. 12:23:51

@Zsolt501: Ha Szeged turistákat akar vonzani (márpedig az eddigi építkezések, felújítások egy része erre mutat), akkor igenis meg kell fontolni a belvárosba történő autóforgalom csökkentését, a Tisza-part bekapcsolását a zöldövezetbe. (Máig nem értem, hogy pont Szegeden, ahol rengeteg tömegközlekedési útvonal, bicikliút van, miért kell mindenkinek két sarokra is autóval járnia? 10 éve élek itt, autóval csak Öthalom mellé mentem bevásárolni, nem a központba.)
Amire szükség lenne - szerintem - az egy vasúti Tisza híd, de erről még tervek sem nagyon vannak.

drkovax 2011.04.03. 12:31:23

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com:

Nem lep meg, hogy nincs mögötte megvalósíthatósági tanulmány, mert legfeljebb a megvalósíthatatlansága mellett vannak érdemi érvek.

[c] 2011.04.03. 12:35:38

@DArchAngel: Leginkább a kamionokat kellene kiterelni-kitiltani a városból, máris sokkal kevesebb zaj és benzingőz lenne. Ez elvileg meg is valósulhat.

drkovax 2011.04.03. 12:38:43

@tiburi: Való igaz, de a partfal (és magasítása) nélkül 10 éven belül nem lesz város, a probléma generális megoldására (ami szükségtelenné tenné a partfalat és magasítását) viszont elméleti lehetőség sincs (a teljes magyar GDP kevés lenne rá, meg Bukarestre, Pozsonyra és Kijevre is rá kéne valahogy kényszeríteni a szükséges döntéseket és pénzügyi hozzájárulást).
A merész tervet az különbözteti meg a fantazmagóriától, hogy az előbbinek nincsenek eleve elérhetetlen feltételei.

Zsolt501 2011.04.03. 12:39:20

@DArchAngel: Jó és szerinted ez a megoldás, mert szerintem ez egy öngyilkosság és pénzügyi balfogás is, mert amikor ez a gát annak idején épült akkor még tudták hogy a Tisza tud veszélyes is lenni és azt is tudták, hogy egy egyszerű földgát nem igazán alkalmas a várost megvédeni egy hosszan tartó áradás esetén, mert a földgát bizony olyan mint a szivacs és átázik és onnantól az árvízvédelmi ereje szinte egyenlő a nullával.
Ezért is emelnek külföldön is betongátakat és nem azt nézik hogy juj most mi lesz mert az nem turista csalogató, és Budapesten sem azért épült kő gát mert az turista csalogató, hanem azért mert az tartósabb, erősebb és ellenállóbb. A másik ha nem tetszik nem kell ránézni és nem kell idejönni szegedre okoskodni, hogy mi lenne jó szegednek, mert bizony szegedet már mosta el árvíz nem is egyszer. A szegedi vár is részben azért lett elbontva hogy szegedet abból építsék újjá.

Zsolt501 2011.04.03. 12:42:57

@antiszociális exlúzer: Mobil gátat is akartak, amit csak akkor kell felállítani amikor gond van, de arról nem szól a fáma, hogy ennek a tárolása és a helyszínre szállítása mibe is kerülne, no meg ha ne adja isten eltűnnének belőle elemek azokat mennyi idő is pótolni. szóval ez az egész egy halva született ötlet.

Zsolt501 2011.04.03. 12:45:19

Egyébként meg nem tudom kinek volt az ötlete az elbontás, mert az sem kis munka és kis költség, valaki ebből nagyon meg akar gazdagodni...

[c] 2011.04.03. 12:48:22

@Zsolt501: Én is attól tartok.
Ettől függetlenül lehetne valamennyit szépíteni a rakparton, legalább a nagyon lepusztult részeket újjáépíteni.

endre2714 2011.04.03. 12:50:22

Kedves Szerző!

Helybeliként szeretném felhívni két dologra.
Az nem Szüged, hanem szögediesen Szöged.
Illetve a legelfogadottabb etimológiai magyarázat az, hogy a szeg szóból ered a város neve, mivel Szeged a Maros és Tisza szegletében fekszik.

Ez pedig régóta terv, a mobil partfalak jók, viszont ez a zöld sétányos rész (akármennyire is jól néz ki) minden áradás után undorítóan fog kinézni és nem hiszem, hogy lesz annyi pénz, hogy minden áradás után így nézzen ki.

endre2714 2011.04.03. 12:50:57

Jaj, természetesen a figyelmét szeretném felhívni, az kimaradt.

DArchAngel 2011.04.03. 12:55:49

@Zsolt501: Én nem mondtam, hogy nem kell a gát. Kell a gát, valahogyan bele kell építeni a belváros vérkeringésébe. Én csak a rakpart
és a belváros forgalmáról írtam, illetve, hogy nyissák a sétálós részt a Tisza felé.
Ebbe belefér a gát, mint nagyon szükséges rossz.
@antiszociális exlúzer: Majd az M43, ha minden jól megy, már nyárra.

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 12:57:37

@endre2714: köszönöm:-) Szüged, illetve a névmagyarázat is Reizner János, Szeged története c. művéből származik.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2011.04.03. 13:02:24

@Zsolt501:
A nyári buszparkolás eléggé problémás lesz, mert ugyebár ismét ingyenesen használhatják az autósok a rakpartot, ergo a buszok füstölhetnek pár kört a belvárosban, amíg találnak szabad helyet.

nemecsekerno_007 2011.04.03. 13:07:43

ez a Dél-Alföld Velencéje azért erős túlzás.

Nagyon sok jó ötletet lehetne megvalósítani a Tiszával, Tisza-parttal de ehhez szükség lenne az ún. Vásárhelyi-terv megvalósítására. (vésztározók építése)

A belvárosi autóforgalom leépítését én is támogatom. A forgalmat nézve még mindig nem elég drága az üzemanyag. Közösségi közlekedés, kerékpár, robogó.

Új hídról meg senki se álmodjon, mert a 30 ezer közalkalmazottra és köztisztviselőre épülő szegedi "gazdaság" a töredékét se termeli ki a költségének. A versenyszférában működő szegedi cégek se tudják megfinanszírozni még egy kisebb részét se :( Az állam csóró, az EU erre nem ad pénzt.

sztatty 2011.04.03. 13:09:09

Utolsó kép egy drága és veszélyes vicc...
Bálint Sándor a Szüged név „megvoltában kételkedik”.

nemecsekerno_007 2011.04.03. 13:10:25

@lokoszt:

A buszoknak külön parkolóhelyük van, ott tilos autóval megállni.

Dendrobatidae 2011.04.03. 13:12:19

Bakker! Az a "szép szürke beton" az árvízvédelmi fal! Nem zavar? Ha lebontanák, árvízkor a Mars téren is tökig érne a víz... de ti tudjátok:))

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 13:15:45

@Dendrobatidae: nem írtuk, hogy le kell bontani, pusztán arra a dilemmára akartunk rámutatni, hogy elég nehéz úgy vízpartot fejleszteni, ha közben fél szemmel az árvízveszélyre kell koncentrálni. "Szükséges rossz", mint ahogy a cikkben is szerepel.

vau · http://www.holdkomp.hu 2011.04.03. 13:23:15

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com:

Az árvízvédelmet vagy integrálod a terveidbe és azok összes hatását (hordalék, döglött állatok, kagylók, csigák, iszap, szerves cuccok a parton), vagy inkább bele se kezdj.

Úgyahogy van kihagytál a gondolatiságodból egy folyamszabályozást, ami a "hősidők" és a jelenkor között megtörtént.

Ez így egy vicc, egy értelmes ötlet nem jött ki belőle, talán csak hogy a rakpartokat le kéne zárni az autóforgalom elől.

Javaslom olvasgass ilyesmikről, mielőtt publikálsz :)

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 13:29:33

@vau: ez itt nem látványterv, nem megvalósulásra váró konkrét elképzelés, hanem azt a vágyat mutatja be, hogy a város a folyó és az emberek közelségébe kerüljön. csakhogy az álmok nem feltétlenül találkoznak a lehetőségekkel, éppen az örökös árvízveszély miatt. ez a cikk ötletek, tények és a jelenlegi állapot látlelete, nem holnap induló beruházás előszava.

agresszív hájfej, legalább mozgott aznap valamit 2011.04.03. 13:41:01

Lehet előbb mégiscsak a nagy víztározót kéne megépíteni, az is turisztikai segítség lenne Csongrádnak és körzetének. Ezután lehetne a szegedi Tisza-partot rendbe tenni. Egyébként az újszegedi Lapos gyalázatosan el van hanyagolva, megépítették az azt a bölöm nagy strandot, de arra nem volt gusztusuk, hogy a kerítést rendbe rakják, meg a közép-kikötő sort Tiszagyöngyéstől. Off. Szégyen a liget állapota is, az újszegedi templomhoz építhettek paplakot, de évek óta építési tilalomra hivatkozva nem teszik rendbe a kertmozit és a vigadót. On.

Radu (törölt) 2011.04.03. 13:47:29

Talán lesz előrelépés a mobil partfal kapcsán:

www.delmagyar.hu/szeged_hirek/szegeden_epul_az_orszag_elso_mobil_partfala/2210391/

Tiburi: amit linkeltél, az 2006-os cikk. Itt van egy frissebb, ami szerint remélhetőleg új (és turistabarátabb) megoldás fog születni:

www.delmagyar.hu/szeged_hirek/erdekli_a_tiszara_tervezett_mobil_partfal_ime_minden_amit_tudni_lehet/2188449/

Magyarul nem bontanak el semmit, csak lesz egy magasabb - és eltávolítható - mobil partfal.

tiburi 2011.04.03. 13:57:38

@drkovax: Nem értek egyet. A tervek nagyon is jók lennének, a rendszer önműködő, jóval gazdaságosabb és fenntarthatóbb lenne.
A város védvonalai pedig nem tennék szükségessé "kijevtől bukarestig" az együttműködést a kivitelezéshez, sőt emiatt épp hogy lokálisan helyben megvalósítható terv lenne.
Ha elkészülne a várt víztáró, akkor a kockázatok pedig tovább csökkennének...
Nekem nem a mobil partfallal van bajom, hanem azzal, hogy ez a valódi probléma elodázása, a Tisza előbb-utóbb midig magasabban fog tetőzni mint a fal, azaz meddő a harc...
Eltakarja a város a "szépségét" egy sánccal...

ursus 2011.04.03. 14:11:43

Elég nevetségesnek tartom Csüllög Imre jövőképét. Aki egy kicsit is ismeri szegedet és a Tiszát, az tudja hogy a vár egyik saroktornya mindig a folyóban van. elég nehéz elképzelni, hogy a folyó partjától 8-10 méterre lenne. A másik fontos dolog. Azon elgondolkozott már a posztoló, hogy mennyibe kerülne a komplett klinikai terület kiürítése egy esetleges árvízveszély miatt (betegek, nagy értékű gépek (pl. szívkatéteres labor, CT, MRI stb.)Szóval nem baj ha van egy jól védő partfal, melynek a belső oldalán lévő szintet is meg lehet emelni és akkor lehet a folyót is látni.

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:17:18

@ursus: nem a gát ellen vagyunk, pusztán arra a dilemmára akartunk rámutatni, hogy elég nehéz úgy vízpartot fejleszteni, ha közben fél szemmel az árvízveszélyre kell koncentrálni. "Szükséges rossz", mint ahogy a cikkben is szerepel.

Kekeckokec 2011.04.03. 14:18:04

Kedves blogíró,
a tiszán azért nincs személyhajó-forgalom, mert megváltozott az infrastruktúra; amikor még a hajó volt a fő közlekedési eszköz, nem voltak utak, nem voltak autók, a hajó lehetséges alternatívája a gyaloglás, vagy a lóvontatta szekér-esetleg kocsi - volt.
Ma a hajó esélytelen a gépjárművekkel szemben.
Teherhajózás ott van, ahol nagy mennyiségű, ömlesztve szállítható áru fuvarozási igény jelentkezik, vagy olyan terjedelmű, esetleg olyan súlyú árut kell elszállítani, ami közúton bonyolult, vagy lehetetlen.
Ilyen igény a Tisza mellett - sajnos - nincs.
Látszik, ha mégis van - lásd a Móra Ferenc híd építkezését - megélénkül a hajózás.
Alkalmam volt végighajózni a Tiszát, a torkolattól (pontosabban: Budapestről)Tokajig,és nem is olyan régen - sőt, kicsit azon túl is.
Való igaz, jó víznél, de tudod, hányszor hangzott el, hogy kisvíznél itt bajban lennénk? Márpedig a Tiszán Szeged felett jó sok helyen egyszerűen nincs víz.
Kell a csongrádi duzzasztó, aminek a munkagödre elkészültz, jelenleg halastó. De hogy mikor lesz ilyen, ebben az országban, ahol a vízügy hovatovább szitokszó? Vajon meddig dugjuk még homokba a fejünket, itt a lavór alján?

ursus 2011.04.03. 14:20:52

Ez nem szükséges rossz, hanem az élet része. Inkább a tisza felső szakaszainál kellene nagy tározókat építeni, így több haszon is lehetene belőle:
1) az öntözés megoldaható lenne a szárazabb alföldi területeken,
2)n a tározók építése és karbantartása folyamatos munkaerőt igényel
3) Szegeden elviselhető lenne az árvízveszély.
Azonban, ha egy tervezésnél csak szükséges rosszként veszitek figyelembe a legfontosabb természeti valóságat, akkor azt hiszem nem kellene álmodozni, tervezni meg főleg nem

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:29:23

@ursus: hangsúlyozom újra, az állapotokat mutatjuk be, nem tervezünk. igen, sokkal szebb lenne egy olyan Tisza-part, mely támfal nélkül élvezhető, de figyelembe véve a jelenlegi "adottságokat", ez nem megoldható. csak városarculati szempontokat tekintve a cikkben említett "betonteknő" valóban szükséges rossz, de városfejlesztés nem értelmezhető csupán esztétikai szempontok alapján. a víztározó valóban logikus lépés lenne, ami az Általad felvetett "hasznokhoz" hozzájárulna.

hobbit 2011.04.03. 14:39:02

Kedves blogger!
Nem tudom milyen gyakran jársz dél-alföldön, de az sosem volt Szüged. Maximum Szöged.

ursus 2011.04.03. 14:44:02

Bocsánat. Akkor néhány jó tanácsot ajánlok. Az építészetben és mondjuk a városkép kialakításában nem érdemes "önmagában" esztétizálni. Vannak adottságok, amelyek meghatározzák az esztétikai lehetőségeket is. Különben azt gondolom, hogy a "betonteknő" egyátalán nem olyan borzalmas látvány mint ahogy azt leírod. Ha autóval vagy gyalog vagy kerékpárral mész a folyásiránnyal szembe, akkor jobb felől a Tisza, bal felő a beton partfal fölötti fakoronák vezetik a szemet a régi híd perspektívikus irányába. egyátalán nem borzalmas látvány. Az sokkal borzalmasabb, ami pl. Szentendrénél tapasztalható, hogy az óváros közvetlen közelében a part piszkos, szemetes, ronda, fertőző. Azt ajánlom az esztétizálás helyett a lehetőségek és az álmok szinergiáit kellene kibontani, mert így értelmetlen a poszt. Bocs, de így van. ennyi erővel a Tisza bal partjára a Forrás hotel helyére lehetne "Gellér-hegyet" tervezni, az olyan jól mutat...

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:49:05

@hobbit: Ahhoz nem kell az Alföldön járni, hogy tudja az ember, hogy Szeged Szöged. És Te, mint Dél-Alföldön jártas ember, vajon olvastál-e Reizner Jánost?

"...Reizner János a szegedi népetimológiát is felhasználva, a Város
nevét a sziget szóból származtatja : „Hogy a Szöged, Szüged név nem mást, mint
szigetet jelent, elég arra utalnunk, hogy Szeged nemcsak az alapítás korában, de századokon keresztül valósággal sziget volt, a Tisza árterének szigetein feküdt...E szigetcsoportokon éltek a honfoglalás előtt itt letelepült népek s e szigeteket szállták meg a honfoglaló ősök is..."

"k" (törölt) 2011.04.03. 14:51:22

www.delmagyar.hu/forum-kepek/12/B111572.jpg
Nyílván ha ilyen, vagy hasonlóan igényes stílusban ÉS mai erősségében épülne újjá a partfal+rakpart, elmosná a víz a várost.

@hobbit: te jártál honfoglalás utáni években errefelé? kurva régen volt

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 14:56:18

@ursus: Azt gondolom, Te nem erről a posztról beszélsz, mert itt szó sincs önmagában esztétizálásról. Csupán arról, hogy esztétikailag csúnya a betonfal. Ami pedig a betonteknő szépségét illeti, azt hiszem ezzel kapcsolatban bőven megoszlanak a vélemények. Így talán nem baj, ha nem találtunk benne különösebb szépséget.

Mi nem egy önmagában követendő példát mutattunk akkor, amikor Csüllög látképét közzétettük, ez csupán egy lehetséges vízió.

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.03. 15:14:18

Jó poszt!
Azt tény, hogy a mostani megoldás erősen funkcionális (=nagy, szürke, és ronda, de azért jól jön árvíz idején). Más kérdés, hogy a 2006-s árvíz idején a mellvéd itt-ott szépen szivárgott a rá nehezedő nyomás miatt - tehát nem árthat emelni a töltést.
Az viszont tény, hogy a jelenlegi autós megoldás elvágja az embereket a folyótól, így többnyire akkor töltik meg emberek a rakpartot, ha le van zárva árvíz miatt, vagy valami fesztivál van. Egyébként meg napozóként funkcionál a terület (vizsgaidőszakban jóízűeket lehetett tanulni ott :) ). Autós szempontból meg tök mindegy, ígyis úgyis dugó van, a város most télen is kibírt egy kb 2 hónapos lezárást.

Zsolt501 2011.04.03. 15:16:56

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com: Viszont jól működik már évtizedek óta, és a mobil gátra semmi garancia nincs.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:19:15

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com: lássuk be, Szögediként nem Reizner János írása a mérvadó. Eddig a postig soha a büdös életben nem hallottam a Szüged változatot, pedig nem olyan tanárok tanítottak, akik ne mondták volna el. Így aztán a név ezen eredete is kellően megalapozatlan számomra.

A rakpartról, illetve a Tisza és Szeged kapcsolatáról:
Balgaság lenne azt gondolni, hogy a város szereti a folyót. De még nagyobb hülyeség lenne, ha ebből az következne, hogy nem szereti. Szeged együtt él a folyóval, de megvédi magát. Ugyanakkor használja is, amikor és ahogyan lehet. Hiszen Szeged és a Tisza kapcsolat nem kizárólag az a néhány száz méter, amiről itt szó van. Érdemes elsétálni folyásirányban a Boszorkány sziget felé vagy folyásiránnyal szemben a régi Pick szalámigyár felé, ahol az út már fent fut, nem a rakparton. Mindkét irányban megvan a zöld, élő kapcsolat a régi szegedi oldalon. Sőt, a város északi részén, Tápé előtt ott a Sárga üdülőtelep - ahol nemcsak üdülői élet van, hanem még halászcsárda is (mindjárt kettő).
De a városnak meg kell magát védeni attól, amit a Tisza néha jelent: ha egyszerre olvad el sok hó, ha felső Tiszán, a Kőrösökön és a Maroson is ár van, akkor Szeged nagy bajban lehet.
Végül ez az írás semmit nem foglalkozik a körtöltéssel. Pedig ha tenné, akkor láthatná a várost egységben - és ennek az egységnek a része a város körüli, nem Tisza menti töltés is.

Összességében azt kell mondjam, az a felvetés, hogy élénkebb legyen a tiszai forgalom, tejesen jogos és támogatandó, de a várost ennél sokkal közelebb hozni megkérdőjelezhető építési megoldásokkal véleményem szerint egyáltalán nem lenne szerencsés.

"...szülötte városom, Szeged. De nem csalóka, nyári fény varázsa, hanem VALÓSÁG bús puszták felett".

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:20:26

@Zsolt501: Így van, Zsolt! Kell a támfal, de ronda:-)

Zsolt501 2011.04.03. 15:23:19

@sirdavegd: Az a szivárgás is azért volt mert akinek az volna a dolga, hogy néha ellenőrizze és a vandálok műveit illetve a természeti károk rend betegye sz@rik rá magasról, és itt is érezhető a pénzelvonás, köszönőket Illés miniszter úrnak...

Zsolt501 2011.04.03. 15:26:45

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com:
Egyébként érdemes megnézni néhány külföldi példát pl. London vagy Párizst bizony ott sem a szépségéért tartanak beton gátat.

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:28:19

@Konrad: mint ahogy Neked is van egy véleményed arról a témáról, amiben blogbejegyzéseket írsz, mi ezt látjuk, tapasztaljuk Szegeden.

lassan úgy tűnik, mintha Szeged elleni összeesküvés gyanánt íródott volna ez a poszt, holott éppen az a lényege, hogy végre beszéljenek a témáról, legyen valami CIVIL jelenlét. külföldön az összes vízparti fejlesztés azért lehet sikeres, mert megkérdezik az embereket, hol szeretnének élni, majd összevetik az infrastrukturális-környezeti lehetőségekkel. itthon sajnos ez csak butítás, tartunk lakossági fórumokat, mert kell, de nem feltétlenül azért, mert kíváncsiak ránk.

Gonda István 2011.04.03. 15:30:17

Nekem sem tetszik, hogy most még magasabbra építik majd a támfalat, és egyáltalán nem lesz kilátás a Tiszára a Stefániáról. Legyen magasabb mobil támfal, de árvízmentes időben egyáltalán ne legyen támfal, hanem a Stefánia szintjéről induljon a lépcsősor (vagy más) le a partig. A forgalmat pedig tereljék el a rakpartról. És legyen sok hajó (pl. szállodahajó, úszóház, szórakozóhely, csónakkikötő vagy akár iroda, üzlet)

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:30:57

@Zsolt501: Asszem minden leírtunk már erről a témáról. Kell a támfal, mert funkcionális, kár, hogy a város és az emberek közé áll.

tin 2011.04.03. 15:31:06

-"hála " a nagy Tiza (Duna)szabályozásnak mit Kossuth elvtárs és társainak köszönhetünk ,ha mind ez nem történt volna meg ,mi is büszkélkedhetnénk mivel a sok nyugati víz melletti város(pl.BP.-i nagykőrúti csatorna)...hi !

tin 2011.04.03. 15:32:15

-elnézést, Tisza...

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:32:30

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com: nincs nekem semmi bajom azzal, amit írtál. Csak leírtam, nekem mi hiányzik belőle, mi az a más szemlélet, ahogy én látom kedvenc városomat.
Szeged fejlődése az elmúlt 15 évben minimum megkérdőjelezhető irányba haladt. Pont az egyik lehetséges kitörési pont lehetne a Tisza, de a város olyan, amilyen. Nem véletlenül lett a neve Porlód, nem véletlenül nem tudja megtartani az értelmes embereket, cégeket.
Poros kis város ez, ahol az a jó, ha semmi nem változik. Tudom.
Másrészt viszont, a probléma felvetésén túl nem látok olyan megoldást a postban, ami vállalható lenne. Nem beszélve arról, hogy éppen most indult egy olyan projekt, aminek lehet eredménye a harmadik, déli híd felépítése belátható időn belül...
Biztos csak az én bajom, hogy ilyen kritikusan látom ezt a kérdést, bár érzem és értem a jobbító szándékot részedről.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:34:47

@Gonda István: és hova tereljék a forgalmat, kedves István? A tönkretett kiskörútra? A nagykörút már elég messze volna, mint alternatíva. Tényleg, hova?

Másrészt: ha Szegednek lesz működő, fejlődő gazdasága, ha a pénzek nem a csinosításra, hanem munkahelyekre mennének, akkor majd lesznek mindenféle hajók, mert lesz miből. Addig csak álmodozhatunk...

"k" (törölt) 2011.04.03. 15:34:51

@Konrad: "Eddig a postig soha a büdös életben nem hallottam a Szüged változatot, pedig nem olyan tanárok tanítottak, akik ne mondták volna el. "

Mennyi aggastyán! De hogy jártál a X. század táján itt, az a legdurvább. A tanáraid is tuti, hisz idősebbek nálad.

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:36:02

@Konrad: tények, jelenlegi állapot - erről szól ez a cikk. ami nem vállalható, az éppen az, ha nem történik semmi, ha nem beszélünk róla, ha odázzuk a kérdésre és kitörik a strucc nyaka a homokban.

kukatr 2011.04.03. 15:36:08

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com: Csüllög látképe NEM lehetséges vízió. A bástya mindig a vízben áll, így a látványterv 5 méteres sávja állandóan víz alatt lenne. Ehhez a vízhozamot kellene drasztikusan csökkenteni, vagy a folyót méterekkel mélyíteni.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:36:53

@"k": Azt gondolom, ha ez a változat érdemben fontos lett volna Szeged szempontjából, akkor vagy Rimóczy Károly, vagy Hemmert János minimum említette volna. Te nem gondolod?

"k" (törölt) 2011.04.03. 15:37:24

@Konrad: "majd lesznek mindenféle hajók"
sok tekintetben olcsóbb "mindenféle" egységeket vízen üzemeltetni, már most van lakóház és diszkó is

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:38:21

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com: dehát változik! Itt is belinkelték a cikket, ami ezt leírja. Éppen most kezdik majd el rendbe hozni ezt a részt is...
Másrészt egy komoly vitát megérne, hogy az jó-e. De akkor le kellene írni, mit tartalmaz az a terv, amit meg szeretnének valósítani.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 15:40:20

@"k": lakóhajót Magyarországon a törvényi szabályozás miatt nem lehet lakásként üzemeltetni. Vízi járműként persze igen. Attól tartok, szórakozóhely, idegenforgalmi látványosság vagy étterem az, ami a vízen létesíthető lenne. De pénz nélkül nem igazán. És a pénznek elsősorban a szegediek zsebében kellene lenni, hogy legyen fizetőképes kereslet. A város turisztikai eredményei ugyanis nem kiemelkedőek egész évre vetítve.

"k" (törölt) 2011.04.03. 15:44:11

@Konrad: nem tudom, csak leírtam hogy évről-évre több ilyen ojjektum van a Tiszán, köztük egy 200 milliós zsírúj darab is, tavaly hozták. de ha gazdagok leszünk, még több lesz :)

ursus 2011.04.03. 15:45:09

@kukatr: Erre már én is felhívtam a figyelmet, de a posztoló azt írta, hogy ők nem terveznek, csak álmodnak...

Zsolt501 2011.04.03. 15:46:30

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com:
Ha belegondolsz nem az emberek közé max. ha úgy nem értjük hogy a víz és az emberek közé, mert pont ettől félünk, mi szegediek, hogy ez a dolog mármint a gát eltűnik a nagy politizálásban és ha jön az ár akkor bizony nem a politikusok és a tervezők fogják szegedet megvédeni a víztől, de még a bámészkodó turisták sem.
A 70-es árvíz idején bizony ezt a gátat sem a politikusok sem a dizájnerek, hanem az itt lakók építették.

Gonda István 2011.04.03. 15:47:58

@Konrad: "és hova tereljék a forgalmat? A tönkretett kiskörútra? A nagykörút már elég messze volna, mint alternatíva. Tényleg, hova?"
Évente most is le van zárva 1-2 hónapra a rakpart az árvízek miatt. Akkor sem áll meg az élet, az autók megtalálják az utat maguknak. A kiskörút hol van tönkretéve(én nem látom rajta)? Ezen kívül van nagykörút és 3. körút és 4. körút is. Lehet választani.

@Konrad: "ha Szegednek lesz működő, fejlődő gazdasága, ha a pénzek nem a csinosításra, hanem munkahelyekre mennének, akkor majd lesznek mindenféle hajók, mert lesz miből. Addig csak álmodozhatunk... "
A téli kikötőben egy évtizede ott rohad a hatalmas állóhajó, amit a belvárosi Tisza-partra álmodtak. Ha a város rendbehozatná, már most is meghatározó tiszai funkciója lehetne.

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:53:12

@ursus: ebben a formában a szavak kiforgatásáról van szó, minden megjegyzésedből süt sajnos a rosszindulat.
csak reméljük, ez nem nekünk, hanem Szeged iránti őszinte törődésednek és aggodalmadnak szól.

ursus 2011.04.03. 15:54:34

Csak a kekeckedésért, kedves posztoló:
"A terület része az árvédelmi partfalnak, mely jelenlegi formájában képtelen betölteni funkcióját, hiszen a partfal folyamatosan átengedi a vizet."

Ezt úgy érted, hogy Szegedet az elmúlt évtizedekben elmosta a Tisza? Akkor valóban képtelen betölteni a funkcióját. Amúgy azért az alapfeladatát karbantartás mellett eddig betöltötte... Ez a legnagyobb bajom a poszttal, hogy pontatlan és igazán nem a valós helyzet alapján "álmodik"

ursus 2011.04.03. 15:57:29

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com: lehetsz cinikus, de egyelőre úgy látom, hogy keceset tudsz Szegedről. persze deklarálhatod a jóindulatot, attól még a poszt alapvetően hibás... és ha nem szereted a kritikát, akkor nem kell nyílvánosan írni

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 15:59:35

@ursus: Szerintem írj Te a témában akkor egy posztot, és reméld, nem lesznek olyan kommentelőid, akik minden szavadat szándékosan félreértik:-)

Zsolt501 2011.04.03. 16:00:32

@Gonda István: Azt se feledd el hogy amikor le van zárva a rakpart, akkor igencsak sok dugó képes kialakulni a Tisza Lajos körúton, és gondolom a mentős ilyenkor tépi a haját hogy miként tud a legegyszerűbben eljutni a klinikákig, mert bizony elég nagy kerülő tud lenni és időben sem semmi főleg mikor egy infarktusost visznek, vagy egy szülő nőt.
Nem kívánom neked hogy egy ilyen mentős kalandban legyen részed, mert ilyenkor nem sokat ér a megkülönböztető jelzés.

Konrad · http://onlinemarketing.blog.hu 2011.04.03. 16:01:38

@Gonda István: kiskörút a lehetséges forgalom töredékét tudja elvezetni. Ez egy féllábú városfejlesztési koncepció következménye amivel magam részéről sose értettem egyet... És most nem arról van szó, hogy szép-e a kiskörút, hanem arról, hogy valóban ez volt-e a legjobb megoldás?

Amikor le van zárva a rakpart, akkor azért rendesebben vannak dugók, nem? Vagy az csak optikai csalódás?

Hajó: a lehetőségek megvannak. Hogy a város nyúljon a zsebébe? Miért is? Egy ilyen hajónak milyen közfunkciója lenne, amire adófizetői pénz kell? Egy ilyen fejlesztés nem valami vállalkozói csoport feladata kellene, hogy legyen???

zala 2011.04.03. 16:09:37

"Másrészt: ha Szegednek lesz működő, fejlődő gazdasága, ha a pénzek nem a csinosításra, hanem munkahelyekre mennének, akkor majd lesznek mindenféle hajók, mert lesz miből."

én is leírtam, de nem küldtem el, mert nem, mégsem akartam politizálni.

ez a válasz az alábbi, a posztban szereplő felvetésre is:
"... döbbenetes ez annak tükrében, hogy Szeged egykor élelmiszer- és faipari központ volt, a vízen egymást követték a luntrák ..."

köszi Konrad.

Mensikov 2011.04.03. 16:58:27

Szép város, oda jártam egyetemre a 70-es évek végén. Jó ötletnek tartom a tramtraint ( Szeged és Hvásárhely közt ) ha sikerül megvalósítani. Pedid egy közúti vasúti hídra nagy szükség lenne, persze valszeg álom marad. Nekem így is nagyon, szép fiatalkoromat hozza vissza.

qccoss 2011.04.03. 16:59:03

@nemecsekerno_007: Kisköre környékén már át is adtak egyet, plusz most épül kettő.....

qccoss 2011.04.03. 17:19:07

egyébként meg kiderül, hogy semmit sem tud a szerző Szegedről, és legfőképpen a Tiszáról...Tisza-tó menti háromezres kisvárosból származom, szal elég sok időt töltök a Tiszánál. Lehet, hogy nem pörög az áruszállítás úgy a Tiszán, mint a Dunán, de természeti értékekben, szépségben a Duna "kispályás" a Tiszához képest. Szegeden meg most, hogy itt a jó idő, az a csúnya lépcső emberektől nyüzsög. Ha átmegyek a túloldalra (laposra), akkor meg a Dómtól 1-2 kilométerre a homokban üldögélhetek, vagy nyársalhatok a fák alatt, mintha még csak a közelben sem lenne egy falu sem.....igenis él a Tisza-part Szegeden! Persze lehetne jobb is, de az hogy felhúzzunk egy-két kávézót a folyópartra nem mindenhol menő...

qccoss 2011.04.03. 17:20:23

a vízminőség meg kiváló (édesanyám vízügyi laborban dolgozik...

Gonda István 2011.04.03. 17:22:57

@Zsolt501: "amikor le van zárva a rakpart, akkor igencsak sok dugó képes kialakulni a Tisza Lajos körúton, és gondolom a mentős ilyenkor tépi a haját hogy miként tud a legegyszerűbben eljutni a klinikákig"
Természetesen az infarktusnál minden perc számít, de azért a kiskörúton van elkülönített tömegközlekedési sáv.

@Konrad: "Hajó: a lehetőségek megvannak. Hogy a város nyúljon a zsebébe? Miért is? Egy ilyen hajónak milyen közfunkciója lenne, amire adófizetői pénz kell? Egy ilyen fejlesztés nem valami vállalkozói csoport feladata kellene, hogy legyen???"
Az Aquapolisnak pl. milyen közfunkciója is volt, amiért a város a zsebébe nyúlt? A szabadtéri miért is van városi tulajdonban, menjen az is vállalkozásba? És az IH? És az igazi közfunkciós víz-gáz-villany meg miért is van francia tulajdonban?

vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.03. 17:29:52

@qccoss: Megkérdezném, hogy az általad felvetett "tények" hol szerepelnek a posztban? Ki hasonlította össze a Duna és a Tisza természeti szépségét? Ki említette, hogy ne nyüzsögne a part? És ki beszélt kávézókról, mint megoldásról, ami összeköt embert és folyópartot? Mi biztosan nem.

qccoss 2011.04.03. 17:39:10

@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com:

nem csak a cikknek szólt, amit leírtam, általánosságban is beszéltem...

Zsolt501 2011.04.03. 17:46:16

@Gonda István: Az az elkülönített tömegközlekedési sáv most bizony fel van dúrva egészen az Anna kútig szóval nem sok jelentősége van mert az is használhatatlan. és olyan is van hogy a Tisza Lajos körúton a volt centrum áruház előtt robbant le a tömegközlekedési jármű ezáltal még azok sem tudtak haladni, szóval az egész belváros közlekedése siralmas elég egy baleset és a Tisza Lajos körút megbénul, ehhez jön még a rakpart lezárása és kész a káosz.

Zsolt501 2011.04.03. 17:50:35

@Mensikov: A 70-es évek végén bizony a gépkocsi és teher forgalom felét sem lehetett itt összeszámolni. Ma örül az ember ha át tud menni épségben az út egyik oldaláról a másikra, mert már jelző lámpánál sincs biztonságban az ember.

Zsolt501 2011.04.03. 18:01:22

@qccoss: Akkor igyad a vizet a Tiszából és nyáron nyugodtan fürdőzz is benne, ajánlom nézzen be anyukád is egy nyári napon a bőrklinikára vagy a belklinikára vagy a fertőzőre, ugyan hány embert kezelnek a Tisza vizétől bőrgyulladásos megbetegedésben, vagy akár súlyos fertőző megbetegedésben.
Nekem volt ezekhez a számokhoz hozzájutni, és elég elgondolkodtató.
Mert bizony még mindig elég sok Tisza vagy maros parti település és város engedi tisztítatlanul a szennyvízét a Tiszába, de ott a mezőgazdaság, ott meg a sok nővényvédőszer és trágyalé mosódik be a folyóba, vagy a Romániából és Ukrajnából érkező irdatlan mennyiségű szemét és elhullott állatok tetemei egy kiadós esőzés vagy áradás után . Szóval nyugodtan igyál és fürödj a Tisza vizében, és akkor te is egy szép statisztikai szám leszel valamelyik klinikán.

szegedbicaj 2011.04.03. 18:09:32

@Konrad: A dugók csak a lezáráskor jelentkeznek, majd csökkenni kezdenek. A forgalom egy része elpárolog, egy része más útvonalat talál, és az árvizekkor általában javul az idő, így más közlekedési módra vált.

CSI

szegedbicaj 2011.04.03. 18:10:24

Sagan galériájában vannak képek a frankfurti rakpartról. Frankfurt Szegeddel ellentétben világváros, felhőkarcolókkal, és sokkal előrehaladottabb elautósodással, mégis igyekeznek úrrá lenni a problémán, a folyópart pedig szerintem fenomenális.

picasaweb.google.com/saganbp/ElhetoRakpart#

Azt nem értem, hogy akik a Tisza áradásai miatt rettegnek, az autók áradatától miért nem? Pedig utóbbi sokkal károsabb a városunkra nézve, és sokka reálisabb fenyegetést is jelent.

Nyáron le kellene zárni a rakpartot, le kéne telepíteni a sörkertet, biciklisek, és gyalogosok uralhatnák, csöndben lehetne horgászni, mindezt a szegedi belvárosban.

A rakpartra több sci-fi verzió is készült gondolatkísérletként, itt látható több is:

picasaweb.google.com/imre.csullog/AtrajzoltValosagVegyesSciFiSzegedenEsMasutt#5309395001716734386

CSI

ifj. Nagy Gábor 2011.04.03. 18:22:27

@Zsolt501: A közös tömegközlekedési sáv az Anna-kútig nincs feldúrva, mert azon a szakaszon nem is létezik. :)

Ott eddig csak villamospálya volt, most fogják kialakítani a védett sávot és onnantól a mentő igen kényelmesen végigmehet majd az egész kiskörúton (lesz buszsáv a Dugonics tér és a Hősök kapuja között is).

sirdavegd · http://midnight-rider.blog.hu/ 2011.04.03. 21:23:39

@Zsolt501:
Hát, ha az a pár sok centi vastag acélbeton ereszt, azt nem hinném, hogy bárhogyan is meg lehetne javítani. Van benne pár szép repedés a beton zsugorodása/az elmúlt harminc év hőtágulásai miatt - szóval, ha a Tisza felmegy sok méterre és ott vidámkodik 20 centire a mellvéd tetejétől, akkor az ottan bizony spiccol.
Minden esetre egyetemistaként roppant élveztem az az egy éjszakát, amit kint lehetett tölteni homokzsák töltéssel, teherautózással, ilyesmivel :D Akkor direkt ezért tekertem le Szegedre :D

Zsolt501 2011.04.03. 22:02:09

@sirdavegd: Pedig hidd el vannak már technológiák amivel elég egyszerűen javítható lenne csak akarat és az elhatározás a lényeg, no meg a pénz, mert semmit sem adnak ingyen.

hobbit 2011.04.03. 22:32:35

@"k": Bocsáss meg rosszul fogalmaztam. Kicsit erős a "sohasem" kifejezés. De akkor is furcsállom, mert nem hétköznapi, sőt mi több,több ősöm is kornyékbeli, és sohasem hallottam még így. De alapvetően egy ilyen posztban inkább a honos megnevezés dukálna.

@"@vizpartifejlesztesek[kukac]gmail[pont]com":egyetértek Konráddal.

qccoss 2011.04.03. 23:27:31

@Zsolt501: nem egyszer megtettem már, és semmi bajom nem lett. lehet ha az okostojáskodás helyett néha kimozdulnál, nem kapnál el minden szart

Kohn Troll (Altdel) 2011.04.04. 01:16:57

@DArchAngel: én úgy tudom, hogy épp egy déli Tisza-híd van tervben. A Bécsi körút meghosszabbítása lenne, és nagyrészt az EU finanszírozná.

Emlékeim szerint vasúti hídként pályáz rá a város, mert arra nagyobb eséllyel ad pénzt az EU, mint egy újabb közúti hídra. Az már más kérdés, hogy "mellékesen" autók is fognak rajta járni, meg biciklisek és gyalogosok is.

Ez kb. egy évvel ezelőtti info, nem követem, hogy azóta mi van ezzel. Ha tud vki vmit, akkor kíváncsian várom a fejleményeket.

Zsolt501 2011.04.04. 08:52:14

@qccoss: Te is elég okosnak érzed látom magad, de ezt add elő azoknak az embereknek akik a Tisza vize miatt fekszenek a klinikán...
És lehet kísérletezni és míg egyszer te is oda nem kerülsz te nagyokos, és akkor mondhatod anyukádnak hogy most nem jött be...

Zsolt501 2011.04.04. 08:56:34

@Kohn Troll (Altdel): Erről én is hallottam, csináltak is már feltárásokat azon a területen és földtani méréseket, csak hát nagyon elcsendesedett az egész dolog.
Voltak ígéretek a klinika tömbre is ami most elég szépen megtorpant.
Szóval ígéretek a kormány részéről mindig vannak, csak a megvalósításig nem jut el a dolog.

ifj. Nagy Gábor 2011.04.04. 09:56:35

@Zsolt501: "Nekem volt ezekhez a számokhoz hozzájutni, és elég elgondolkodtató."

Be tudnál írni belőlük valami összefoglalót, hogy mi is tudjunk rajtuk gondolkodni?

Zsolt501 2011.04.04. 10:07:59

@ifj. Nagy Gábor: Elkérem őket és bemásolok párat.

Kommentezéshez lépj be, vagy regisztrálj! ‐ Belépés Facebookkal


süti beállítások módosítása