Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
A Costa Concordia mint mesterséges sziget?
Kedd hajnalban lezajlott a világ legdrágább tengeri mentőakciója, a Costa Concordiát hosszú előkészítő munka után, egy 19 órás művelet során állították vízszintesbe. Egy újabb akcióval majd elvontatják és darabjaira szedik szét az egykori luxushajót, pedig egy nemzetközi pályázat más sorsot szánt a halálhajónak.
A Costa Concordia volt egykoron a legnagyobb olasz üdülőhajó
Mint ismert, a Costa Concordia katasztrófája 32 ember halálát okozta, a hajóroncs pedig egy évig feküdt Giglio szigeténél. A 2012 júliusában kiírt nemzetközi pályázat kapcsán a lényeg az volt, hogy a résztvevők a hajó maradványaira ne mint roncsra tekintsenek, sokkal inkább építészeti lehetőségként, egyben az elhunytak előtti tisztelgés eszközeként kezeljék azt. A nemzetközi zsűri tavaly decemberben hirdette ki a végeredményt, 4 ötletet díjaztak és további 7 pályaművet emeltek ki.
Az persze már a pályázat kiírásakor nyilvánvaló volt, hogy a roncsot nemhogy nem építik át, hanem sokkal inkább feldarabolják, így a pályázat egy fikcióra épült, de a Cataniai Egyetem kutatóbázisa, az ICSplat mégis úgy gondolta, érdemes megfutni ezt a kört.
A Costa Concordia fénykorában...
A pályázók különféle aspektusból közelítették meg a hajótestet: volt olyan, aki részleges feldarabolással hozott volna létre új formákat, volt aki szélturbinákat telepített rá vagy sétánnyal kötötte volna össze, volt aki víz alatti/víz feletti természeti képződményt csinált volna belőle, de volt olyan projektgazda is, aki egy az egyben meghagyta volna az egészet. A győztes végül a londoni Alexander Laing és Francesco Matteo Belfiore lett.
Ökosziget
A londoniak meg is tartanák, meg nem is a roncsot: a vízszintnél elvágnák, hogy a környék lakói ne szembesüljenek nap mint nap a tragédia emlékével, de a hajótest egyfajta ökoszigetté válna, tengeri fűvel, ciprusfélékkel halakkal és nádassal. Ahogy kicsit fennkölt módon a tervezők mondták, fentről nézve egy sziget, a szárazföldről nézve meg a tenger része.
A partról egy kis vízen lebegő ösvényen lehet eljutni a hajóig
Fészekrakó hely
A második helyezett hasonló elvek mentén indult el, szintén elvágná a hajót, de magára hagyná azt, nem tenné látogathatóvá a Costa Concordiát. A víz alatt mesterséges korallsziget alakulhatna ki, a felszín felett pedig a madarakra koncentrál, legyen a hajóroncs fészekrakó hely.
A tragédia helyszínére egy idő után csak a roncs körül szálló madarak emlékeztetnének
Emlékezni és kikapcsolódni
A harmadik helyen ketten osztoztak, egy olasz páros és egy angol pályázó. Az olaszok szakaszosan valósítanák meg az átalakítást, melynek lényege, hogy egy sétány kapcsolná össze a hajóroncsot a parttal, és a hajó egyes részeit újrafelhasználva két elemre koncentrálnak: emlékezni és kikapcsolódni. Az angol verzió a gép versus természet kérdését feszegeti, egyfajta geológia struktúrát alakítana ki a partszakasz és a hajótest között, a víz ebben a mátrixban mozogna, és a roncs is megközelíthető lenne.
Vízparti pihenőhely és közpark olasz módra
A szigetországi verzió: víz a négyzeten
Voltak, akik az áldozatok meggyalázásának tartották volna a modern kori Titanic újraélesztését és voltak, akik szerint az újrahasznosítással lehetett volna méltó emléket állítani az elhunytaknak. Emlékhely mindenesetre nem lesz, a két hiányzó holttest megtalálásában bizakodnak.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
ZoZy 2013.09.21. 19:11:47
Szerintem eddig volt vízszintesben és most újra függőleges helyzetbe állították.
Ti mondtátok