Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
A világ legnagyobb mozgatható gátja
Minden bizonnyal 2013 egyik legnagyobb szitokszava Magyarországon a mobilgát. Kell-e a Római-partra és milyen áron? Bírja-e a megpróbáltatásokat a Szentendrén nemrégiben elkészült konstrukció? Miközben idehaza a mobilgát kérdése politikai burleszk kategóriájába került, Európa számos országában jól vizsgázott a napokban, Hollandia Zeeland tartománya pedig már rég a vízzel vált volna egyenlővé, ha nem építették volna meg a világ újkori csodái közé sorolt gátrendszert.
Deltawerken – Az árvíz-megelőzési megaprojektet 200 évre tervezték és bár hivatalosan 1997-re elkészült, folyamatosan fejlesztik.
Kis túlzással Hollandia történelme a vízzel való küzdelemről szól. 1420-ban a Meuse folyó áttörte Dordrecht városának gátjait, elnyelve mintegy 70 falut és magával sodorva 10.000 embert. A történelem 150 évvel később megismételte önmagát, de akkor már 30.000 ember esett a víz áldozatául. 1953-ban 133 település és 160.000 hektár megművelhető földterület vált a folyó martalékává.
Dordrecht víz alatt 1953-ban.
Maguk a hollandok is úgy tartják, hogy ősi ellenségük valójában a víz, a legnagyobb küzdelmeket nem az angolokkal vagy a franciákkal folytatták, hanem a folyékony elemmel. Az 1953-as katasztrófa után elindított Delta-terv (Delta Plan/Delta Works) keretében mintegy 4600 km²-nyi területet hódítottak vissza abból a 6000 km²-ből, amelyet korábban víz borított. A terv célja egyfelől Délnyugat-Hollandia megvédése volt, másfelől gátak építésén keresztül kívánták megvalósítani a tengeri és folyami vizek jobb elosztását annak érdekében, hogy a mezőgazdaság és emberi szükségletek szempontjából is káros só koncentrációt megakadályozzák.
A Delta-terv kétségtelenül legfontosabb és egyben legdrágább mozzanata az Oosterschelde gát megépítése volt (összesen 13 gátat építettek), melyhez a legmodernebb technológiát használták fel. A gátat 10 éves munkálat után 1986-ban fejezték be.
A legérdekesebb viszont kétségtelenül a Maeslantkering, azaz a Hoek van Hollandnál található vihargáthoz kapcsolódó mozgatható gát. A három részből álló, „ökológiai" vihargát teljes hossza majdnem 3 km, 63 nyitható kapuja pedig 240 méteres. A kapuk általában nyitva vannak, de kedvezőtlen időjárási viszonyok mellett lecsukhatók, ráadásul nincs még egy olyan gát a világon, ami ilyen óriási mozgatható alkatrészekből állna.
Maeslantkering – A világon egyedülálló nyitható gát, melynek acélszerkezete 240 m hosszú, ezzel a világ egyik legnagyobb mobil szerkezete is egyben. Neeltje Jans – Az építkezés megkönnyítéséhez kialakítottak egy mesterséges szigetet, amelyet a munkálatok befejezése után átépítettek. Ma Hollandia egyik legizgalmasabb vízi parkja és oktatóközpontja.
![delta works6.jpg](https://m.blog.hu/vi/vizpartifejlesztesek/delta%20works6.jpg)
A gátat úgy tervezték, hogy az elkövetkezendő 200 év generációit is kiszolgálja. Átadása egyben a Delta munkálatok hivatalos lezárást is jelentette. Éves működési költsége 17 millió euró, ennyi az ára több százezer ember biztonságának.
Itthon se ártana mérlegelni. A jelenlegi ad hoc, a már kialakult helyzethez igazodó, preventívnek egyáltalán nem mondható árvízi védekezés helyett Magyarországon is érdemes lenne megfontolni egy hosszú távra megoldást kínáló rendszer kiépítését (gát, víztározó stb.), amely bőven vissza is hozná az árát, csak el kellene fogadni, hogy nem azonnal. Ha árvíz van, akkor hirtelen nagy a sürgés-forgás, ha békeidők, akkor pedig nem történik semmi, melyet egyébként a Nemzeti Vízstratégia is elismer: "A projektek megvalósításának időtartama indokolatlanul hosszú. Azt nem lehet elfogadni, hogy szakmailag lényegében már megalapozott beavatkozások, mint pld. a Vásárhelyi Terv Továbbfejlesztésével érintett tározók fejlesztése hat év alatt jut a kivitelezés fázisába."
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2013.06.08. 16:00:02
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Fejesrob 2013.06.07. 22:32:02
(Ezek ugyanis "nyaralók", az pedig más tészta, hogy Demszky emberei nyilván nem önzetlenül elfogadták nyaralónak a lakóparkot is, pereljék Demszkyéket).
Vagy pedig ugyancsak az adófizetők pénzéből a tengertől hódítok el földeket.
Nem kellene úgy ábrázolni, mintha magával a mobilgáttal lenne baj.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2013.06.07. 22:49:06
hopptarisznya 2013.06.07. 22:58:33
Azzal lehetne enyhíteni az árvízi csúcson, és akkor sok ezer kilométernyi fölösleges gátnagyobbítást úsznánk meg. A Duna felső szakaszán nemzetbiztonsági okból is kéne valamilyen ideiglenes meder, ahová egy esetleges szlovák katasztrófa idején be lehet terelni a vizet. Annak semmi értelme, hogy most is 30 centin múlik, hogy a Margitszigetet elöntse a víz. Ez csak szartologatás.
bioLarzen 2013.06.07. 23:11:11
Fogadjunk, hogy még normális SMS-eket sem küldenek szét a vészhelyzetek idején...
Majd Pintér kiküldi nekik Bakondit megszervezni mindent.
bio
bioLarzen 2013.06.07. 23:13:14
bio
Gera 2013.06.08. 00:46:08
Rwindx 2013.06.08. 02:34:38
légügyi megfigyelő 2013.06.08. 02:46:37
Egyrészt a kitalált Duna parti vonal a lehető legmélyebb, ahol a gát kb. egy méterrel magasabb kell legyen, mintha például gyalázatosnak - tényleg rossz állapotú - földgát húzódik. Vagyis lényegesen több kell a méregdrága szerkezetből. Komoly alépítmény szükséges a gát alá a szivárgás meggátlására, mert az említett mély területeken a Duna árvize esetén fakadóvizek, buzgárok jelennének meg. Vagyis a Duna a szivárgó vizekkel öntené el a területet, nem pedig árvízként, "felülről".
A szivárgásgátlás ugyanakkor nem árvizes időben a dombok felől érkező talajvizet tartja vissza és elvizesíti a csillaghegyi területet. Hacsak nem emelik át a vizet folyamatosan. Hoppá, mibe kerülhet a folyamatos szivattyúzás?
Azt senki nem kérdi, miért nem a terület feltöltése a megoldás, gondolok itt az ingatlanok területére. Harminc év alatt eltűnnének a "gödörben" levő házak, az újak magasra épülve nem jelentenének gondot többé. Nem kell szivárgásgátlással foglalkozni, nem kerül több közpénzbe az ügy, mert építési feltétel lenne az árvízi biztonság kialakítása. Fel sem merül. Mindenáron "A mobilgát" kell. Most, azonnal, oda. Én adózókén horkanok fel a Római parti gát esetében.
Tisztelt posztíró, a képeken nem mobilgát látható, hanem egy tisztességes fix gátrendszer a hozzá tartozó árvízkapukkal, amelyek folyóágak, csatornák nagyvízi időszakban történő lezárását szolgálják. Ennek mobilgáttá nyilvánítása esetén a Dunakiliti duzzasztó, vagy Kisköre ugyancsak mobilgát, hiszen az elzáró szerkezetet lehet mozgatni.
Egyébiránt le a kalappal a hollandusok előtt, tudják, mi a hosszútávú érdekük (értsd több száz év) és szisztematikusan végre is hajtják az ehhez elengedhetetlen lépéseket.
Kivancsi 2013.06.08. 05:37:39
valamint ujra megvalasztjuk oket lesz meg itt kerem gatmutyi... mobil-gatmutyi
a zemberek piiizibol :):)
visszakettopadlogaz (törölt) 2013.06.08. 06:20:40
amugy konnyu volt a Holland Királyságban ( hollandul Koninkrijk der Nederlanden - es ez most tenyleg ezt jelenti :) mert ott a dinasztia tobb szaz evig uralkodhatott szoval szerintem ha Orban Viktor csaladjat megbizzuk egy evszazadokon ativelo orszagvezetessel akkor elkepzelheto hogy itt is....
lobster thermidor 2013.06.08. 06:48:35
Hozzászólásod már-már a jereváni rádió híréhez hasonlatos, tudod ahhoz, amelyik arról szól, hogy Moszkvában nem osztogatnak, hanem fosztogatnak...
Azért a pontosabb helyzetértékelés, és a tisztánlátás kedvéért kisegítelek egy apró információval.
A Római időtlen idők óta a III. kerület része, az építési ügyek pedig kerületi hatáskörbe esnek. Ezek az ártéri építmények pont Tarlós jelenlegi főpolgármester III. kerületi ténykedése idejében kaptak építési engedélyt. Bőven felmerül a gyanú, hogy a nadrágtartós úriember, és az ártéren üdülőnek készült, később csodás módon lakóparkokká alakult házak beruházói közötti alkun alapuló "gátmutyiról" beszélhetünk, hiszen ők elég jól ismerik egymást még a régebbre datálható, kerületi bizniszeik idejéből.
Ebből következik, hogy speciel ehhez a gátügyhöz nincs sok köze Demszkynek, bármennyire is szeretnéd azt belemagyarázni.
lobster thermidor 2013.06.08. 07:00:59
Az azért az igazsághoz tartozik, hogy a gátak egy része nem elsősorban a Dunához hasonlóan áradó folyóik megfékezésére készültek, hanem a tengertől elhódított, a tengerszintnél mélyebben fekvő feltöltött területek védelmét, és a csatornák vízszintjének a szabályozását szolgálják.
Hollandiában a víz leginkább a tenger felől jelent fenyegetettséget.
origos menekült (törölt) 2013.06.08. 08:23:57
Barom poszter, nem a mobilgáttal van a baj, hanem azzal, hogy Tarlós mérnök létére nem látja át a probléma egészét, továbbá hogy baromagyú politikust játszik és össze-vissza hazudozik az ügyben!
axe.axe 2013.06.08. 08:26:17
Mellesleg 1-2 m-rel magasabbról indulna eleve a gát, ami nem kis költségcsökkentő tényező lehet...
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2013.06.08. 08:26:49
origos menekült (törölt) 2013.06.08. 08:28:04
Istenem, hogy lehet ennyi diszlexiás az országban????
origos menekült (törölt) 2013.06.08. 08:29:41
Akkor meg? Többszörösen alulmúlod a szintet.
Gera 2013.06.08. 09:03:21
Fejesrob 2013.06.08. 09:05:33
Szokjad, korrupció Demszky idején. Olyan furcsa ez?
Szamiz67 2013.06.08. 09:07:41
Fejesrob 2013.06.08. 09:09:29
Ráadásul a holland példád nem jó, mert az egy állandó gát nyitható kapuval.
Fejesrob 2013.06.08. 09:13:08
Nem tűnt fel? Azzal együtt én továbbra sem fogom figyelni a TE hsz-eidet ha nem érdekelnek, ugyanis nem vagyok liberális pártkatona, aki nyilvántartja "ki szokott" más véleményeket írni.
Pepibubó 2013.06.08. 09:26:35
Kitűnő példa, miért vérlázító, amikor például pár napja az egyik legolvasottabb lap címoldalán az volt olvasható, hogy " 70 ezer forintot kapnak a devizahitelesek az adófizetők pénzéből".
Demokráciában a befizetett adók összegének elosztásakor azt valamelyik társadalmi csoport mindig "kapja".
Az előző kormány cinkosságával kivitelezett, országos méretű banki csalás áldozatainak ügye igenis hasonló, mint az árvíztől védendő magánházak.
Hogy nem volt kötelező hitelt felvenni? Ja, és árvízveszélyes helyen építkezni?
lobster thermidor 2013.06.08. 09:35:42
Ezt honnan veszed?
A Kossuth Lajos üdülőpart, és a Nánási út mindkét oldalának építéshatósági, és engedélyezési ügyeit a III.ker. Önkormányzata intézi.
Ha veszed a fáradtságot magadnak, és a mellékel linken még kettőt kattintasz, az ügyintéző nevét is megtudhatod.
A Fővárosnak csak bizonyos területekre terjed ki a rendelkezési joga, ilyen pl. az ipari műemlékként védett régi Gázgyár területe.
www.obuda.hu/epites-lakhatas-2/epiteshatosagi-ugyek/
azbesztos 2013.06.08. 09:37:10
Fejesrob 2013.06.08. 09:43:12
"A főpolgármester szólt arról is: még kerületi polgármesterként nem egyszer kezdeményezte, hogy ne üdülőövezetként tartsák nyilván a területet. Mivel ez nem változott, a kerületi építési hatóságnak nem volt mérlegelési jogköre, üdülőépítésre ki kellett adnia az engedélyeket, azt pedig már semmi nem tiltja, hogy valaki életvitelszerűen használja a nyaralóját - magyarázta."
Vajon miért kellett kiadnia? Vajon miért nem volt mérlegelési jogköre.
Ebből is láthatod, a III. építéshatóság pusztán adminisztratív és nem engedélyezési jogköröket töltött be.
Ilyen alapon a mozipénztáros a mozi igazgatója, merthogy ő adja a mozijegyeket.
Fejesrob 2013.06.08. 09:46:24
anyadmajma 2013.06.08. 09:53:39
Amúgy semmi baj a mobilgáttal, nagyon jó dolog, csak mennyibe is került pl. Szentendrén a fidesz jó kis ötlete, hogy elbontsuk a gátat, és majd lesz mobilgát? Ha ezt 100%ban Szentendre fizeti, meg az a sok hülye, aki kitalálta, akkor rendben van. Ha az én adómból fizetik, amikor gyerekek éheznek, nincs egészségügy, akkor a kurva anyját az ilyennek, meg az összes seggnyalójának!
A mobilgátat oda kell felhúzni, ahol gond adódhat a "rendes" gáttal. Nem annak a helyére. Meg azt sem értem, hogy ha egyszer ez nem az első ekkora víz, akkor miért nem lehet a gyenge pontokat erősíteni két árhullám között? Mert az, hogy 850 vagy 860 cm a víz, ebből a szempontból nem oszt, nem szoroz. Legalább 10, de inkább 20-25%al magasabbnak kell lenni a gátnak. Pl. mi vcan, ha ez mellé a víz mellé kapunk egy heves szélvihart? Akkor is elég a 10cm-el magasabb védfal?
Tán nem kellett volna az elmúlt 3 évben szétkúrni a katasztrófavédelmet-vízügyi hatóságot, kirugdosni a szakembereket és a helyüket feltölteni pártkáderekkel.
lobster thermidor 2013.06.08. 10:14:43
Ezt mondja most Tarlós, és te!
Csak csendben jegyzem meg, hogy mivel az eredeti besorolás szerint
üdülőkről van szó, az összes egyéb papírmunkát, a használatbavételi, és lakhatási engedélyeket a III.ker adta ki. Akkor pedig az a minimum, hogy Tarlósék adtak ki olyan engedélyeket, amelyekkel szabályokat lépnek át.
Rossz duma azzal takarózni, hogy nem tudja megakadályozni az életvitelszerű lakhatást. Számos törvényes eszköz áll a rendelkezésére.
Netán csak a hajléktalanokkal szemben bír oly határozottan fellépni a főpolgármester úr?
Egy kis házi feladatként esetleg utána nézhetsz, hogy milyen különbségek vannak a lakóövezeti, és az üdülőövezetre vonatkozó adózási, lakhatási, és egyéb vonatkozó szabályok között.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.08. 10:55:51
Az idézet pont téged cáfol. Üdülőövezetet nem kell védeni, és Tarlós akarta átsoroltatni.
azbesztos 2013.06.08. 11:28:55
Az épített gátak rondák, iszonyú pénz a fenntartásuk, míg a mobil gátakat sokkal kevesebb pénzből meg lehet építeni és az árvízmentes 99%-nyi időben nem is léteznek a tartóoszlopokon kívül. Ha valamihez fingod sincs, ne ugass bele, zsigeri bolsi pártgyűlölködéstől indíttatva.
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.08. 11:36:51
Én azt nem látom biztosítva, hogy egy megfelelő alapot képesek lennénk építeni a mobilgát számára. Mondjuk azt, a véleményemet az útépítésekre alapozom.
THLM 2013.06.08. 12:10:05
Gera 2013.06.08. 12:18:29
Gera 2013.06.08. 12:19:33
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2013.06.08. 12:24:55
na__most__akkor 2013.06.08. 12:53:43
Se orbánjuk, se tarlósuk nincs, úgyhogy nem féltem őket.
Ja, és jobban is élnek.
4787 karaktert írhatsz még. Vaze!!!
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.08. 13:36:28
Hidak: Láttam a Margit hídról nem_sajtónyilvános fotókat. Borzasztó állapotban volt az a híd már lassan tizenöt éve. De nézz meg egy tetszőleges utat, rajta egy áteresszel vagy egy híddal, a kettő illesztése sosem tökéletes.
Gera 2013.06.08. 13:42:06
Gera 2013.06.08. 17:32:18
aeidennis 2013.06.08. 21:23:05
azbesztos 2013.06.08. 22:35:24
Rosa Rugosa · http://tyukudvar.blog.hu/ 2013.06.09. 09:12:17
A Duna Projektről írtatok már?
Szerintem mondjuk pont rólunk szól, de senki nem látja?
tyukudvar.blog.hu/2013/06/09/gatfelujitas_az_arvizideny_kozepen
Gera 2013.06.09. 09:19:14
zotyesz11 2013.06.09. 09:43:59
Valaki tározóról beszélt a Dunán?!?
Ha megkérdeznél egy öregebb vízügyes szakembert, vagy pár Műegyetemi proffot a beszélgetés elég gyorsan eljutna a Nagymaros Vízerőműhöz. Pedig azt félig megépítettetük, majd visszabontattatuk hitelből. Azután elkezdtünk pereskedni és a nagy halált előadni a bíróságon.
De elvesztettük a pert. Éjjen a rendszerváltás!
csonkamenny.blog.hu/2013/06/08/vizugyi_beruhazasok
Ez a Római-part ügy nekem ott kezdett röhejessé válni, amikor megjelentek az önkéntes vízügyi szakértők és beajánlották az új nagyszerű magyar találmányt, ami egyelőre engedélyeztetés alatt van, vagyis szinte még sehol nem alkalmazták, de nagyon olcsó és nem kell sok fát kivágni...
Ó mamám!
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2013.06.09. 13:04:10
"A mobilgátat három sor homokzsákkal támasztották meg."
Ezzel szemben a neten keringő képeken nem látom, hogy Ausztriában meg kellett volna támasztani.
fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/p480x480/922722_451716028193976_67510113_n.jpg
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2013.06.09. 18:24:09
Fecooka · http://www.boorze.com/ 2013.06.10. 16:14:12
légügyi megfigyelő 2013.06.11. 03:03:52
"Minden bizonnyal 2013 egyik legnagyobb szitokszava Magyarországon a mobilgát. Kell-e a Római-partra és milyen áron? Bírja-e a megpróbáltatásokat a Szentendrén nemrégiben elkészült konstrukció? Miközben idehaza a mobilgát kérdése politikai burleszk kategóriájába került, Európa számos országában jól vizsgázott a napokban, Hollandia Zeeland tartománya pedig már rég a vízzel vált volna egyenlővé, ha nem építették volna meg a világ újkori csodái közé sorolt gátrendszert."
Ebben a szövegrészben összemosódik a mobilgát és az árvízkapu, már ne is haragudj, de legalábbis szerencsétlen a fogalmazás.
Perillustris 2013.06.11. 22:18:52
Szentendrén azonban mobil árvízvédelmi fal épült, és ez ott valóban szükségszerű és érthető is volt. Kevés fát kellett kivágni. A folyó közelebb került az emberekhez.
A Római-part jellegét azonban teljesen tönkretenné, teljesen megváltoztatná a geohidrológiai talajviszonyokat, nem mellesleg nem lehetne pusztán azzal védekezni, hanem mögötte ugyanúgy ki kellene építeni a védelmi vonalat. A mutyi amúgy csak a nagyon szemellenzősöknek nem érződik, egyértelmű, hogy a lobbi kiindulópontja a szabályokat kijátszó nagytőkések szivarszobája.
Amúgy meg:
kepfeltoltes.hu/130611/mobilgat_www.kepfeltoltes.hu_.jpg
Van még kérdés?
Perillustris 2013.06.11. 22:20:26
Amúgy tessék csak kisétálni és megnézni azokat a csuklókat. Mert hazudni könnyű.
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.06.21. 01:26:12
kaptunk mi adofizetok par evet Tarlos urtol, hogy ne legyunk keszfizeto kezesek a sok retkes gorenynek aki beepitette a romai partot, mert ez szerintem csak errol szol... hogy elaraszthatja a Duna a nanasiig levo teruletet de nem kapnak az allamtol egy kanyi fillert sem, es remelem ez igy megmarad minel tovabb, mar csak a jogallamba vetett hitem miatt is
Nick Ez a név jelenik meg a blogokban, kommentekbe 2013.06.21. 01:31:33
csillaberk 2013.07.17. 23:28:30
Kászon Tomi · http://kulturjunkie.blog.hu 2013.07.31. 09:12:48
lüke 2013.10.01. 06:48:56
de mit fognak tenni, ha megemelkedik a tengervíz szint(akkor ,mit fognak érteni)
a mobilgát ellen tiltakozni, kifejezetten beteges(ld Ausztria, ott se más a Duna)
Ti mondtátok