Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Bajban van Calatrava?
Nehéz idők várnak a világhírű spanyol építészre, Santiago Calatravára. Valencia városa perrel fenyegeti, mert az általa épített operaházat határozatlan időre be kellett zárni. A karácsonyi viharok következtében ugyanis az épület tetejéről leestek a kerámia díszítőelemek. A spanyol zseninek már többször felrótták, hogy építményei ugyan formabontóak, de tele vannak konstrukciós hibákkal. Hazájában egyre többet veszít népszerűségéből, de a spanyol politikusokkal sincs minden rendben.
Potyognak a díszítőelemek, hullik szét Calatrava nimbusza
Az opera épületét 2005-ben adták át egy hét épületes komplexum részeként (Ciudad de las Artes y las Ciencias). Kritikusai akkor azzal vádolták, hogy "kiszárította" Valenciát, hiszen az épületegyüttest a Turia folyó régi medrében húzta fel, másfelől pedig az 1,1 milliárd eurós végösszeg is kiverte a biztosítékot az eredetileg kalkulált 300 millió euró helyett.
Túl költséges pompa?
Bilbaóban sem áll túl jól Calatrava szénája. A Guggenheim Múzeumhoz épített gyaloghídjának üveges felületén ugyanis többen elcsúsztak, a városvezetés szerint az elmúlt 10 évben mintegy 250 ezer eurót kellett költeni a javításokra. Ezen felül még szerzői jogi vitába is keveredtek, Calatrava beperelte a várost, amiért egy toldalékot építettek a hídjához, de végül a toldalék maradhatott, ő meg kapott 30 ezer euró kártérítést. Velencében sem szeretik túlságosan. Nem elég, hogy itt is elcsúszott a költségvetés, az eredetileg tervezett költségek végül a háromszorosára rúgtak, sokan azt is vitatták, hogy a modern híd illeszkedik-e Velence történelmi képéhez, és mozgáskorlátozottak sem tudják igénybe venni. A szokásos hídátadó ceremónia is elmaradt végül.
A bilbaoi kortárs múzeumot a kanadai-amerikai Frank Gehry tervezte
A Canal Grande csatorna Velence egyik fő közlekedési útvonala, mely felett többek között Calatrava hídja is átível
A valenciai építkezésekben sokan a pazarlás és eladósítás szimbólumát látják, szitokszóvá emelve Calatravát és a helyi politikusokat. A kritikusok még egy honlapot is készítettek, ahol Calatrava "bűneit" mutatják be. A komplexumtól eredetileg azt várták, hogy Spanyolország harmadik legnagyobb városát a világ legkedveltebb turisztikai célpontjai közé emeli, most már inkább a nyomor metaforájaként emlegetik, hiszen tovább növelte az amúgy is magas adósságállományt. (Mellesleg az Amerika Kupa megrendezése is elvitt 2,4 milliárd eurót).
Védjegyből közellenség
Az egyébként Valencia közelében született Calatrava sokak szerint megreformálta az építészetet. Futurisztikus, szokatlan vonalvezetésű, gyakran az emberi testre hajazó épületeivel híressé vált alkotó ma már a világ számos pontján, többek között New Yorkban, Zürichben vagy éppen Valenciában is működtet irodát.
Sevilla, Alamillo híd: Calatrava a világ első számú "hídmestere"
Számos építészeti díj birtokosa, sokáig spanyol védjegyként tekintettek rá hazájában, ma már inkább úgy aposztrofálják, hogy az ember, aki nem képes tartani magát a büdzséhez, ami azonban nemcsak az ő hibája, hanem a túlköltekezés felett szemet hunyó vagy éppen azt elrendelő politikusoké is.
Santiago Calatrava által megálmodott zenekomplexum (Auditorio de Tenerife) Tenerifén
Calatrava azzal érvelt, hogy a megemelkedett költségekről nem tehet, a kivitelezésért nem ő a felelős, a helyi potentátok döntöttek a projekt újabb elemekkel történő bővítése mellett, melytől 40.000 új munkahelyet, rengeteg turistát és más fejlesztésekre is jótékonyan ható indikátori szerepet vártak.
Turning Torso: Calatrava felkiáltójele Malmőben
Az opera rongálódása mindenesetre nem jött jól Calatravának. A felháborodás nem feltétlenül személy szerint neki szól (bár sokszor a népharag ellene irányul és céltáblának is könnyebb használni, mint a politikusokat), sokkal inkább annak, hogy a spanyol gazdaság ezidáig súlyos recesszióban szenvedett, a munkanélküliség meghaladta a 20%-ot, a politikai osztályt pedig mélyen átszövi a korrupció. Ezt tetőzi az átgondolatlan és néha minden racionalitást nélkülöző építkezési hurrá-hangulat, melynek valódi hatásai jóval mérsékeltebbek az eltúlzott költségekhez képest.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Liba Tóni 2014.01.05. 08:41:36
bvb09 2014.01.05. 09:11:23
nyehehe 2014.01.05. 12:04:43
Tomi from Space · http://bodybuilding.blog.hu 2014.01.05. 13:32:15
Never 2014.01.05. 15:18:00
A papír pedig sokat elbír, elkészül egy jó kis "etetőterv", aztán már ömlik is a pénz a politikusoktól (mert ugye mindegyik szeretne valami örökkévalót és hatalmasat alkotni, mellesleg az építőcéges haverok is imádják a bonyolult megoldásokat, ott jöhet a pótmunka dögivel...)
Baloldali érték 2014.01.05. 15:41:22
Ez simán csak ronda.
screw guys 2014.01.05. 16:25:44
Jabocs, angolul van, segítsek?
kisjuci 2014.01.05. 16:52:03
tanulhatnánk Valencia példájából.
biztos, hogy szükségünk van több, mint
- 200 milliárdért Múzeumnegyedre?
- 25 milliárdért Normafán síközpontra?
- amikor a műjég sem működik?
most a stadionokat nem is említem...
tlvajferi 2014.01.05. 16:56:13
ez az illető, is egy olyan kisebbség tagja,amely csak a pénzt szereti felmarkolni és a minőségi munkát már nem kedveli
a budapesti bálnát látjuk az alkotásaiban, pedig ezt nem is ő tervezte
korrupt politikusok barátsága hjoz a konyhára
smartdrive 2014.01.05. 17:21:03
millió lesz az. 2.4 milliárd euróból kb. hidat lehet építeni Gibraltárnál, nem egy csónakházat
Gera 2014.01.05. 17:21:54
J.László 2014.01.05. 17:35:07
31/48 2014.01.05. 17:44:23
www.businessweek.com/articles/2012-05-31/calatravas-valencia-project-attracts-the-ire-of-spanish-politicians
"Valencia’s sunny Mediterranean beaches and the free-market policies of its government—run for the past 17 years by Prime Minister Mariano Rajoy’s Peoples Party—made the region an epicenter of the Spanish boom. It spent about €2.4 billion to host the America’s Cup in 2007 while helping to finance such projects as a theme park that features replicas of the Minotaur’s labyrinth and Egyptian pyramids."
kisjuci 2014.01.05. 17:53:41
ha a hozzászólásodban az enyémre céloztál, akkor néhány dologban szeretném pontosítani:
- számomra nem ismeretlen Calatrava, több alkotását láttam már élőben, kifejezetten ezért odautazva.
- nem az jutott eszembe amit írtál. az neked jutott eszedbe.
- nem politikai, hanem városi/gazdasági/építészeti/szakmai szempontból tartom haszontalannak a látványberuházásokat.
- írhattam volna azt is, hogy a képek között feltűnő Bilbao/Gehry példájából is tanulhatnánk - az is kurvára nem jött be, nekünk sem kéne elkövetnünk ugyanazokat a hibákat. tanulhatnánk a spanyolok baklövéseiből.
- és mielőtt ezt írnád: Gehry sem ismeretlen számomra.
Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2014.01.05. 17:57:49
Calatrava sok művét láttam személyesen: fantáziája határtalan. Bilbaoban Gehry örökbecsű Guggenheim-je mellett is remekül mutat a hídja. Ha jól tudom, a bilbaoi szellemes metrófeljáratokat is ő tervezte
A sevillai Guadaquiviren hajókázva teljes pompájában megtekinthető az impozáns híd (a z 1992-es világkiállításra készült).
Mág sokat írhatnék a témáról... már csak annyit: az építész zseninek mindig sok az ellensége, pedig megszépíti a világot.
31/48 2014.01.05. 17:58:28
www.ivie.es/downloads/docs/mono/mono2007-02.pdf
Itt ide érdemes ugorni:
"Table 4. Regional Government's Plan of Action for the America´s Cup 2004/2007
Constant Euros of 2007"
TOTAL INVESTMENT
Direct actions:
1,372,377,652
Indirect actions:
888,961,130
Total:
2,261,338,782
Ez a legnagyobb hozzájáruló, a regionális kormányzat "Comunidad Valenciana" akcióterve, amiből látszik hogy ez egy átfogó városfejlesztési terv, ami a célproject körül forog. Ami a tanulmány szerint circa 5 milliárddal dobta meg a teljes tartományt.
Table 9. Investments of Valencia City Council for the America's Cup 2007
itt sorolja többek között, hogy miket építettek.
kisjuci 2014.01.05. 17:59:42
hasznos link, köszi.
éppen ez a baj ezekkel: iszonyú drágák, feleslegesen. ár/érték arányban kicsi társadalmi hasznosulással.
fehérfarkas 2014.01.05. 18:23:54
De ez nem az építész, hanem az építőmérnök feladata, hogy statikailag és szerkezetileg stabil legyen az épület. Építészmérnöknek épen ezért x@rabb lenni, mert a hírnév az építészé, a műszaki felelősség meg az építőmérnöké.
Építőmérnök ismerőseim oldalakat tudnának írni, hogy amikor az építészek olyan csilivili dolgokat terveznek, amelyek még az általános iskolában tanult fizikaórai anyaggal sincsenek köszönőviszonyban, nemhogy a műegyetemen tanult komoly építőmérnöki szakmaiakkal. De ez régóta így működik, és ezt a szakmában dolgozók jól tudják.
A költségek elszállása nagyon sokszor a kivitelezők kiválasztásán és a projektmenedzser cégen múlik. De, ahol politika dönt a tervekről, a kivitelezőkről, és a különböző menet közben módosításokról a szakemberek helyett, ott a költségek elszállása teljesen természetes.
És Spanyolországban sem lenne gond ezekből az összegekből, ha most is úgy menne a szekér, mint a kétezres évek közepén. Csakhogy Spanyolország évek óta pénzügyi válságban van, a munkanélküliség nem csökken, hanem nő, az emberek életszínvonala romlott (főleg vidéken, az ipari centrumoktól távolabb) - és ilyenkor bizony az elszállt költségek és presztizsberuházások egyből más színben tűnnek fel az emberek szemében.
ArmaGedeon · http://kitalaltujkor.blogspot.com/ 2014.01.05. 19:06:20
timcsimi 2014.01.05. 23:33:16
Aki pedig kicsit is ért az építészethez egyértelműen látja, hogy Calatrava hihetetlenül formálja a temrészetes formákat a fizika törvényeinek megfelelően, egyértelmű, hogy nem "5b-s tervezőcske", hanem fantasztius építész- ami egyenlő a mérnökkel és a tervezővel.
"Bölcs maradtál volna, ha csendben maradtál volna…"
Az építőmérnök vs. építész legendákat sosem értettem. Szükségük van egymásra. Nem ellenségek ők. És egy valamire való építőmérnök pontosan tudja ezt, ahogy ez visszafelé is igaz. KÖLCSÖNÖS TISZTELET.
calealenta 2014.01.06. 00:25:06
@timcsimi: kölcsönös tisztelet, na igen. Meg az, hogy nem kell mindigmindent jobban tudni egy - bármilyen méltán híres - tervezőnek. Még akkor sem, ha, mint Calatrava, mérnök is, és annak is van olyan jó, mint tervezőnk. Mert tessék: itt nem lehet feltűnés nélkül elcseszni valamit. Ha valami mégse stimmel (rossz helyen van, túl anyagigényes, statikailag mégse annyira bombabiztos...), akkor ott sok ember fog ujjal mutogatni arra, akinek a neve a terveken van.
Mindazonáltal amikor itt kovacspistike_a_balmazújvárosi_rém fikázza porba Calatravát, hogy micsoda kis senki, akkor meglegyint a röhögőgörcs szele. Akkor is, ha Calatrava sem a Jóisten személyesen, de azért ácsi má gyerekek.
delejes 2014.06.07. 11:12:59
A költségek túllépése az ilyen jellegű létesítményeknél szinte törvényszerű. Nem elfogadható, de gyakori.
Ti mondtátok