Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
A Mont-Saint-Michel sziget megmentése
Keddtől a régi gát helyett új hídon lehet megközelíteni az egyik legkedveltebb francia nevezetességet, a Mont-Saint-Michel szigetet. Az autósok kora leáldozott, aki szeretne eljutni a szigetre, a jövőben gyalog vagy busszal teheti meg. A híd csak egy eleme volt egy nagy fejlesztési programnak, melynek egyetlen célja, befejezni Mont-Saint-Michel pusztítását.
Folynak még a munkák, hogy megmeneküljön a sziget
Mi is ez a Mont-Saint-Michel sziget?
Vagy Mont, ahogy a franciák hívják: Franciaország egyik legfontosabb turisztikai látványosságáról beszélünk évi két és fél millió turistával, a sziget közepén található bencés apátsággal és kolostorral, és igazi középkorral a modern korban. Kanyargós utcák, komplex építészeti megoldások, mindez a tenger ölelésében és természetesen az UNESCO oltalma alatt. A szigeti legendárium szerint 708-ban Aubert püspöknek álmában megjelent Szent Mihály arkangyal és utasította, hogy építsen templomot a sziget szikláira. Amikor a püspök kifejezte a kétségeit az építkezéssel kapcsolatban, az arkangyal az ujjával lyukat égetett a koponyájába. Ezután a püspök nem habozott, a templom felépült, a Meroving-dinasztia utolsó időszakában vált igazán jelentőssé a Szent Mihály kultusz, a sziget ekkor lett zarándokhely és megkapta mostani nevét is. A francia forradalom Montot sem hagyta érintetlenül, nem kímélve sem istent, sem embert, az apátságot börtönné alakították, és csak az 1870-es évektől lehetett újra látogatni a szigetet.
Mitől különleges még a sziget?
A sziget igazi árapálysziget, apálykor gyalog meg lehet közelíteni, ha jön a dagály, akkor viszont elkél a híd. A gát megépítésével anno pont a jellegét vesztette el, az új híddal azonban újra visszanyeri eredeti identitását: árapálysziget lesz.
Mont-Saint-Michel vízen keresztül
Miért volt szükség a fejlesztésekre?
Július 22-én átadták azt a 760 méter hosszú hidat, mely Franciaország normandiai partját és Mont-Saint-Michel-t köti össze. Az osztrák Dietmar Feichtinger tervezte a régi gát helyére, ahol az iszap nagy mértékű felhalmozódása már gátolta a tenger szabad áramlását. A tenger fokozatosan visszaszorult, helyét mocsár és föld vette át, elkezdték beépíteni a szigetet (pl. 15 hektáros parkolót építettek ahelyett, hogy érintetlenül hagyták volna a természetet). Előrejelzések szerint, ha nem tettek volna semmit, 2040-re Mont belefulladt volna a mocsárba. A természeti szépségét megőrző projektet 2005-ben kezdték el és 2015-ben fejezik be. Legfontosabb célja, hogy az elmúlt ötven évben végzett természetrombolást megállítsák, és egy landmark elemként is funkcionáló hidat és új gátat is építsenek (a híd valójában a gát meghosszabbítása). A 15 hektáros parkolót is áttelepítették a szárazföldre, ahol szolgáltató egységekkel és információs központtal bővült a létesítmények sora.
Ez még abból az időből, amikor az autósok elsőbbséget élveztek
A projekt kétségtelenül leglátványosabb eleme a híd. A tervező nem mást akart elérni, minthogy a Passerelle Mont-Saint-Michel ne keltse "idegen test" benyomását a sziget és a part között, hanem szinte belefolyjon a tenger-Mont-Saint-Michel-szárazföld hármasába. Szerintünk ezt nagyon jól megoldották, jól beleolvad a környezetébe, vagy ahogy a tervező jellemezte: olyan, mintha az ember a vízen járna. A beruházás költsége 13,3 milliárd Ft volt. A teljes büdzsé majdnem 70 milliárd Ft-ra rúg, amelynek 90%-a közpénz, a terheket a helyi önkormányzatok és a francia állam viseli, de az EU is hozzájárult a fejlesztésekhez. Csak összehasonlításképpen a mára szerencsére megszüntetett parkoló 55 milliárd Ft-ba került.
Bár a gyalogos forgalom már tegnapelőtt megindulhatott a hídon, a tervezett menetrend szerinti autóbusz-közlekedés beindulása év végére várható. Véget ért így a szigetre való kocsikázás, aki látni akarja a középkori szigetet, az kénytelen lesz gyalog menni vagy a buszt választani.
Mindenki jól jár
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Istóczy úr · http://kuruc.info 2014.07.25. 01:31:26
tnsnames.ora 2014.07.25. 06:52:01
www.youtube.com/watch?v=3pLntPTieGk
A fenti nagyobb lélegzetű kompozicióban sem véletlenül elegyedik a historikus és a modern.
mz5 2014.07.25. 07:04:12
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2014.07.25. 07:44:05
szeme közé, laposan! 2014.07.25. 08:13:44
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2014.07.25. 08:57:48
Ám a helyben lakók nem örülnek a változásoknak. Számukra így nehezebb lett az élet.
Érdemes elolvasni: www.smithsonianmag.com/travel/massive-controversial-attempt-preserve-one-worlds-most-iconic-islands-180951441
Mikulka2 2014.07.25. 09:08:10
satibi 2014.07.25. 09:37:15
Globetrotter2014 2014.07.25. 10:17:53
Így látatlanban azt mondom, feleslegesen költöttek el soksok pénzt erre.
Egyébként m,eredek hpgy egyrészt a franciák mennyire jól menedzselik a turizmust (nem csak a pénzt ölik bele, de stílusosan is költik el).
Nekünk pl nincs még egy olyan hely mint Le Mont St Michel, szép és stilusos, meseszép tájon, és a környezet sem rontja el.
És van még 50km-en belül egy tucat érdekesség. Egy hetet simán el lehet tölteni nagyon aktív pihenéssel, akkor is ha az északi tenger klímája épp nem tenné lehetővé a fürdést.
@vízpart: a szigeten korábban sem lehetett parkolni csak az ártérben.
@Istóczy úr: reménytelen eset vagy...
Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke 2014.07.25. 10:30:54
:)
2014.07.25. 10:53:37
Mi reggelente 5 kilométert gyalogoltunk a nyers tarlón át mezitláb a tanyaközpontig iskolába. Novemberben már fagyos volt a föld, úgy kapkodtuk a meztelen talpunkat !
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2014.07.25. 10:55:44
Mikorka Kálmán okleveles duguláselhárító kisiparos 2014.07.25. 11:14:59
@ZF2: Azért olcsó az ártérben a parkolás, mert ha jön a dagály, megy az autó?
Globetrotter2014 2014.07.25. 11:16:10
Mi azon a környéken 2-3 dolgot megnéztünk naponta, St Michael kb max egy fél nap. Ne azzal menjen el a nap hogy az autódtól mászkálsz a semmi közepén.
2014.07.25. 11:26:43
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2014.07.25. 11:39:49
morcos68 2014.07.25. 12:10:07
Lehet, hogy nem jól értettem: 20 percnyi gyaloglásra van a busz a parkolótól? Micsoda baromság ez?? Fent van a listámon a hely, de most komolyan meginogtam.
Különben meg, miért is nem volt jó a régi rendszer? Kikotorták volna az iszapot oszt jónapot. Nagyon autós-ellenesre sikeredett az írás. Tudomásul kell venni, hogy az autó hozzánk nőtt. Ahová nem lehet (legalább is Európában) autóval eljutni, az szinte nem is létezik.
os2_fan 2014.07.25. 12:12:22
farm9.staticflickr.com/8525/8491575111_851f3405e5_o.jpg
nál 2014.07.25. 12:20:55
Valakinek a hídon átkelés csak mászkálás, másoknak az élmény része.
Prof. Dr. Ausgezeichnet Lienen-Brücke 2014.07.25. 13:18:24
- oruljon hogy eljutott oda
- ne legyen lusta setalni 800 metert (lassu tempoban 15 perc)
- szanja ra az idot
- nezegesse a gyonyoru tajat kozben
- imadkozzon
- elvezze a masik orszag idegen miliojet
- fogja be es ne nyavajogjon
- ...
ez a vilag megerett a pusztulasra
Globetrotter2014 2014.07.25. 15:20:13
Eddig ez jól működött.
nál 2014.07.25. 15:52:39
Teljesen elfogadom az álláspontod, és egyáltalán nem vagyok a buszok ellen. Nekem a hídátkelés nem úgy élmény, hogy megnézek valamit, hanem úgy, hogy eljutok valahová. 800 méter gyaloglás számomra és a barátnőm számára egyáltalán nem sok, mi így szeretünk turistáskodni.
Őszintén megvallva nekem a "van ott annyi látnivaló hogy nincs szükség ilyennel tölteni az időt" felfogás úgyszólván "kvóta-turizmusnak" tűnik, amikor az utazás arról szól, hogy kipipálhassuk a "kötelező" látnivalókat.
Nem akarok értékítéletet alkotni, nem mondom, hogy ez vagy az rossz felfogás, csak úgy láttam a fenti kommentek alapján, hogy sokak számára elképzelhetetlen, hogy valaki élvezze a sétát. Van ilyen, és nem is feltétlenül mindössze 800 méteren. :)
Globetrotter2014 2014.07.25. 16:11:49
Nem csak az hogy "kötelező", de egyszeren annyi jó dolog van hogy a rászánunk egy napot a túrázáésra stílusú mentek egyszerűen nem kivitilezhető...
2014.07.25. 16:17:37
nál 2014.07.25. 16:21:53
Igaz, igaz, a hozzáállás gyakran függ attól is, merrefelé van az ember, és mi van még betervezve.
Én mondjuk olyan vagyok, hogy mindenen el tudok ámuldozni órákat, akár koraközépkori apátság vagy csak felhôk a tenger felett. :)
vuvuvu2 2014.07.25. 22:01:29
Aki nem tudná: egyébként Cornwall-ban van MSM "párja" a Saint Michael's Mount, ami hasonló adottságú építmény mint MSM, remélem egyszer eljutok oda is :-)
Globetrotter2014 2014.07.25. 22:19:15
Mondjuk Bretagne számomra sokkal szebb, mint az épített (St Malo a városfallal és a 3 tengeri erőddel), de egy sor hangulatos falva van, a legtöbb település nagyon odafigyel erre. Meg persze egy sor tengeri erőd (pl FOrt latte), de ezek meleltt szinte minden sziklapart egy külön élmény pl a Cote Sauvage az atlanti parton teljesen más mint a Granite Rose.
És a legjobb hogy mennyivel olcsóbb mint a Balaton...
Globetrotter2014 2014.07.25. 22:22:08
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2014.07.26. 03:40:40
Velencébe se véletlenül nem engedik be a jónépet kocsival, kurvasok a szűk kis utca, parkolóhely ohne... :P :D
Ti mondtátok