Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Menetrend szerinti hajóközlekedés: gőzhajótól a katamaránig?
2012. július 1-én elindult a menetrend szerinti dunai hajójárat. Az elmúlt hetekben az örömujjongások mellett számos bírálat érte a projektet, de minket inkább az érdekel, hogy végre történik valami a Dunán. De hogyan jutottunk el egyáltalán eddig és mik a kilátások?
A személyhajózás nem újkeletű a Dunán, hiszen az első közforgalmú közlekedési gőzhajó (Bernhard Antal "Carolina" nevű hajója) már 1820-ban a Vigadó tértől Óbudáig közlekedett. Egy év után azonban tönkrement és az újabb hajójáratra 24 évet kellett várni, ekkor Ghirczy János vállalkozó „Remény” (Hoffnung) nevű hajójával az előzővel megegyező útvonalon közlekedett. A nagy fellendülést azonban a bécsi Első Duna-gőzhajózási Társaság hozta, amely az 1880-as években már több mint 4 millió utast szállított éves szinten. A hidak kiépítése után a XX. században hanyatlásnak indult a dunai közlekedés, melynek az ezredfordulóra mindössze évi 53.000 utasa maradt.
A BKV 2010-ben 493 millió Ft-os összköltségvetéssel (ebből 440 millió Ft, azaz 90% EU támogatás) látott neki a dunai kikötők fejlesztésének. Ebből 9 kikötőt újítottak/építettek fel kerékpártárolókkal, esőtetőkkel és új térburkolatokkal, néhol pedig P+R parkolók is rendelkezésre állnak. A hajókra biciklit is felvihetünk, wifizhetünk, van büfé és légkondi is. 400 Ft-os jeggyel vagy bérlettel vehetjük igénybe a járatokat, melyek napközben óránként, csúcsidőben félóránként közlekednek a 15, cikk-cakkban kialakított megálló között. Bár a járatok az északi és déli végpontok között egy-másfél óra alatt teszik meg az utat, rövidebb utazásra most is versenyképesek, a Jászai Mari tér és a Batthyány tér közötti út például 8 percet vesz igénybe. A hajók így leginkább a két part közötti átkelésre, illetve a Duna-menti parkok, például a Kopaszi-gát megközelítésére alkalmasak.
A dunai járat jelenleg „kísérleti” jelleggel fut. A BKK felméri, hogy valóban érdemes-e a továbbfejlesztésben gondolkodni. Megnézik a megállók kihasználtságát, az utasszámot és a ráfordított költségeket (jelenleg évi 200 millióval számolnak). Egyúttal várják a „felhasználói” visszajelzéseket is.
A BKK tervei között azonban a dunai hajózás nagyobb ívű kihasználása áll. Megvalósíthatósági tanulmányt készítenek egy kétszintű vízi közlekedési rendszerről, melynek lényege, hogy a fővároson belül „vaporetto-jellegű”, azaz kicsi, sűrűn járó és mozgékony hajók közlekednének (ezek váltanák fel a július 1-én indult járat korszerűtlen hajóit), míg elővárosi vonatkozásban gyors katamaránokat állítanának hadrendbe (olyanokat, mint pl. Bécs és Pozsony között).
Elővárosi szinten amúgy sokkal nagyobb lehetőségeket rejt magában a dunai közlekedés, hiszen nagyobb távolságból több utast tudnának szállítani, így a városi közlekedést is jobban tehermentesíthetnék. Ehhez azonban teljesen új infrastruktúra kell: hajók, kikötők, parkolók, csatlakozó buszjáratok. Bár tervek már születtek – pl. a Duna Express katamarán-, mely Götz Sándor, a Duna-Express Konzorcium vezetője szerint akár 2014-ben elindulhatna első útjára –, az első nagy lépés az intézményi háttér kialakítása volna, hiszen városhatáron kívül ma a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által megbízott szolgáltatók (MÁV, Volán), azon belül a BKK működtetik a járatokat.
És hogy mi a kockázat a dunai hajózásban? Egyértelműen az üzemanyag-felhasználás mértéke. A hajók fajlagosan több gázolajat fogyasztanak, mint a buszok, és a jelenlegi árak mellett ez tetemes összeget emészt fel. Természetesen felmerültek öko-ötletek is, mint a pusztazámori hulladéklerakóban termelődő biogáz kiaknázása, de ezek még messze vannak a megvalósítástól. A másik nagy dilemma: hogyan jussunk el a kikötőkbe? Az egy dolog, hogy a kikötők megvannak, a hajók indulnak, de sokakban így is felmerül a kérdés: miért menjek hajóval, ha nem tudom az autómat, biciklimet hová tenni, ha a célom eléréséig többször át kell szállnom? Azóta tudjuk, hogy naponta 4500-5000 utas használja az új dunai hajójáratot, de a válaszokat majd a jövő adja meg.
A témával kapcsolatos, lehetséges közlekedési eszközöket is tartalmazó korábbi írásunkat itt találjátok.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Mandiner blogajánló 2012.07.24. 09:42:01
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pernahajder Campbell 2012.07.23. 22:35:05
Anti Anyag (törölt) 2012.07.23. 22:54:13
Igy nyereséges is lehetne.
Nagyon kedvezményesre csinálták.
Anti Anyag (törölt) 2012.07.23. 22:56:07
Kopi3.14 2012.07.23. 23:21:39
2012.07.23. 23:53:12
Emellett az a tény, hogy Dél-Buda kivételével gyakorlatilag csak Pesten vannak megállók, így nekem még opcionálisan sem merül fel, hogy ezt válaszzam, de ez legyen egyéni szoc.problem.
Sokkal inkább kíváncsi leszek arra, amikor beköszönt a rideg, szeles, esős őszi időszak, akkor miként alakul a mostani utaslétszám. Mert most buli utazni, meg az újdonság ereje is érvényesül. Ráadásul igen kedvező áron.
Az, hogy mennyire versenyképes alternatíva a hajó, azt az Index nagyon jól bemutatta, amikor négyen indultak el. Hajó, BKV, kerékpár, autó. A Margit-szigeten még a kocogó is alázta a hajót és a végállomásnál kb 40 percet kellett várnia minden más utazási módot választónak a hajón utazó riporterre.
Szép kezdeményezés, érdemes lenne ezzel foglalkozni. De nem ezekkel az őskövületekkel. Mert az előzetes becslések alapján éves szinten 200e utassal számolnak, a költségeket meg 200 millióra becsülték. Még ha mindenki fizet, akkor is éves szinten -120M Ft veszteséget "termel" ez az üzletág.
Semmiképp nem nevezném sikersztorinak.
brlv24 2012.07.24. 01:00:03
Ezt még közúton (főút) sem tudják a buszok okostojás..:)
Measurer 2012.07.24. 01:20:31
pernahajder Campbell 2012.07.24. 02:14:23
Igen, ez így is lenne, ha
mondjuk lenne hat múzeális faros Ikarusunk, és azokból csinálnánk ingyen körjáratot a Hungária Körútra, évi kétszázmillióért.
magyar bucó 2012.07.24. 06:57:10
CyberPunK 2012.07.24. 08:00:48
Ekkora baromságot hogy lehet leírni? Igen, 8 perc, ha már a hajón vagy. Ha jön a hajó és ha felférsz a hajóra. Ellenben 8 perc alatt kényelmesen lesétálod a Jászai-Kossuth távot a 2-es metró meg max 5-8 perc várakozással együtt. Ez kiszámítható, nem a majd valamikor megérkező ladik, amire vagy felférsz vagy nem.
Iza Béla (törölt) 2012.07.24. 08:52:08
Kb. az, hogy így is tízmilliárdokba kerül az elővárosi busz és vonat az adófizetőknek. Arról utasokat leszedve azok költsége nem csökken, de a hajó sem él meg állami támogatás nélkül. Tehát sokat lehet költeni arra, hogy utána nagyobb legyen a költségvetési hiány.
Iza Béla (törölt) 2012.07.24. 08:56:57
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.24. 09:12:41
tamicsko 2012.07.24. 09:21:00
Nem kekeckedés, de a Batthyány tér nekem nem dél Buda, sokkal inkább a közepe. Délbuda a Gellért tér, de sokkal inkább a kopaszi gát.
Ami azonban sokkal fontosabb: ez egy pilóta projekt, pontosan azokkal a célokkal, amiket a cikk is sorol. Alapvetően információszerzés céljából lett elindítva. Szerintem évek óta az első értelmes ötlet, hogy levegőbe szervezés és hajópark vásárlás nélkül, alacsonyabb költségvetéssel elindul valami, hogy megnézhessék, egyáltalán van-e erre igény. Divat ide vagy oda, a sebesség dacára is úgy tűnik, sok lehetőség van ebben. A tapasztalatok és visszacsatolások alapján már sok mindent meg lehet tenni. Amennyiben a folytatás mellett döntenek, korszerűsíthető a hajópark, a másik cikkben említett dokkolási technikával hatékonyabbá tehetők a kiállások, optimalizálni lehet a járatokat és a hajószámot is, stb. Át lehet gondolni a díjazást is. A lényeg az, hogy hosszabb távon egy versenyképes közlekedés indulhat el a Dunán, amire most minden lehetőség adott. Jelenleg egy próbalépésnél tartunk, ami szerintem messze beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
lobster thermidor 2012.07.24. 09:21:01
Gondolom ez megint valamelyik rokoni "szakértőnek" támadt ezen okos ötlete, ugyanis azok az alkalmatosságok jól működnek a sodrás nélküli grachtokon, de tökéletesen alkalmatlanok a dunai hajózásra.
Napjainkban egyre inkább pusztába kiáltott szó az a kívánság, hogy olyanok kerüljenek döntéshozói pozíciókba, akik értik is a dolgukat.
Anti Anyag (törölt) 2012.07.24. 09:56:02
Szvsz. a 60 km. annyira nem fontos, a városban talán vasárnap tudod autóval kihozni ezt az átlagot, a busz tutira nem hozza ki, tudom, mert ha kerékpárral megyek, alig vagyok lassabb mint a busz, aminek időnként meg is kell állnia.
Azaz ez a 60 km. hajóknál sem lenne követelmény.
Talán az lenne a jó, ha kisebb hajók járnának egy 10 km.-es körzetben sok megállóval és gyors hajók járnának egy 30-50 km-es körzetben.
Én persze azt szeretném, ha magyar gyártású katamaránok lennének és nem holland hajók. Azok egyrészt nem hazai gyártásúak, másrészt el lehet képzelni, micsoda kemencévé válnának tavasztól őszig. Nem véletlenül nincs nálunk ilyen csupa ablak hajótípus.
Iza Béla (törölt) 2012.07.24. 10:30:21
Hány busz szolgálja most ki a szigetet? A napi járatszámból (40? 50?) mennyi váltható ki hajóval? Mennyivel kevesebb busz kell hozzá? Mennyi annak a költségcsökkentő hatása? Milyen más forgalmat tud elvinni a hajó? (váci rév?)
Ez a hajós dolog nagyon szép, de azt a pénzt - ahogy évente pár tízmilliárdot Bp környékén - lehetne értelmesebben is elkölteni.
magyar bucó 2012.07.24. 10:35:54
Tehát szerinted a Duna Bella és a Legenda nevű úszó üvegház nem Budapesten jár...
wizzguides.com/hu/Budapest/services/leisure/Sightseeing/Legenda_Sightseeing_Cruises
pernahajder Campbell 2012.07.24. 10:57:36
És még micsoda lehetőségeink vannak, ilyen nagyszerű, innovatív környezetben!
Következő lépésként elindíthatnánk a menetrend szerinti hőlégballon járatot az igények felmérése végett, valamint új, izgalmas távlatokat nyitva az unokákat kirándulni vivő nagypapák jelentős utazási piacán.
Na, az lenne az igazi pilóta-projekt!
tamicsko 2012.07.24. 11:23:57
Szeretem az iróniát, de sokkal jobbnak tartom a konstruktív vitát.
A jelenlegi formában a dunai hajók bevonása a tömegközlekedésbe egy vicc. Sem költség, sem sebesség szempontjából nem képesek felvenni a versenyt a szárazföldi járatokkal. A tehermentesítés sem játszik itt nagy szerepet, mert napi 4-5000 ember egyszerűen nem tétel egy ekkora város forgalmában napi szinten.
A tervezet szerint azonban nem is erről lenne szó. Gyorsabb hajókkal és a dokkolás rákfenéjének megoldásával azonban látok rá lehetőséget, hogy valós alternatíva legyen. Természetesen ezt egészében, beleértve a költségeket kellene vizsgálni. Ezt jelenleg nem tudom megtenni, mert nem látok bele ezekbe a tervezetekbe, ezért nem tudom eldönteni összességében van-e ebben az elképzelésben ráció.
Nekem személy szerint tetszik az ötlet. Örülnék neki, ha végeredményben egy hatékony, pénzügyileg is kezelhető megoldás jönne ki ebből.
pernahajder Campbell 2012.07.24. 12:02:21
Ide másolom neked egy korábbi kommentemet a témában:
A Duna Expressz tervezett 30 hajójával mekkora is lenne a kapacitás? Száz százalékos kihasználtság esetén 4950 fő, vagyis összesen ennyi ingázót tudnának minden reggel behozni (kettőt nem tudnának fordulni, a csúcsidő ahhoz túl rövid).
Az igényelt sebesség eléréséhez kellene mindegyik hajóba legalább 1300-1500 lóerő főgépteljesítmény (a Twin City Liner 2000 Lóerős), és 165 embert szállítana.
Ehhez képest a hétkocsis ingavonat 560 embert szállít (csak ülőhelyek), és a V43 mozdony teljesítménye 3000 lóerő. Hogy ebből mennyit vesz fel ekkora terhelésen, arra nem találtam adatot, de legyünk nagyvonalúak, és mondjuk, hogy az egészet (bár azzal már 1800 tonnás tehervonatokat is továbbíthatna, mindegy). Könnyen kiszámolható, még így is durván a kétszerese lenne így a hajó utaskilométerre számolt teljesítményigénye, és hasonlóan alakulna a károsanyag-kibocsátás is, de inkább még rosszabbul.
De legalább lassabb. Vajon minek rohadnék a hajón Vác és Budapest között egy órát, ha vonattal 26 perc alatt a Nyugatiban vagyok? Mindegy, lépjünk tovább.
Még durvább lesz az arány, ha a belvárosba tervezünk hajójáratot, és az ugyanakkora utaskapacitású 86-os busszal (amiről ugye, átcsábulnának az utasok) hasonlítjuk össze: Volvo 7700A, 163 fő, 275 Le.
Lassabb, drágább, környezetszennyezőbb. Innentől kezdve miről beszélünk?
Innen van, ha van kedved, fusd át:
vizpartifejlesztesek.blog.hu/2011/05/17/a_dunai_kozlekedes_lehetosegei_budapesten#comments
tamicsko 2012.07.24. 14:22:45
Köszönöm, elolvastam a másik blogra kitett kommentjeidet is. Így azért sokkal árnyaltabb képet kaptam, ezzel már tudok mit kezdeni.
Összességében egy dolog nem tiszta még számomra, a véleményedre vagyok ebben kíváncsi:
A dunai hajós tömegközlekedési formát teljesen lehetetlen dolognak tartod, vagy látsz esetleg olyan megoldást, amivel ez megoldható lenne az ésszerű üzemeltetés keretein belül?
Azért is foglalkoztat ez a kérdés, mert bár sok minden különbözhet, de azért összességében gyökeresen Londonban sem lehet más a helyzet a vízi közlekedést illetően. Ott működtetnek hajós tömegközlekedést. Odaát is egy halott projektet tartanak mesterségesen életben?
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.24. 15:34:54
Az országúton A Tahi hídtól szinte lépésben jössz reggelente (Igaz, ezt két éve mondták, azóta nem tudom). Lépésben jön a busz is. Utat szélesíteni, vasutat építeni nincs hely.
Egy gyorsjárású hajó Tahiból képes lenne 45 perc alatt beérni a Batthyányra, de nem lenne rentábilis.
pernahajder Campbell 2012.07.24. 16:35:43
Ahogy odaát is leírtam, nézd meg a Dunát Budapesten: meglepő, de jóformán nincs semmi igazán jelentős a partján közlekedési szempontból. Még ha lenne egy Moszkva tér, vagy egy Örs Vezér tere-szerű csomópont, akkor lenne hová vinni az embereket, de így? Oké, talán a Boráros tér, de az sem egy nagy szám, hiszen egy kocsival mennek a kettes villamosok is oda, mert minek több, nem utaznak rajta (Március 15. tér dettó). Akkor kinek kell a hajó ugyanide? Szóval én a belvárost hanyagolnám inkább.
Esetleg Dunakeszit lehetne megcélozni. Talán Budafokot, Érdet. Talán csak bújik egy hely, ami kiált a hajóközlekedésért, de nem látjuk.
Talán egy szárnyashajóval el lehetne indítani egy olyant, mint a Fast Flying Ferry (www.iamsterdam.com/en-GB/Ndtrc/Fast%20Flying%20Ferry) Amsterdamban, az is két Voszhod típusú orosz szárnyashajó, mint a Vöcskök itthon, szóval van, nem kerül milliárdokba. Utaztam rajta idén tavasszal, simán el tudnám képzelni, hogy azzal menjek itthon Dunakeszire, Leányfalura. Mondjuk, drágább lenne kicsit, ugye tud enni a kicsike, de akár még így is.
Szóval nem ellendrukker vagyok, örülnék nagyon, ha létre jöhetne valami, de ez így csak pénzkidobás, ráadásul a mi pénzünké.
komolytalan samu 2012.07.24. 19:42:40
Magyarosan számolva az hány év?
Történetesen ismerek egy céget, aki megvett, felújított egy légpárnás 65 személyes hajót, ami 50-60 kmh sebességet tud. Nem terv, holnap indulhatna.
A Szentendrei szigetről és állítólag Vácról szállítanának be utasokat 25-35 perc alatt Battyhányi térre, naponta 8-szor fordulva.
Most épp azzal szívnak, hogy egy új nagyonsokmilliós GPS-t írt elő a hatóság, épp nincs rá keret.
Hát ennyi.
magyar bucó 2012.07.24. 20:04:07
Iza Béla (törölt) 2012.07.24. 20:09:18
pernahajder Campbell 2012.07.24. 20:34:51
Vajon mennyit költhettek a hajó felújításra, ha a -nem véletlenül- minden dunai hajóra (rajnai, majnai, stb.) kötelező trescóra, transzponderre nincs keret? Radar van? Horgony? Vagy legalább egy pár evező? Öt méter kötél? Valami?
komolytalan samu 2012.07.24. 20:40:48
Az igény elvileg egy Vác, Horány Budapest stb (több ezren költöztek ki az elmúlt időben) magas, sebességben verhetetlen, jó árakkal nagyon jó kihasználtságot érhet el.
De ezt nem én fogom neked biztosra megválaszolni, ez fix.
@Iza Béla: Lehetséges. Majd megkérdem.
komolytalan samu 2012.07.24. 20:48:47
Az Új, ami lehet Iza Béla kötelező irányítórendszere is, nem százezres tétel, jópár milliós, ők meg kis cég, épp elakadtak.
Gondolom ez inkább csak hátráltatja, nem fogja kinyírni a projektet. Még azt is elhiszem, hogy az új rendszer jogos.
Az viszont biztos, hogy ők már most mennének, és egyetlen fillér támogatáshoz sem jutottak.
Kopi3.14 2012.07.24. 20:49:35
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: és mi a helyzet a vissziránnyal? Az a szívás, ami megbuktatja, nem teszi alternatívává.
komolytalan samu 2012.07.24. 21:23:57
Ha viszont innen nézed, egy Vác-BP vagy viszonylat, még valamivel hosszabb menetidővel is lehet versenyképes. Mondjuk, ha a Battyh.ra és környékére jársz, 10-15 perc perc különbséget felszív a 4es6os. Egy Szentendre-BP banyatank sebességű HÉV-hez képest pedig tán még hátránya sincs. Sőt.
Szerintem egy szűkebb (célállomásra utazó) közönségnek, akár vmivel drágábban, napi pár ezer fővel nem okvetlenül életképtelen.
tamicsko 2012.07.25. 10:35:41
Köszönöm, és örülök, hogy végre valaki fikázás nélkül értelmesen, érvekkel tapasztalatokkal alátámasztva elmondta a véleményét. Annak pedig külön örülök, hogy nem ellendrukker vagy :)
Az érveidet végiggondolva valóban nehéz elképzelni már nekem is ezt az egészet anélkül, hogy a végén pénzégetés legyen belőle.
Köszi még egyszer, nekem tényleg egy élmény volt.
Iza Béla (törölt) 2012.07.25. 11:54:07
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.25. 13:31:47
Az igény elvileg egy Vác, Horány Budapest stb (több ezren költöztek ki az elmúlt időben) magas, sebességben verhetetlen, jó árakkal nagyon jó kihasználtságot érhet el.
Mennyi idő megy 'veszendőbe' egy menet közben történő kikötéssel pl Horányban?
Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn · http://darazskarcsi.blog.hu 2012.07.25. 13:33:35
+15-20 perc. Időben még éppen hogy ott van a szeren, de már csak Duna-menti kinduló állomásokról.
A fentebb említett légpárnás viszont ugyanannyival tud menni felfele is.
komolytalan samu 2012.07.25. 16:38:21
Őszintén: fogalmam sincs. Ahogy írtam egy 20 perces beszélgetéssel vagyok beljebb információkkal nálatok. + egy estleges horányi érdekeltséggel, ahová a majdvalamikorra tervezett nagyszabású álmok helyett ez valóságos lehetőségnek tűnik a közeljövőben.
pernahajder Campbell 2012.07.26. 08:25:58
Nézd, meg lehet próbálni, miért ne. Én inkább olyan helyre próbálnék menni, ahol nem olyan jó az összeköttetés Budapesttel, ezért nézelődnék inkább a Szentendrei-sziget környékén.
Vagy nem mennék be a belvárosba. A légpárnás hajó hullámot ugyan nem nagyon húz, viszont 60-nal akkor sem biztos, hogy engedik majd menni az Árpád-hídtól lefelé. Plusz nagyon zajos, azt se fogják szeretni. Meg persze zabál, de nagyon, így nehéz emberi árakat kialakítani.
Mondom mindezt persze a konkrét hajó ismerete nélkül.
Az viszont biztos, hogy egy hajóval komolyan vehető szolgáltatást indítani nem lehet.
komolytalan samu 2012.07.26. 19:23:50
Egy hajó lehet hogy nem lesz elég, de akkor legalább az egy biztosan tele lesz, azaz nem megy instant csődbe :)
pernahajder Campbell 2012.07.26. 21:28:15
Azért vigyázz, mert ez sem biztos, hogy pont így van. Egytlen hajót hajtani folyamatosan, az a technika kizsákmányolása, már rövid távon is visszaüthet. Miután leírtam, jutott eszembe, hogy ez az amszterdami szárnyasos járat sem két, hanem három hajóval megy, kettő a forgalomban, egy pihen/karbantart. Ha ennyit nem tudsz kiállítani, nincs meg a szolgáltatás biztonsága.
Másrészt ott van a követési idő is, ha 25 perc múlva jön a következő hajó, az még vállalható, de 50 perc, egy reggeli rohanásban, na, az már gáz.
Aztán, ha valaki egyszer nem fér föl a hajóra, egyszer meg a hajó rohad le, harmadszorra már nem fog próbálkozni. Az emberek, ha úgy érzik, hogy nem számíthatnak rá, nem fogják ezt választani, elvégre az állásuk múlhat rajta.
Ezzel együtt ez egy nagyon izgalmas vállalkozásnak tűnik, értelmes céllal, és csak minden jót tudok kívánni hozzá.
komolytalan samu 2012.08.21. 17:36:28
Egy légpárnás 65 személyes felújított exukrán hajóval akarnak indítani. 60km/h utazó csúcssebesség, 60literes üzemanyagóra naponta 2x3 v 2x4 pár járat. 21-24 ezer ft-os havi (20 alkalmas) bérlet. Bérletesek előnyben a foglaláskor.
Szerintük egy óra alatt meg tud tenni egy kört, de én ezt üzembiztosan azért kétlem. A 2x4 párt meg értelmetlennek tartom.
Ti mondtátok