Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Angolok fejlesztik Tirana vízpartját
Az albán főváros, Tirana nagy kihívás előtt áll városfejlesztési szempontból is. A monocentrikus városszerkezetet az infrastrukturális hiányosságok mellett a népességrobbanás okozta „nyomás” miatt is át kell alakítani. Az északi és nyugati terjeszkedés miatt a legnagyobb teher a városközponton van, 2020-ra 1 millió lakossal kalkulálnak (ez 30%-os növekedés 2012 adataihoz képest), a külső területek népsűrűsége pedig csak ötöde a belső területekének. A városrendezésre kiírt pályázatot egy angol építésziroda nyerte meg, a kivitelezés határideje 2015. Vajon sikerül a megvalósítás, vagy négyes metró típusú neverending story lesz?
A városvezetés 2012 márciusában nemzetközi zárt pályázatot írt ki („Building Tirana's Green Future: Tirana Northern Boulevard and River Project címmel), mely a város egyik legambiciózusabb terve az elmúlt évtizedekben. A pályázatra 7 építészirodát hívtak meg, melyből végül a 9 tagú zsűri döntése alapján (élén Daniel Libeskind) Tirana polgármestere 2012. május 16-án a Grimshaw Architects-et hirdette ki győztesként és egyúttal felkérte őket, hogy készítsék el a részletes technikai terveket egy éven belül. A döntést hosszas vita és érdekegyeztető fórum előzte meg (a terveket a nagyközönség is megismerhette), és végül azért esett erre a pályamunkára a választás, mert ez tükrözi vissza a legjobban a tiranaiak azon vágyát és törekvését, hogy európai szinten is modern és vonzó városban éljenek.
A projekt nemcsak városfejlesztési és gazdasági szempontból fontos (sok új munkahelyet is teremt), de segít újrapozícionálni Tiranát (valljuk be, nem is árt): az Adriai-tenger mindössze 35 km-re van, a Lana és Tirana folyók pedig keresztülfutnak a városon, meghatározva a fejlesztések fő „medrét”. A projekt középpontjában Tirana fő sugárútjának átalakítása és a Tirana folyó partjának emberközelibb használata áll, külön hangsúly fektetve a fejlett(ebb) közlekedési kapcsolatokra.
A londoni székhelyű, 1980-ban alapított Grimshaw az építészet minden területén jelen van, munkájukat számos nemzetközi díjjal, többek között Lubetkin díjjal is elismerték. A Grimshaw inspirációjául a helyi emberek közösségi szelleme és a mediterrán klíma egyedülálló hangulata szolgált. A terv központi eleme maga a Tirana folyó, amely a legkevésbé sem Duna-szélességű és rakpartokkal teletűzdelt folyó, hanem sokkal keskenyebb és könnyebben megközelíthető. A tervek szerint újra összekötnék a várossal, ezt elhelyezkedése is lehetővé teszi és a vízpart révén városszerkezeti és turisztikai szempontból is új elemekkel bővülne Tirana.
Maga a miniszterelnök, Sali Berisha is elismerően nyilatkozott anno tervekről, szerinte a pályázat 3 fő eleme (a sugárút, a folyópart és a parkok) révén teljesen más várossá válhat Tirana. A fejlesztések pedig nem állnak meg, hiszen a BIG 27.000 m²-es kulturális központot, a Coop Himmelb(l)au pedig nyitott parlamenti komplexumot tervez Tiranába. Vagy mégis? A projektről azóta semmi újat nem tudni, sem az építésziroda oldalán, sem az önkormányzat oldalán nincs friss hír. Pedig szinte már elhittük, hogy az albánok is villantanak egy hatalmasat.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Measurer 2013.04.27. 11:04:07
wire.seenews.com/news/abu-dhabi-mulls-funding-114-mln-euro-urban-project-in-tirana-municipality-314028
kennyking 2013.04.27. 11:49:54
hami · http://toriblog.blog.hu 2013.04.27. 12:15:43
lobster thermidor 2013.04.27. 16:05:37
Talán pont ez adja meg a hely romantikáját.
Aki kiépített autópályákat, betonszalagokkal szétszabdalt tájat, és tökéletes infrastruktúrát akar látni, az ne kelet felé induljon. Egyébként pedig látnivaló van bőven, csak nem diszkókat, és bevásárlóközpontokat kell keresni.
2011-ben heteket töltöttem Albániában, ez idő alatt elég alaposan bejártuk az országot. Olykor az ország belsejében kempingekben sátoroztunk is, gond nélküli napokat eltöltve ott. Semmiben nem szenvedtünk hiányt.
Az albánok végtelenül jó fejek, és elképesztően barátságosak. A TIRANA, és a KAON Beer kiváló, az albán konyha hibátlan.
Bármikor örömmel visszamennék egy jó hosszú vakációra. :)
Fecooka · http://www.boorze.com/ 2013.04.30. 13:37:04
sorica123 (törölt) 2013.05.04. 14:55:52
Az utakról általában arrafelé azt hallottam, hogy elég vackok, meg hát a terepviszonyok (vö. hegyvölgy) is neheezítenek egyet a karbantartott, hiperszuper utak kiépítésén és ellenőrzésén. Romániában jártam pont úgy, hogy akkor szélesítették a Beszterce-Vatra Dornei-i utat, mikor mentem rajta (2007), és közben ott kiborult egy teherautóból a rosszul rögzített cucc stb... lehet, hogy rossz a példám, de kb ilyesmi a terep Albániában is, ami a szintkülönbségeket meg a regionális eltéréseket, fontossági sorrendeket illeti.
Mondjuk Albániából nekem eddig kb a népzene, némi kávéházi zene, Kadare meg ilyenek voltak meg:)
Ti mondtátok