Vízparti fejlesztések blog
A blog 2011 márciusában indult azzal a céllal, hogy európai vízparti fejlesztéseket mutassunk be. Azóta mind témában, mind földrajzilag átléptük a határokat és ma már minden olyan projektről, fejlesztésről, eseményről, természeti képződményről szívesen beszámolunk, ami vízzel kapcsolatos, legyen az bárhol a világon.
Ha szívesen olvasnátok valamilyen projektről, vagy más javaslatotok, észrevételetek van, küldjetek e-mailt: vizpartifejlesztesek@gmail.com
Design: Sabotagegrapic
Blogfejlesztés: LumiNet
Búza és traktorok a Duna-parton
Elég utópisztikus elgondolás, de az tény, hogy régen volt búza a Duna-parton, még ha nem is mező formájában. Egykoron búzanagyhatalom voltunk, és Ferencváros volt a székesfőváros, sőt az egész ország éléstára. Ugyan az alábbi elképzelés az alkotó, Dévényi Márton szerint is inkább vicc, vagy kritika, mint terv, de egy posztot így is megér, mert az üzenete valós.
A XX. század derekán Ferencvárosban volt az egyetlen búzaraktár Magyarországon, a teljes export irányítása innen történt (a kerület a XX. század elején a világ második legnagyobb malomipari központja volt Chicago után). A kerület ipara is erre az ágazatra épült: gomba módra szaporodtak a raktárak, malmok és egyéb gyárlétesítmények. A Központi Vásárcsarnok körüli területen létrejött gyakorlatilag az „ország piactere” és ez az építészetre is hatással volt: kialakult a raktárváros-jelleg.
A terület egyik leghíresebb és egyben legfontosabb épülete az Elevátor (Móricz Zsigmond szerint Budapest Eiffel-tornya) volt, mely fénykorában 2300 vagon búzát tárolt, napi bontásban átlagosan 50-60 vagon búzát fogadott.
A ferencvárosi Duna-part így nem korzói, hanem mezőgazdasági aktivitása miatt vált ismertté. A kultúra, illetve a művészetek iránt érdeklődő budapesti polgár elkerülte a területet, minden a mezőgazdaságról szólt. Az 1930-as években, a csepeli vámmentes kikötő megépítése után megkezdődött a vízparti zóna hanyatlása. Az Elevátor kiürült, a korábban túlzsúfolt vasúti sínek kongtak az ürességtől, a gyárak bezártak vagy kisebb kapacitással dolgoztak tovább, az egykori mezőgazdasági fellegvárat ellepte a gaz.
Míg az agrárkonjunktúra idején a városrész folyamatosan zajos volt a mezőgazdasági tevékenységektől, illetve az ország egyik legnagyobb munkaerőpiaca volt, a mezőgazdasági főszerep elvesztése után szellemvárossá vált és még inkább elvesztette kapcsolatát a Dunával.
Dévényi Márton építészmérnök 1999-ben született terve egyfajta kritikaként is felfogható és üzenetként a jövő számára. Nyilvánvalóan nincs realitása annak, hogy traktorok jelenjenek meg a pl. a CET épülete előtt, vagy hogy emberek százai takarítsák be a repcét, kukoricát és búzát, de annak érzékeltetésére kiváló, hogy nem ártana végre a Dunát és a fővárost egy egységben kezelni, és olyan „köztérré” alakítani, ami valóban a miénk és amit birtokba vehetünk.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
szily 2011.04.19. 10:27:06
darnmarquee 2011.04.19. 19:05:02
ennek így nem sok értelme van. dereka csak egy századnak lehet, kettőnek egy közösen nem :-)
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.19. 19:24:13
RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.04.19. 19:28:02
Pángalaktikus-gégepukkasztó 2011.04.19. 19:41:17
Ez nem látványterv, ez vicc:)
csillámpóni 2011.04.19. 19:59:41
De az igaz, hogy sok mindent érdemes lenne felszántani, csak épp vetőmag helyett sóval felszórni.
Pl. hogy Finta úr hoteljei helyett mit látnék, azt békeszerető emberként végig se merem gondolni.
A Rudas, az Ybl bazár, meg ilyenek meg szétrohadnak lassan úgyis annyira, hogy inkább ne lennének már sehogy.
2011.04.19. 21:25:36
Úgyhogy két lehetőség van, vagy kiírtani a népet onnan (ó, sötétzöldek legszebb álma) vagy elfogadni, hogy az ott élők létezni akarnak, és ehhez infrastruktúra kell nekik. Sajna ebből a rakpart használata elengedhetetlen, bár pl. a BIA féle lefedés kiváló ötlet, mert nem kipusztítani akarja onnan a népet, hanem élhetővé tenni a tájat.
Érted, élhetővé, próbáltál már búzamezőn élni?
2011.04.19. 22:15:56
min 2011.04.19. 22:35:09
A budapesti Dunapart az egyik leg retekebb hely. Kb 100m amit sétánynak neveznek. Vicc a javából.
Mahoberberis thunbergii 2011.04.19. 22:45:21
min 2011.04.19. 22:56:13
Ilyen kaliberű tároló kapacitás tényleg nem volt az országban Akkoriban kezdtek elterjedni a gőzmalmok de még hozzájuk sem csatoltak a maihoz hasonló silókat. A kereskedelem akkortájt inkább a Dunán és vasúton folyt így a terméket is ezek csomópontjaira szállították.
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.19. 22:59:13
gozos 2011.04.19. 23:02:51
Az így kialakult 50-80 méter széles park másik felén pedig villamos közlekedjen Észak-Dél irányban, ne gépkocsik tömege.
Ezzel máris vissza van adva a Duna partja a kikapcsolódni vágyó embereknek. Szép is lenne esténként ilyen helyen végigsétálni. Legalább annyira, mint Békásmegyeren a sétányon.
PG989 2011.04.20. 01:11:38
budapestcity.org/03-muemlekek/09/Gizella-malom/index-hu.htm
Before · http://azbeszt.blog.hu 2011.04.20. 06:43:49
korlat 2011.04.20. 07:40:15
viszont szép színesek a képek..
dekás dezső 2011.04.20. 08:31:31
Gyáli úr 2011.04.20. 09:44:40
Kezdem onnan, hogy eredendően vidéki vagyok, Budapestet mintegy 10 éve látom. Néhány éve itt élek, és hát nagyon vicces ez az aki jobban szereti a Dunát, csak pont rosszul nagyképű. Én jó időben minden héten kétszer kenuzok a Dunán, épp Újpesten tesszük vízre a csodás kis hajót. Néhányszor már keresztüleveztem városon is, és evezősedző barátaimnak hála sokszor volt szerencsém motorcsónakkal is látni a várost a víz oldaláról. (Ezt ajánlom mindenkinek, elbeszélhetetlenül szép a város a vízről!) Szárazföldi emberként láttam már részleteket Komáromnál, Győrnél, Esztergomnál a folyópartból (közelről) és fél évig laktam Visegrádon. Kenuval leeveztem Esztergomból a déli határig. Ezek után mondom, hogy az első kommentet inkább humornak észlelem, mint komolyan vehető pesti bölcsességnek.
Lenne igazság abban, amit Szily mond, elvégre jelenleg tényleg egy rapszodikus vízállású folyó a Duna, és nagyjából tényleg úgy működik, hogy a belezúdított víz keresztülrohan benne az országon. Köszönhetően a folyamszabályozásnak, ami egyébként nagyszerű dolog, csak jó lett volna továbbgondolni.
Aki olvas legalább egyet a HVG-Élet és Tudomány párosból, az tudja, hogy igen komplex tervek születnek mostanság a folyószabályozás, folyóhasználat témában. Nem vagyok szakértő, csak érdekel a téma, tehát lehet, hogy hülyeségeket írok. Legutóbb egy mozaikos művelési rendszerről olvastam, ahol nem a folyó egészét igyekeznek egy séma szerint szabályozni (pl. vágjuk le a kanyarokat, hogy egyetlen cső legyen a meder), hanem jelleghatárokat állapítanak meg, kisebb "saját működésű" területeket kezelnek külön (persze az egész figyelembevételével), és kisebb területeken szervezik meg a gátrendszert, víztározó rendszert, árteret, mezőgazdasági művelés lehetőségét.
Jelenleg ugyanis az van, hogy amit beöntenek a folyóba, az végigrohan az országon. Mivel két nagy árvíznél is voltam önkéntes, jól láttam, hogy a hirtelen vízszintváltozások ellen szinte semmi nem véd a Dunán. Pedig talán megoldható lenne olyan ártéri területekre terelni a folyót áradás idején, amelyek segítségével legalább csökkenteni lehetne az emelkedés gyorsaságát (plusz víztározók, stb.). Nálunk a vízlépcső nagyon problémás ügy, ezért azt csak halkan jegyzem meg, hogy nem tartom elképzelhetetlennek, hogy néhány lépcsővel egyenletessé lehetne tenni a budapesti vízszintet (ha már 4évente azon megy a para árvízkor, hogy csak Budapestet ne öntse el a víz). Ahogy azt kiváló újságírók megírták már, a Dunával foglalkozni nem érdek, hiszen három kilométer Duna-partot nem lehet látványosan átadni, míg három kilométer autópályával akár választásokat is meg lehet nyerni. Könnyű rámondani, hogy a Duna az ilyen, és kész. Eddig az okoskodás.
Aztán nézzük meg bármelyik filmet, amelyben fiatalok és Berlin együtt szerepel. Tetszőleges folyóval bíró német város behelyettesíthető. Érdekes módon ott plázst, tengerparti fövenyt, stb. képesek csinálni a parton. Berlin "persze" nagyon más, hisz ott tavak és stabil vízjárású folyók vagy csatornák vannak. Igen ám, csakhogy - és itt visszakanyarodok a cikkhez - nem mindenki akarja ám a rakodópart alsó kövét bevetni kukoricával! Menj végig gyalog az Árpád hídtól a Lágymányosiig. Én megtettem párszor, de például a Margit-híd és az Árpád-híd között szoktam görkorizni is majd' minden nap. Menj végig, és pontosan látni fogod, mi hiányzik, mit kéne megcsinálni. Hiányzik egy sétány, és egy kulturáltan létrehozott, művelt teres-parkos sáv, ahol el lehetne tölteni az időt, ki lehetne kapcsolódni, le lehetne ülni a földre vagy ne adj' Isten bográcsozni lehetne. Persze az is kérdés, szükség-e van-e még a rakodópart lépcsőire, nem lehetne-e egy frappánsabb megoldást választani. Menj végig az Árpád-hídtól a Lágymányosiig, és drótkötelek, kifordult kövek, autók és parkolók, hol megszűnő-hol felbukkannó ösvények között fogsz botladozni. Ha egyszer végigmész, látni fogod, hogy ezt igenis meg lehetne csinálni jobban. Nyilván sok mindennek változnia kéne, hogy változás legyen, és rengeteg kockázatot rejt magában a dolog (csak egy: pl. a szennyvíz nem dúsulna-e fel és nem pangana-e egy stabilabb vízben?), de hát szépen lassan fel kéne számolni a hülyeséget. A ráckevei dunaág igenis egy nagyon hosszú tó, és biztos vannak hibái, de működik. Fel kéne számolni a hülyeségeket, például a Meder utcánál a kis hídról nem egyszer láttam, hol pumpálják a szart (vagy hát valami sötétebb dolgot...) a vízbe. CsepelII. óta egyszerűen büntetni kéne az ilyesmit. Nyilván szépen lassan, fokozatosan lehetne kivitelezni a dolgokat, mert amíg hazaérve percekig kapirgálhatom a kutyaszart a görkorim kerekeiből, addig hiába kapnának ezek az emberek bármit. Ahogy Szily érvelése is betonegyszerű, csak a helyzet az, hogy sokan annyival is beérnénk, ha lenne végre egy folyópart a városban, nem csak valami külvárosi kanális. Nem azt mondom, hogy tegyük teljesen mesterségessé a folyót, hogy élvezhessük a partját, de az se megoldás, hogy mesterségessé van téve a folyó, és még csak a közelébe se lehet menni. Elhiszem, hogy a Luppa alatt vagy Visegrádon horgászva ez a probléma nem merül fel, de attól ezek még reális problémák.
Minden mondatom elé kéretik odaképzelni a szerintem szót, természetesen ez csak az én véleményem, és ha bárkit sértene, attól elnézést kérek. :)
Szemerey Samu · http://www.smrsm.hu 2011.04.20. 15:33:40
Nem tisztem a terv alkotóját megvédeni, de mivel elég közelről ismerem a dolgot, hadd tegyek hozzá némi hátteret.
Amikor ez a projekt született, még működött a budai rakparti sétányon a Folyamat Galéria a Lánchíd hídfője melletti vízállás jelző szekrényben. Ez a munka - a címe talán Vetésforgó volt - a kurátor felkérésére született és ott volt egy ideig kiállítva, erre rajzolta a mérő a vízszinteket.
Ennél fogva inkább tekintendő a hazai Tumblr huszárok munkássága előtti mémnek mint konkrét fejlesztési javaslatnak - a kritikai meglátásai, a vízparti programok folyásirányú vándorlása stb meg inkább vita és inspiráció forrásai lehetnek. Nem feltétlenül kell ennyire ráfeszülni minden projektre - az építészet ennél azért érdekesebb ügy.
Ennek jegyében javaslom egy másik, hasonló projekt felkutatását a blognak: ha nem tévedek, Taraczky Daninak volt anno egy terve a Duna medrének a kicsempézésére az Erzsébet és Lánchíd között.
szily 2011.04.20. 15:48:36
szily 2011.04.20. 15:49:37
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.20. 15:52:11
vízpart · http://vizpartifejlesztesek.blog.hu/ 2011.04.20. 15:57:10
Gyáli úr 2011.04.20. 16:31:17
Szerintem az egész politikai deathmatchet megnyerné, aki helyreállítaná-létrehozná azokat a köztereket, szobrokat, parkokat, amelyekben az emberek élni tudnak (és a Duna ehhez egy jó megszakítás a térben, jó szervező), ugyanis ezek most nincsenek. Ténylegesen magát a "teret" helyreállítani. Sajnos erre nincs esély, és azt hiszem, ezen a ponton már csak a jól ismert, unalamas köröket tudnánk lefutni, úgyhogy ha véletlenül látlak a csónakodban gubbasztani süllőt babusgatva, integetek a kenuból, alásszolgája.
Ti mondtátok